fot.© European Union, 2023
Umiejętności i kompetencje cyfrowe oraz skuteczne kształcenie i szkolenie cyfrowe: na miarę ery cyfrowej
Rada Unii Europejskiej przyjęła wczoraj,tj 23.11.2023r. zestaw zaleceń w sprawie kluczowych czynników sprzyjających skutecznemu kształceniu i szkoleniu cyfrowemu oraz w sprawie poprawy oferty umiejętności i kompetencji cyfrowych w kształceniu i szkoleniu.
Dzięki temu pakietowi Rada odpowiada na potrzebę dostosowania edukacji do prawdziwej transformacji cyfrowej i nadążania za duchem czasu, a jednocześnie zapewnia niezbędne umiejętności i kompetencje, które są – i będą – niezbędne w tej nowej rzeczywistości.
"Umiejętności i kompetencje cyfrowe muszą być dostępne dla całej populacji, we wszystkich grupach wiekowych i środowiskach. Każda szkoła, każda instytucja edukacyjna i szkoleniowa powinna należycie uwzględniać zarówno zagrożenia, jak i możliwości, jakie niesie ze sobą technologia."- Pilar Alegría, hiszpańska minister edukacji, kształcenia zawodowego i sportu
Pandemia COVID-19 uwypukliła potrzebę poprawy gotowości cyfrowej systemów kształcenia i szkolenia pod względem odporności, dostępności, wysokiej jakości i inkluzywności. Co więcej, zgodnie ze zobowiązaniem dotyczącym cyfrowej dekady celem UE jest, aby do 2030 r. 80 % ludności w wieku 16–74 lat posiadało co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe.
W tym kontekście, a także w kontekście Europejskiego Roku Umiejętności (2023), bardziej niż kiedykolwiek istotne jest skupienie się na potrzebach kształcenia i szkolenia, jeśli chodzi o transformację cyfrową, podejmowanie działań na wszystkich poziomach (przedszkolne, podstawowe, średnie oraz kształcenie i szkolenie zawodowe, szkolnictwo wyższe, uczenie się dorosłych), w perspektywie uczenia się przez całe życie, oraz dla wszystkich grup ludności (np. osób młodych, dorosłych i specjalistów).
W przyjętym dziś zaleceniu Rady w sprawie umiejętności i kompetencji cyfrowych zalecono, by państwa członkowskie uzgodniły krajowe, a w stosownych przypadkach regionalne strategie lub strategiczne podejścia do edukacji cyfrowej oraz umiejętności i kompetencji cyfrowych, i zachęca je do:
Jednocześnie w zaleceniu Rady w sprawie kluczowych czynników sprzyjających skutecznemu kształceniu i szkoleniu cyfrowemu skoncentrowano się na tym, jak dostosować systemy kształcenia i szkolenia do ery cyfrowej. Zawiera wskazówki, jak przygotować ludzi do kreatywnego, bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z technologii, w oparciu o zrozumienie, jak ona działa.
Wzywa państwa członkowskie m.in. do:
Następne kroki
Oba zalecenia zostały dziś przyjęte i zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Komisja Europejska będzie monitorować ich wdrażanie we wszystkich państwach członkowskich. Następnie w ciągu pięciu lat przygotuje i prześle Radzie sprawozdanie.
oprac, e-mk, ppr.pl na podst źródło: consilium.europa