A_BIO_AGRO_950

Cukier czy równość? KGS na rozdrożu między biznesem a ideologią

7 lipca 2025
Cukier czy równość? KGS na rozdrożu między biznesem a ideologią

Czy państwowa spółka powinna inwestować w promocję równości płci, gdy jej podstawowa działalność — produkcja i sprzedaż cukru — przynosi straty? Wystąpienie Olgi Adamkiewicz w Brukseli wywołało burzę pytań o priorytety Krajowej Grupy Spożywczej.

Bruksela zamiast rynku

2 lipca 2025 r. wiceprezeska KGS, Olga Adamkiewicz, wzięła udział w debacie „Women on Boards” w Brukseli, organizowanej przez europosłankę Kamilę Gasiuk-Pihowicz. Wydarzenie miało charakter polityczno-społeczny i odbywało się pod patronatem Ministerstwa Aktywów Państwowych.

 Równość czy marketing?

Choć tematyka debaty dotyczyła równości płci i obecności kobiet w zarządach, wielu pracowników KGS i komentatorów pyta: czy to wydarzenie miało jakikolwiek związek z promocją produktów spółki, zdobywaniem rynków czy poprawą wyników finansowych?

 Cukier w cieniu idei

KGS zakończyła rok 2024/25 ze stratą sięgającą kilkuset milionów złotych. Mimo rekordowej produkcji cukru w poprzednich sezonach, agresywna polityka cenowa i spadek cen na rynku doprowadziły do poważnych problemów finansowych.

Koszty i transparentność

Nie podano, ile kosztował udział w wydarzeniu w Brukseli. Sygnaliści pytają, czy środki publiczne zostały wykorzystane zgodnie z celami statutowymi spółki.

Głos z sali

„Narady, konferencje, sesje… i co z tego praktycznie wynika? NIC!” — komentuje jeden z obserwatorów. To głos, który może rezonować z wieloma pracownikami i obywatelami.

Komentarze:

- dr hab. Andrzej Wysocki, ekonomista, Uniwersytet Warszawski:

„Spółki Skarbu Państwa powinny przede wszystkim realizować cele gospodarcze. Inwestowanie w wizerunek i ideologię nie jest błędem, ale musi być proporcjonalne do kondycji finansowej firmy. W przypadku KGS mamy do czynienia z dysonansem — rekordowa produkcja, ale też rekordowa strata.”

prof. Ewa Rutkowska, socjolożka, ekspertka ds. równości:

„Równość płci w zarządach to nie fanaberia, lecz konieczność. Badania pokazują, że zróżnicowane zespoły podejmują lepsze decyzje. Problemem nie jest udział KGS w debacie, lecz brak transparentności co do kosztów i celów tego udziału.”

- Leszek Świętochowski, prezes KGS:

„Naszym celem jest budowa nowoczesnej, odpowiedzialnej organizacji, która łączy efektywność gospodarczą z wartościami społecznymi. Równość w zarządzie to nie tylko kwestia etyki — to także fundament skutecznego zarządzania i innowacyjności”.

oprac, e-red, ppr.pl na podst źródło: KGSSA.PL i Pomorska.pl


POWIĄZANE

Małgorzata Bojańczyk, Dyrektor Generalna Polskiego Stowarzyszenia Ochrony Roślin...

W Światowy Dzień Gleby doceniamy ten żywy ekosystem, który wspiera i chroni nasz...

Nowe badanie PAN Europe (Pesticide Action Network) ujawnia wysoki poziom toksycz...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę