Rynek maszyn używanych w Polsce jest na bardzo wysokim poziomie, cały czas rośnie i rozwija się. Dealerzy marki John Deere – lidera segmentu maszyn używanych – świadczą profesjonalne usługi dla klientów posiadających taki sprzęt. Posiadanie rzetelnego partnera, który oferuje szybkie utrzymanie ciągłości pracy, nie tylko pozwala na skrócenie czasu przestojów i jak najszybsze przywrócenie maszyny do działania po naprawie usterek, lecz również zapobiega tym awariom dzięki przeglądom i innym usługom.
Aftermarket – najważniejsza z decyzji zakupowych
John Deere dla każdej maszyny w każdym wieku ma rozwiązania aftermarketowe, ponieważ wszystkie maszyny potrzebują wsparcia w cyklu swojego życia. Aftermarket to m.in. naprawy awarii, przeglądy, zdalne wsparcie maszyn. Szczególnie podczas żniw kluczowe znaczenie ma przywrócenie sprzętu do pracy tak szybko, jak to możliwe. Przy problemach w polu, odpowiedzialni dealerzy mają dostęp do szerokiego asortymentu części zamiennych, co ułatwia rolnikom szybkie i skuteczne zaopatrzenie w potrzebne elementy. Części zamienne w magazynie lub możliwość ich szybkiej dostawy mogą znacząco zwiększyć efektywność napraw i minimalizować przestoje.
W strukturach John Deere funkcjonuje powiedzenie, że pierwszą maszynę sprzedaje handlowiec, a każdą następną sprzedaje aftermarket. Dealerzy John Deere nieustannie się rozwijają i stawiają na jakość obsługi klienta i utrzymanie maszyny w ciągu jej eksploatacji. Profesjonalni dealerzy dysponują doświadczonym zespołem, który ma wiedzę techniczną i umiejętności potrzebne do diagnozowania i naprawy sprzętu rolniczego. Mogą oni również zapewnić wsparcie techniczne i doradzić w zakresie konserwacji i optymalnego użytkowania maszyn rolniczych. To daje rolnikom pewność, że ich sprzęt jest w dobrych rękach i że mogą polegać na profesjonalnym wsparciu w razie problemów.
John Deere stawia na efektywność
Kluczem jest zabezpieczenie się przed sezonem. Dealerzy i mechanicy są świetnie przygotowani na awarie sprzętów nawet w najwyższym sezonie. John Deere, po doświadczeniach czasu covidu z zerwanymi łańcuchami dostaw, zdecydował się na rozwój Europejskiego Centrum Dystrybucji Części w Bruchsal o 30% powierzchni składowania. Dzięki temu centrum dystrybucyjne jest w stanie dostarczyć niezbędne części w dobę od złożenia zamówienia. Blisko 98% części zamawianych przez dealera dociera w ciągu 24 godzin. Dostawy w sezonie żniwnym odbywają się przez 7 dni w tygodniu. Centrum dystrybucyjne to nie tylko profesjonalny serwis, ale także znakomita logistyka – w trakcie sezonu wydłużone są godziny przyjmowania zamówień – wszystko po to, żeby jak najszybciej zareagować na problem.
– Każda maszyna, bez względu na to, jak doskonała by była, wymaga wsparcia. Przychodzi bowiem czas na przegląd, zaopatrzenie maszyny w filtry, oleje, części zamienne. Wsparcie działa również wtedy, gdy ulega ona awarii. Aftermarket John Deere jest jednym z trzech filarów strategii firmy na najbliższe lata – nazywamy to rozwiązaniem w cyklu życia maszyny. Dla każdej potrzeby, w każdym wieku maszyny, mamy rozwiązania aftermarketowe dla klienta – są to m.in. przeglądy przed żniwami (tzw. Expert Check), dostępność do części, rosnąca liczba mechaników, która reaguje, gdy pojawia się awaria – podkreśla Stanisław Wolski, dyrektor serwisu John Deere.
Aftermarket rośnie w siłę
Pierwszy ruch, który trzeba wykonać, to skontaktowanie się z lokalnym dealerem, u którego zakupiono sprzęt, ponieważ to dealerzy najlepiej znają historię danej maszyny. Wzrost liczby pracowników w strukturach dealerskich sprawia także, że pomoc można uzyskać coraz szybciej. Pomimo dużej reorganizacji sieci dealerskiej John Deere w ostatnich dwóch latach, zwiększono obsadę serwisową: w roku 2022 w początkowej fazie reorganizacji dealerzy John Deere zatrudnili 170 mechaników, a w pierwszym półroczu 2023 r. już 90 mechaników. Obecnie John Deere ma 500 mechaników na terenie całej Polski. Pomimo zmniejszenia liczby dealerów najbliższy serwisant dociera do klienta w godzinę.
Jednak nie zawsze przyjazd mechanika jest konieczny. Dzięki zdalnej diagnostyce dealer jest w stanie zdecydować, mając na uwadze rozmiary usterki, czy proces naprawy może zostać zorganizowany na polu klienta czy nie. Dealer znający historię maszyny jest szczególnie ważnym wsparciem w trakcie awarii.
– Kluczowym aspektem jest także wsparcie zdalne, ponieważ większość maszyn jest wyposażona w rozwiązania telematyczne, co ułatwia monitorowanie stanu technicznego maszyny. Na podstawie przepływu danych dealer jest w stanie zareagować zanim wystąpi rzeczywista usterka, ma także informacje o zbliżającym się przeglądzie – dodaje Stanisław Wolski.
Reorganizacja sieci dealerskiej sprzyja także rozwojowi kompetencji specjalistów udzielających pomocy. John Deere wprowadził u swoich dealerów stanowisko wewnętrznego trenera technicznego, który przygotowuje i szkoli nowo przyjętych do pracy mechaników. Znacząco przyspiesza to proces, którego efektem jest gotowość do pracy sztabu ludzi mogących udzielać klientom wsparcia. Trzeba też pamiętać, że aftermarket to nie tylko pracownicy serwisu naprawiający awarie, ale również doradcy klienta – 150 osób zatrudnionych w działach części, z czego 22 to doradcy terenowi.
Obietnica żniwna
Wprowadzona po raz pierwszy w 2016 r. „obietnica żniwna” dotyczy klientów, którzy zdecydowali się na kupno nowej maszyny lub posiadają używaną. Mogą oni liczyć na kompleksowe wsparcie od dealerów John Deere.
– Warunkiem skorzystania z „obietnicy żniwnej” jest wykonanie przeglądu przedsezonowego. Coraz więcej rolników rozumie powagę sytuacji i planuje przeglądy ze sporym wyprzedzeniem. John Deere wprowadził usługę Expert Check, dzięki której właściciele maszyn mogą zwiększyć czas sprawności operacyjnej swojej maszyny, przywrócić jej maksymalną wydajność i obniżyć koszty. Usługa przeglądu przedsezonowego to idealne rozwiązanie – mówi Marcin Kozłowski, specjalista ds. wsparcia maszyn sezonowych John Deere, który przygotowuje dealerów przed rozpoczęciem sezonu żniwnego przez szkolenia operatorów i szkolenia optymalizacyjne kombajnów.
Proces dosyłania części zamiennych jest na tak dobrym poziomie, że w historii tylko kilka razy trzeba było skorzystać z maszyn zastępczych. W efektywnej pracy na rzecz klientów zdecydowanie pomaga nowo wybudowana, zautomatyzowana, pracująca w systemie 3-zmianowym hala logistyki części przy fabryce w Zweibrücken.
oprac. redakcja ppr.pl