Ptak_Waw_CTR_2024

Dla 35% Polaków zbyt duże opakowania to problem

12 lipca 2024
Dla 35% Polaków zbyt duże opakowania to problem

Dla 35% Polaków produkty w zbyt dużych opakowaniach to problem

Zdaniem 40% Polaków tektura jest najbardziej biodegradowalnym rodzajem opakowania

 63% respondentów oczekuje od producentów transparentności oraz regularnej oceny wpływu produkcji na środowisko

Polacy wykazują rosnącą świadomość ekologiczną i wyraźnie popierają bardziej zrównoważone praktyki w produkcji opakowań - wskazują wyniki najnowszego badania EKObarometr, przeprowadzonego przez pracownię SW RESEARCH we współpracy z Grupą Akomex. Z raportu wynika, że 65% badanych konsumentów uważa, iż tekturowe opakowania mają mniejszy negatywny wpływ na środowisko w porównaniu do tworzyw sztucznych. Zdecydowana większość respondentów opowiada się za zwiększeniem wykorzystania tektury w opakowaniach produktów, a aż 70% z nich uważa, że producenci opakowań z tektury powinni korzystać z surowców pochodzących z recyklingu. Jednocześnie, konsumenci zwracają uwagę na problem – zbyt duże opakowania produktów. 35% badanych często lub bardzo często dostrzega produkty w opakowaniach tekturowych dużo większych, niż właściwy rozmiar produktu.

Nadmierne opakowania produktów jest szeroko dostrzeganym problemem wśród konsumentów. Aż 68% respondentów (42% czasami a 35% często i bardzo często) spotyka się z sytuacją, w której produkty są pakowane w opakowania znacznie większe, niż jest to konieczne. Nadmierne opakowania mogą prowadzić do marnotrawienia zasobów, zarówno w postaci surowców wykorzystywanych do produkcji opakowań, jak                                        i zwiększania ilości odpadów, co ma negatywny wpływ na środowisko. Aby zapobiegać zanieczyszczaniu środowiska, aż 70% badanych uważa, że producenci opakowań z tektury powinni korzystać z surowców pochodzących z recyklingu, by zminimalizować zużycie nowych surowców.

Według najnowszych badań EKObarometru, tektura jest uznawana przez 40% ankietowanych za najbardziej biodegradowalny materiał, głównie ze względu na jej naturalne pochodzenie. Ponadto, aż 65% respondentów twierdzi, że tekturowe opakowania mają mniejszy negatywny wpływ na środowisko w porównaniu do opakowań z tworzyw sztucznych. Co więcej, 68% badanych popiera inwestycje firm w nowe technologie, które mogłyby dodatkowo zredukować ten wpływ. Z kolei 62% ankietowanych podkreśla potrzebę edukacji konsumentów na temat wpływu tektury na środowisko.

- Wyniki badań opinii publicznej wyraźnie potwierdzają rosnącą świadomość ekologiczną wśród konsumentów oraz ich pozytywne nastawienie do opakowań z tektury, jako bardziej ekologicznej alternatywy dla tworzyw sztucznych. Znaczna część respondentów badania popiera większe wykorzystanie tektury                                          w opakowaniach, co stanowi silne przesłanie dla naszej branży, by intensyfikować działania promujące takie rozwiązania. Również zjawisko nadmiernego pakowania produktów jest istotne z punktu widzenia marek,                      a jego rozwiązanie mogłoby przynieść korzyści zarówno środowiskowe jak i ekonomiczne. Istotne jest również, że znaczny odsetek konsumentów (70%) oczekuje od wytwórców producentów i producentów opakowań korzystania z surowców pochodzących z recyklingu, co podkreśla konieczność wzmocnienie zrównoważonych praktyk produkcyjnych. Dlatego celem producentów musi być dostarczanie opakowań, które są funkcjonalne, ekologiczne i dostosowane do rzeczywistych oczekiwań konsumentów. Jako odpowiedzialny producent, musimy kontynuować nasze starania  w rozwijaniu innowacyjnych rozwiązań oraz transparentnej komunikacji dotyczącej wpływu opakowań na środowisko - zauważa Grzegorz Łajca, Prezes Grupy Akomex.

Badania wskazują również, że 63% respondentów kładzie nacisk na transparentność producentów opakowań i regularną ocenę wpływu ich produkcji na środowisko. Oczekiwania te odzwierciedlają potrzebę bardziej otwartego dialogu pomiędzy producentami opakowań a konsumentami na temat działań podejmowanych w celu minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko. Firmy, które spełniają te oczekiwania, mają szansę na zbudowanie silniejszych i trwalszych relacji z markami i konsumentami, przyczyniając się jednocześnie do zwiększenia działań w zakresie ochrony środowiska.

Badanie EKObarometr 2024 zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW RESEARCH na reprezentatywnej grupie 1500 respondentów, analizując ich podejście do ekologicznych opakowań                          w różnych kategoriach produktowych.

***

Grupa Akomex posiada ponad 50 lat doświadczenia na rynku. W jej skład wchodzą 3 spółki: Akomex, DrukPak oraz duńska Plano Pack. Firma zarządza fabrykami w Polsce oraz w Danii i zatrudnia ponad 600 osób. Około połowa produktów Akomexu eksportowana jest poza granice kraju, głównie do państw Europy Zachodniej. Producent dostarcza opakowania, a także ulotki, etykiety, tacki i arkusze laminowane dla takich branż jak: farmaceutyczna, spożywcza, higiena osobista, elektronika czy akcesoria domowe. Rocznie, zakłady produkcyjne firmy opuszcza ponad 2 miliardy opakowań.

oprac, e-red, ppr.pl


POWIĄZANE

Obecnie 29,7% konsumentów regularnie kupuje w promocjach 20-40% żywności. Główni...

Zyskuje rynek najmu długoterminowego [RAPORT EFL] Pomimo rozwoju różnych środków...

W październiku odbyło się spotkanie zorganizowane przez Copa-Cogeca, w którym uc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę