Talerz* zastąpił Piramidę Żywności i Żywienia. Od 12 lat na świecie, a od 2 lat w Polsce, mamy nowe narzędzie edukacji żywieniowej. Nie tylko nazwa jest prostsza. Talerz* podoba się bo jest praktyczniejszy. Pomaga w przygotowywaniu codziennych posiłków i jest czytelny dla ludzi w każdym wieku, od dzieci, nastolatków, po seniorów. Widać w nim, że dobrze zbilansowany posiłek powinien składać się w połowie z warzyw i owoców. Zapraszamy by poznać argumenty na rzecz i przykłady użyteczności Talerza*.
W latach 2019-2020 Kantar przeprowadził dla nas badania, z których wynikało, że piramida wręcz deprymuje. Wielu rodziców próbowało wspomagać się nią w domowej edukacji i nie byli w stanie odpowiedzieć na kluczowe pytanie: jak ma wyglądać normalny codzienny posiłek? Talerz różni się od piramidy żywieniowej. Mniej chodzi w nim o opis całych grup produktów, bardziej o to, co powinniśmy jeść. Jest bardzo praktyczny. Dlatego uważam, że talerz żywieniowy jest szansą na poprawę nawyków żywieniowych Polaków. Warto byśmy jako sektor bardzo aktywnie wsparli jego popularyzację
mówi Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, inicjator realizacji Narodowych Badań Konsumpcji Owoców i Warzyw.
Zobacz jak talerz* żywieniowy pomógł pokazać pełne rekomendacje żywieniowe dla osób z nadciśnieniem, diabetyków, w profilaktyce zapobieganie chorób nowotworowych, rekomendacje związane z płodnością, dla kobiet w ciąży, matek karmiących, dla dzieci (w wierszowanej formie), uczniów (na poprawę pamięci i lepszą koncentrację); dla osób zabieganych (na lepszy sen, wydajniejszą pracę mózgu, odporność na stres), związane z powstrzymaniem starzenia (antyaging). Zestawienie otwiera „talerz wiosenny”. Lista opracowywanych już rekomendacji dostępna jest tutaj
Lista przygotowywanych rekomendacji dostępna jest tutaj
#PołowaSukcesu #PołwaTalerza
#PołowaTegoCoJemy #PolskaSmakuje
Rekomendacje żywieniowe zostały opracowane w ramach projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora”. Zadanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Projekt jest realizowany przez KZGPOiW we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding i pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw