Copa-Cogeca wzięła 24 stycznia udział w 19 edycji wydarzenia „Fuels of the Future”- konferencji poświęconej pakietowi „Fit for 55” oraz paliwom alternatywnym. Była to dobra okazja do tego, aby przypomnieć o znaczeniu rolnictwa dla sektora produkcji paliw alternatywnych, ale także o tym, że pakiet „Fit for 55” powinien uwzględniać specyfikę potrzeb transportu rolnego oraz większej mobilności w obszarach wiejskich.
Obecnie energia elektryczna zaspokaja ok. 22% łącznego unijnego zapotrzebowania na energię; zaledwie 35% energii elektrycznej w UE pochodzi z odnawialnych źródeł energii, pozostałe 65% pochodzi z paliw kopalnych i energii atomowej. Komisja, w upublicznionym w czerwcu zeszłego roku pakiecie „Fit for 55”, zaproponowała podejście skupiające się przede wszystkim na zwiększeniu ilości energii produkowanej przy użyciu paneli fotowoltaicznych oraz elektrowni wiatrowych, dzięki czemu ma być możliwe osiągnięcie ambitnych celów klimatycznych i energetycznych. Z tego powodu powstała przepaść między nierealistycznymi wizjonerskimi celami a twardymi faktami energetycznymi.
Sekretarz generalny, Pekka Pesonen, który reprezentował Copa-Cogeca na tym wydarzeniu, powiedział: „Pojazdy z napędem elektrycznym mogą odegrać ważną rolę w zmniejszeniu poziomu emisji, jednak nie są one rozwiązaniem dla wszystkich europejskich konsumentów, m.in. tych mieszkających w obszarach wiejskich, i dla pojazdów ciężkich. Jedynie wykorzystanie dostępnych technologii pozwoli Unii Europejskiej na osiągnięcie celów europejskiego Zielonego Ładu i pozwoli światu walczyć ze zmianami klimatycznymi.
Certyfikowane, zrównoważone i wytwarzane z roślin uprawnych biopaliwa nie mogą być wyłączone z zestawu narzędzi mających prowadzić do dekarbonizacji sektora transportu”. Certyfikowane, zrównoważone i wytwarzane z roślin uprawnych biopaliwa są najczęściej używanym odnawialnym paliwem w UE. Obserwowany w ostatnich latach spadek poziomu emisji w sektorze transportu jest w dużej części związany właśnie z ich stosowaniem. Jednocześnie wytwarzane z roślin uprawnych biopaliwa przyczyniają się do powstania bogatych w białko produktów ubocznych będących bogatym źródłem białka dla pasz, które może zastąpić importowaną soję - takie pasze nie przyczyniają się do wylesiania.
Pekka Pesonen powiedział jasno: „Copa i Cogeca wzywają do tworzenia polityk europejskich, które umożliwią wszystkim źródłom zrównoważonej energii dołożenie swojej cegiełki do odchodzenia od gospodarki opartej na paliwach kopalnych. Inwestycje potrzebują przewidywalności. Obecne niesprawiedliwe ograniczenia w zakresie certyfikowanych biopaliw produkowanych z roślin uprawnych nie pomagają w realizacji takich inwestycji!”
Copa i Cogeca zwracają uwagę, że europejskie organizacje rolnicze także wzywają do włączenia obowiązku, który byłby nakładany na dostawców paliw, ponieważ to podejście pozwala objąć tym mechanizmem wszystkie rodzaje bioenergii wykorzystywane do dekrabonizacji sektora transportu. Proponowane nałożenie na dostawców obowiązku zmniejszenia wskaźnika emisyjności o co najmniej 13 % do 2030 roku jest niewystarczające, biorąc pod uwagę, że sektor transportu nie zmniejsza swojego poziomu emisji, co musi być w tej sytuacji kompensowane przez inne sektory, które są objęte rozporządzeniem w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego, jeśli państwa członkowskie nie ustalą specjalnych celów sektorowych. To nie rolnictwo ma ponosić koszty w zastępstwie sektora transportu. Powinno być wręcz odwrotnie.
Copa-Cogeca