Środowa prezentacja komisarza Fransa Timmermansa na temat Zielonego Ładu podkreśliła kluczową rolę, jaką będzie musiała odegrać społeczność rolników w realizowaniu nowej wizji Komisji. Rolnicy i spółdzielnie są gotowi urzeczywistnić i wspierać tę ambitną wizję, pod warunkiem, że Zielony Ład będzie spójny i logiczny. Jednakże nie można pominąć faktu, iż tysiące rolników w wielu krajach wyszły na ulice w ciągu ostatnich dwóch tygodni, domagając się spójnych polityk, godnych zarobków oraz położenia kresu niesprawiedliwemu przedstawianiu sektora rolnego. Tymi sprawami należy się zająć. Niemniej jednak, na tym etapie Europejski Zielony Ład rodzi więcej pytań wśród europejskich rolników, niż odpowiedzi.
Musimy posiadać wizję dla Europy w sprawie zmiany klimatu, ale powinien to być konkretny i realistyczny projekt, aby „nikogo nie pozostawiać w tyle”. Chociaż jesteśmy gotowi wesprzeć to ambitne podejście, jak to zaproponowane przez Zielony Ład, rolnicy i ich spółdzielnie powinni wiedzieć:
- w jaki sposób europejski budżet (WRF), uwzględniając planowane cięcia, będzie wpływał na
ambitne cele Zielonego Ładu w ogóle i na nową WPR oraz strategię „Od pola do stołu” w szczególności;
- jak Komisja będzie unikać kolejnych opóźnień w związku z reformą WPR, jeśli powinna ona
„odzwierciedlać ambicje Zielonego Ładu i strategii Od pola do stołu”;
- jak ambicje Zielonego Ładu i strategii Od pola do stołu będą od początku odzwierciedlane w
planach strategicznych WPR, jeśli nawet nie znane są kryteria zatwierdzania;
- w jaki sposób rolnicy będą nagradzani przez ekoprogramy, jeśli ponoszą jedynie koszty i
tracą dochody;
- jak „propozycje poprawy sytuacji rolników w łańcuchu wartości” zawarte w strategii Od
pola do stołu będą wykraczać poza już zatwierdzoną dyrektywę ws. nieuczciwych praktyk
handlowych;
- czy „nowe technologie i odkrycia naukowe” obejmowałyby Nowe techniki hodowli (NBT), które obecnie są zablokowane w wyniku decyzji Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej;
- czy „dyplomacja w zakresie Zielonego Ładu” będzie działać wstecz wobec umów o wolnym handlu, które wspierają „szkodliwe praktyki, takie jak nielegalne pozyskiwanie drewna”, na przykład porozumienie z krajami Mercosuru;
- jak Komisja ułatwi stosowanie „technologii cyfrowych”, które odgrywają kluczową rolę w Zielonym Ładzie, skoro jedynie 50% europejskich obszarów wiejskich ma dostęp do łączności szerokopasmowej;
- w jaki sposób mamy doprowadzić do „znacznego obniżenia stosowania pestycydów i nawozów”, gdy w Zielonym Ładzie nie ma żadnej wzmianki o wykazie „wiarygodnych alternatyw”;
- jaki będzie wpływ Zielonego Ładu pod względem finansowym, w czasie, gdy europejskie rolnictwo mierzy się z wyzwaniem zastępowalności pokoleń.
Rolnictwo jest kluczowym partnerem wszystkich przełomowych polityk, które występują w Zielonym Ładzie. Europejscy rolnicy i ich spółdzielnie będą aktywnie uczestniczyć w „szeroko zakrojonej debacie z zainteresowanymi stronami”, która została zapowiedziana w strategii Od pola do stołu. Powodzenie Zielonego Ładu częściowo będzie zależało od powodzenia i zachowania modelu rolnictwa rodzinnego w Europie. Żaden inny sektor nie jest w stanie naturalnie usuwać emisji z atmosfery, stanowiąc jednocześnie podstawę rozwoju gospodarki opartej na surowcach pochodzenia biologicznego i gwarantując bezpieczeństwo żywnościowe.
Copa - Cogeca