Reagując na plany Komisji Europejskiej obejmujące europejską strategię na rzecz mobilności niskoemisyjnej, Copa i Cogeca pochwalają działania na rzecz wprowadzenia zaawansowanych biopaliw jednak odrzucają wycofanie celów UE dla biopaliw konwencjonalnych po 2020.
Reagując na plany Komisji Europejskiej obejmujące nową europejską strategię na rzecz mobilności niskoemisyjnej, Copa i Cogeca pochwaliły dzisiaj działania na rzecz wprowadzenia zaawansowanych biopaliw w UE, odrzuciły jednak z miejsca wycofanie celów UE dla biopaliw konwencjonalnych po 2020, ostrzegając, że stanowią one niezbędny element zrównoważonej gospodarki niskoemisyjnej.
Komisja proponuje stopniowe wycofywanie konwencjonalnych biopaliw po 2020 r. i zastąpienie ich bardziej zaawansowanymi biopaliwami. Copa i Cogeca twierdzą jednak, że obydwa rodzaje biopaliw będą miały duże znaczenie w przyszłości, jeśli UE chce doprowadzić do powstania zrównoważonej gospodarki niskoemisyjnej.
Sekretarz Generalny Copa i Cogeca, Pekka Pesonen, wyjaśnił „Konwencjonalne biopaliwa wytwarzane z roślin uprawnych w UE są nie tylko źródłem przyjaznego środowisku paliwa dla sektora transportu, które pozwala na zmniejszenie emisji z transportu drogowego niewielkim kosztem, lecz również pozwalają na zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego i równowagi na rynkach rolnych UE. Zwiększają dostawy pasz, gdyż tylko niewielka część rośliny jest wykorzystywana do produkcji biodiesla lub bioetanolu. Reszta to współprodukty o wysokiej zawartości białka, wykorzystywane w paszach, o kluczowym znaczeniu dla hodowców, zwłaszcza w dobie kryzysu. Stanowią również dodatkowe źródło dochodów dla rolników, a przemysł biopaliwowy jest jednym z najważniejszych czynników napędzających wzrost i tworzenie miejsc pracy na obszarach wiejskich w UE. Są one także ważnym elementem biogospodarki. Biopaliwa wpisują się w strategię walki ze zmianami klimatu unijnego sektora rolnego i pozwalają na osiągnięcie celów porozumienia paryskiego #COP 21 oraz realizację unijnej strategii na rzecz biogospodarki”.
Podsumowując, Pekka Pesonen powiedział „Dzisiejszy komunikat komisji nie zawiera żadnych konkretnych środków pozwalających na wdrożenie celów polityki w zakresie klimatu i energii w sektorze transportu drogowego. Copa i Cogeca są przekonane, że do ich osiągnięcia będziemy potrzebowali biopaliw zaawansowanych rozwiniętych na skalę handlową oraz biopaliw konwencjonalnych”.
Copa - Cogeca