Polacy doceniają kaszę przede wszystkim za jej walory zdrowotne (80%) i smak (74%). Zwracają też uwagę na to, że jest sycąca oraz na dostępność wielu gatunków.
Zdaniem respondentów kaszę warto uwzględnić w jadłospisie przede wszystkim ze względu na zawarte w niej składniki: błonnik (65%), witaminy (53%), żelazo (41%) i magnez (40%).
Jak często jemy kaszę?
Z przeprowadzonych badań wynika, że kasza pojawia się na naszych talerzach znacznie częściej niż w 2013 r. Wówczas zaledwie jeden na trzech respondentów deklarował, że spożywa kaszę przynajmniej raz w tygodniu. Obecnie, z taką częstotliwością, jada ją niemal dwa razy więcej osób (63%)!
- W ostatnich latach zmieniają się nawyki żywieniowe Polaków. Mamy coraz większą świadomość i wiedzę na temat żywienia, chcemy jeść zdrowiej, czuć się lepiej. Nasze badania pokazują, że kaszę jemy częściej niż dekadę temu. To pozytywny trend, który – jak prognozujemy – powinien umacniać się w kolejnych latach, ponieważ coraz bardziej doceniamy walory odżywcze kasz, ich jakość oraz naturalność. Warto jednak zauważyć, że wciąż sporo osób (ponad 1/3 badanych) je kaszę stosunkowo rzadko, choć w tym względzie nastąpił znaczący wzrost w porównaniu do 2013 r. (wówczas aż 2/3 respondentów jadło kaszę rzadziej niż raz w tygodniu). Wyniki te cieszą, ale nadal potrzebujemy rzetelnej edukacji, która odgrywa w procesie zmiany niezwykle istotną rolę
– mówi Agnieszka Falba-Gałkowska, Dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, organizatora kampanii „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień”.
Ogólnopolska kampania promocyjno-edukacyjna „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień”, której organizatorem jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych, sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych.
Więcej informacji o kampanii znajduje się tutaj:
http://www.lubiekasze.pl/; https://www.facebook.com/lubiekasze/; https://www.instagram.com/lubie_kasze/
***
1 Sondaż zrealizowany przez SW Research Agencję Badań Rynku i Opinii metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel, na reprezentatywnej próbie Polaków (N=1000), w czerwcu 2022 r.
2 Badanie zrealizowane przez agencję badawczą INQUIRY sp. z o.o. metodą sondażu internetowego na próbie N=1000, w 2013 r.