Podczas gali wieńczącej pierwszy dzień Forum Rynku Spożywczego i Handlu uhonorowano produkty wyróżniające się jakością, innowacyjnością oraz składnikami lokalnego pochodzenia. Wśród docenionych produktów znalazły się m.in.: cydr z polskich jabłek, słodkie bułeczki inspirowane tradycyjną kuchnią chińską, wegańska alternatywa oscypka na bazie tofu, naturalny pasztet z kaczki przygotowywany metodą sous-vide oraz gama syropów barmańskich wzbogacających smak koktajli i kaw. W gronie nagrodzonych znalazły się również firmy i przedsiębiorstwa, które zostały docenione za wkład w rozwój branży oraz napędzanie pozytywnych zmian, stawiając na lepsze jutro.
Forum Rynku Spożywczego i Handlu już po raz 17. stwarza okazję do otwartej wymiany myśli i inspiracji, gromadząc wizjonerów i ekspertów, ale także praktyków, którzy długofalowe tendencje potrafią sprowadzić do konkretów dotyczących produktu, opakowania, logistyki, ceny i smaku. Podczas tegorocznej edycji forum uczestnicy koncentrują się na zielonych wyzwaniach branży rolno-spożywczej, problematyce i szansach eksportu, rewolucji w opakowaniach produktów spożywczych, roli liderów i liderek w kształtowaniu zrównoważonej przyszłości handlu oraz technologiach przyszłości. Podczas wieczornej gali, wieńczącej pierwszy dzień wydarzenia, już po raz 15. wręczono prestiżowe certyfikaty „Dobry Produkt" oraz nagrody „Food & Retail Awards".
Certyfikat „Dobry Produkt" jest wyróżnieniem przyznawanym najlepszym i najciekawszym produktom spożywczym, które charakteryzują się wyjątkową jakością. „Dobry Produkt“ od lat ułatwia konsumentom podejmowanie świadomych wyborów podczas zakupów dóbr pochodzących od polskich producentów.
Nagrody w 5 kategoriach wręczyli Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP i Agata Jakóbczyk-Zielińska, dyrektorka Departamentu Bankowości Korporacyjnej Crédit Agricole.
W tej samej kategorii nagrodzona została firma ALDI za ciasto na pizzę z sosem pomidorowym Cucina Nobile. Certyfikat odebrał w imieniu firmy Paweł Majchrzyk.
Jako Produkt zrównoważony uznanie zyskała firma Danone za roślinną alternatywę dla jogurtu Alpro w stylu Skyr Mango. Wyróżnienie odebrała Katarzyna Cajbel, kierowniczka marketingu.
Ostatnim zwycięzcą w tej kategorii została firma Olejarnia ŁOŚ Rafał Łoś. Wyróżnienie zostało przyznane za niefiltrowany i przygotowywany z lokalnych upraw olej rzepakowy tłoczony na zimno, a odebrała je Marta Tylutka, marketing & PR manager.
Jury certyfikowało także w tym roku produkty z obszaru żywności funkcjonalnej, która ma przede wszystkim korzystnie wpływać na zdrowie. Wyróżnienie w kategorii Innowacyjny produkt otrzymała firma Atlantica Nord za produkt Aqua Dietetica – funkcjonalną wodę gazowaną przeznaczoną dla osób borykających się z problemem poziomu cukru we krwi. Nagrodę odebrał Piotr Łyczko, wiceprezes ds. handlowych.
Kolejnym laureatem została firma BOTANIKA FARM. Certyfikat przyznano za funkcjonalne bezglutenowe płatki owsiane wzbogacone o ekstrakty roślinne Moncana o innowacyjnym składzie. Wyróżnienie odebrał Rafał Radziszewski, reprezentant zarządu.
W kategorii Produkt lokalny wyróżnienie za Mleko Koneckie pozyskiwane z gospodarstw rodzinnych przyznano firmie Polmlek. Nagrodę odebrał prezes zarządu Marcin Witulski.
Laureaci Dobrego Produktu 2024 zostali wybrani przez jury, w którego skład weszli: Krzysztof Cybruch, CEO Food Hall Poland; Agata Jakóbczyk-Zielińska, dyrektorka Departamentu Bankowości Korporacyjnej Credit Agricole Bank Polska; Honorata Jarocka, analityczka Mintel; Urszula Kłosiewicz-Górecka z Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur; Edyta Kochlewska, redaktorka naczelna dlahandlu.pl; Ola Lazar, ekspertka rynku foodtech; Szymon Mordasiewicz, Managing Director Consumer Panel Services GfK; Paulina Piwowarek, redaktorka naczelna portalspozywczy.pl oraz horecatrends.pl; Magdalena Twardokęs, dyrektorka sektora Spożywczego i Agro w grupie PTWP oraz Andrzej Wojciechowicz, szef firmy doradczej FMCG Business Consulting.
Podczas drugiej części gali wręczone zostały nagrody Food & Retail Awards, honorujące tych, którzy przyczynili się do rozwoju i innowacji w sektorze spożywczym i handlu detalicznego. Nagrodzone firmy i wydarzenia w minionym roku wyróżniły się znacząco w polskim sektorze spożywczym. Siedem równorzędnych nagród wręczyli Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP oraz Tomasz Ruszkowski, członek zarządu PTWP.
Wyróżnienie Food & Retail Awards trafiło do LipCo Foods za ambitny projekt budowy dużej multifoodowej grupy spożywczej. Od stycznia 2024 roku wszystkie podmioty i marki dotychczas funkcjonujące w ramach Grup Kapitałowych SuperDrob oraz CPF Poland działają pod szyldem LipCo Foods. Grupę tworzą uznane marki wyspecjalizowane w konkretnych segmentach, takich jak: drób, dania gotowe, ryby i owoce morza, produkty plant based, convenience, karma dla zwierząt, napoje, systemy panierujące i mieszanki funkcjonalne. Nagrodę odebrał prezes Bill Derrenger.
Wyróżnienie trafiło również do Grupy Kapitałowej Specjał za udane akwizycje, które w ciągu ostatnich lat uczyniły z Grupy jedno z najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw sektora handlu FMCG w Polsce. Ostatnie przejęcie SPAR Polska to kolejny krok w realizacji strategii ekspansji terytorialnej i zajęcia jeszcze silniejszej pozycji na rynku ogólnopolskim. Nagrodę odebrał prezes Krzysztof Tokarz.
Kolejnym laureatem została firma Rajpol za śmiałe inwestycje producenta owoców w segment przetwórczy. Grupa Producentów Owoców Rajpol uruchomiła w 2024 r. przetwórnię – suszarnię owoców. To pierwszy tego typu projekt w tej części Europy. W perspektywie dwóch kolejnych lat Grupa planuje uruchomienie kolejnych inwestycji w obszarze przetwórstwa owoców. Jako wiodący producent owoców w Polsce i eksportuje je na ponad 20 rynków. Wyróżnienie odebrał prezes firmy, Hubert Woźniak.
Wyróżnienie trafiło także do przedsiębiorstwa Wipasz za budowę silnej, w 100% polskiej, firmy drobiarskiej. Firma zatrudnia 3700 osób i generuje ponad 5 mld zł przychodów, z czego prawie połowa pochodzi z eksportu. Posiada własny ośrodek naukowy, w którym opracowuje metody eliminacji antybiotyków z hodowli – Instytut Żywienia i Hodowli Polskiego Kurczaka. Buduje tylko Zielone Fermy, gdzie prowadzi hodowlę bez użycia antybiotyków. Posiada też własne gospodarstwo rolne, gdzie na 900 hektarach prowadzi doświadczenia w produkcji polskiego białka roślinnego. Nagrodę odebrał prezes Józef Wiśniewski.
Kolejnym z laureatów nagrody Food & Retail Awards została firma JNT Group za ekspansję międzynarodową i udane zmiany właścicielskie. W 2024 roku JNT Group sfinalizowała zakup rumuńskiej firmy będącej właścicielem winnic i zakładu produkcyjnego. Pod koniec sierpnia br. zakończono proces wykupu menedżerskiego spółki od Enterprise Investors i tym samym grupa stała się większościowym właścicielem firmy. Spółka ma w budżecie na obecny rok przychody powyżej 500 mln zł i planuje w ciągu najbliższych lat je podwoić. Wyróżnienie odebrał Jakub Nowak, prezes JNT Group.
Nagrodę za odpowiedzialne przywództwo i wizję w czasie kryzysu otrzymała także firma Aksam. Pożar, który w lipcu br. dotknął fabrykę firmy Aksam w Malcu, producenta Paluszków Beskidzkich, mógł zakończyć się kryzysem dla firmy i tragedią jej pracowników. Jednak decyzja właściciela i prezesa, by mimo trudnej sytuacji nie zwalniać nikogo i wypłacić pensje, okazała się kluczowa zarówno dla utrzymania zespołu, jak i dla wzmocnienia wizerunku marki. Aksam wznowił produkcję zaledwie w miesiąc po pożarze. Nagrodę odebrał właściciel i prezes firmy, Adam Klęczar.
Ostatnie wyróżnienie otrzymała Żabka Polska za debiut giełdowy, który przyciągnął uwagę inwestorów na polski sektor handlu. Ten krok jest potwierdzeniem przemyślanego i skutecznie zarządzanego ekosystemu handlu convenience, który trafnie identyfikuje i zaspokaja potrzeby współczesnych konsumentów. Żabka zwiększa liczbę placówek o ponad 1000 rocznie, a jej sprzedaż porównywalna rośnie o ponad 10% rocznie. Wyróżnienie odebrał Wojciech Krok, managing director Żabka Future.
Forum Rynku Spożywczego i Handlu to doroczna okazja do spotkań i dyskusji w gronie przedstawicieli największych firm sektora spożywczego i HoReCa. Wydarzenie jest organizowane przez Grupę PTWP, wydawcę 18 branżowych portali, w tym: dlahandlu.pl, horecatrends.pl oraz portalspozyczy.pl.
Zapraszamy do odwiedzenia strony i oglądania retransmisji tegorocznych sesji: https://www.frsih.pl/2024/pl/.
###
Informacje o Grupie PTWP
Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości jest firmą działającą w obszarze zintegrowanych rozwiązań w zakresie komunikacji i nowych mediów, jej aktywność skupia się na rynku internetowym. Wydawca branżowych portali m.in.: wnp.pl, propertynews.pl, rynekzdrowia.pl, portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, portalsamorzadowy.pl, pulsHR.pl, farmer.pl oraz czasopism jak „Farmer“ czy „Magazyn Gospodarczy Nowy Przemysł“.
Grupa PTWP zajmuje się organizacją kongresów, konferencji, seminariów i wydarzeń specjalnych na czele z Europejskim Kongresem Gospodarczym – European Economic Congress (EEC) – jedną z najbardziej prestiżowych imprez odbywających się w Europie Centralnej.
W skład Grupy PTWP wchodzi także spółka PTWP Event Center zarządzająca Międzynarodowym Centrum Kongresowym i Halą Widowiskowo-Sportową Spodek w Katowicach.
W czerwcu 2024 r. Grupa PTWP zadebiutowała na Rynku Głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości powstało w Katowicach w 1995 r.
oprac, e-mk, ppr.pl