Najnowsze dane o sprzedaży jaj zebrane w raporcie Kantar Worldpanel pokazują, że po pierwszym półroczu tego roku sprzedaż jaj w Wielkiej Brytanii wzrosła o 3,1 procent.
To dwunasty rok wzrostu sprzedaży jaj na Wyspach z rzędu. Jednak mimo wzrostu popytu detalicznego nastroje wśród producentów są dalekie od optymistycznych bowiem szybciej od zapotrzebowania na jaja rośnie ich podaż.
Przypomnijmy, że brytyjscy producenci zmagają się przede wszystkim z nadwyżką jaj z wolnego wybiegu. Wiele firm nie może obecnie sprzedać wszystkich wyprodukowanych jaj. Co więcej, obawy budzi nowy okres negocjowania długoterminowych kontraktów z supermarketami. Handel detaliczny prawdopodobnie będzie chciał wykorzystać trudną sytuację hodowców i ceny spadną.
Oprócz obaw o zniżkę cen jaj wolnowybiegowych brytyjscy traderzy martwią się także zauważalną ostatnio w handlu detalicznym modą konsumencką polegającą na kupowaniu głównie dużych jaj. Sytuacja ta powoduje, że marże na jajach M i S są coraz niższe. Analogiczna sytuacja występuje również w Polsce.
Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz