MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Brytyjczycy stawiają na biopaliwa

6 grudnia 2024
Brytyjczycy stawiają na biopaliwa

Wg najnowszego raporu Global Agricultural Information Network (GAIN), w ramach szerokiego dążenia do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla w sektorze lotniczym, nowo wybrany brytyjski rząd Partii Pracy stara się wzmocnić brytyjski przemysł zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), opierając się na inicjatywach i politykach poprzedniej administracji.

Wielka Brytania osiąga znaczące postępy dzięki połączeniu inicjatyw legislacyjnych, regulacyjnych i branżowych. Wprowadzenie przez Partię Pracy ustawy o mechanizmie wsparcia dochodów zrównoważonego paliwa lotniczego (Revenue Support Mechanism) ma na celu zapewnienie zachęt finansowych i wsparcia regulacyjnego w celu zwiększenia produkcji, zwiększenia udziału SAF w paliwie lotniczym oraz przyspieszenia wdrażania SAF. Dobrowolne cele branżowe, takie jak te ustalone przez główne linie lotnicze w celu włączenia SAF do ich mieszanki paliwowej, uzupełniają te wysiłki. Dodatkowo, przestrzeganie określonych kryteriów zrównoważonego rozwoju, w tym Międzynarodowej Certyfikacji Zrównoważonego Rozwoju i Węgla (ISCC), ma na celu zapewnienie, że produkcja SAF w Wielkiej Brytanii spełnia wysokie standardy środowiskowe i społeczne.

Rozwój rynku Rynek SAF w Wielkiej Brytanii znajduje się na obiecującej trajektorii, przyczyniając się do szerszych wysiłków kraju na rzecz osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 roku. Młody rynek SAF w Wielkiej Brytanii przeżywa znaczący wzrost, napędzany rosnącą produkcją, solidnymi i rozwijającymi się łańcuchami dostaw oraz rosnącym popytem. Krajowe wysiłki na rzecz zwiększenia produkcji SAF są widoczne, gdy różne zakłady zwiększają swoje moce produkcyjne, przekształcając odpady w SAF. Popyt na SAF również rośnie, ponieważ linie lotnicze zobowiązują się do zmniejszenia swojego śladu węglowego poprzez włączenie SAF do swojej mieszanki paliwowej. Infrastruktura dystrybucyjna również ewoluuje, z inwestycjami w stacje tankowania na głównych lotniskach, aby ułatwić powszechne stosowanie SAF.

Jet Zero. Od kilku lat komercyjne i prywatne odrzutowce używają SAF zmieszanego do 50% z paliwem odrzutowym z ropy naftowej. W grudniu 2022 roku rząd Wielkiej Brytanii przyznał Virgin Atlantic fundusze na umożliwienie pierwszego transatlantyckiego lotu na komercyjnym samolocie napędzanym w całości SAF. Ten lot odbył się 28 listopada 2023 roku. W kwietniu 2024 roku rząd Jego Królewskiej Mości (HMG) poszedł dalej i ogłosił strategię "jet-zero" mającą na celu dekarbonizację podróży lotniczych, ustalając cele, aby do 2030 roku SAF stanowiło co najmniej 10 procent całego paliwa lotniczego używanego w lotach rozpoczynających się w Wielkiej Brytanii. Strategia ta obejmowała utworzenie "Jet-Zero Council" w celu przyspieszenia osiągnięcia zerowej emisji w lotnictwie oraz przeznaczenie 135 milionów funtów (173,8 miliona dolarów) na 13 projektów produkcji SAF w całym kraju.

Mandat dotyczący produkcji SAF Zobowiązanie Partii Pracy do utrzymania mandatu poprzedniej administracji dotyczącego SAF. W kwietniu 2024 roku, po szeroko zakrojonych konsultacjach z przemysłem lotniczym, poprzednia administracja Wielkiej Brytanii opublikowała długo oczekiwany mandat dotyczący produkcji SAF. Po wyborze rządu Partii Pracy w lipcu 2024 roku, nowo mianowana sekretarz stanu ds. transportu Louise Haigh (Rt Hon Haigh) potwierdziła, że mandat ten pozostanie w mocy. 22 lipca Rt Hon Haigh ogłosiła, że po zatwierdzeniu przez parlament, od 1 stycznia 2025 roku 2 procent dostarczanego w Wielkiej Brytanii paliwa lotniczego musi być SAF (około 287,5 miliona litrów). Wymóg ten będzie stopniowo wzrastał w kolejnych latach, wymagając, aby do 2030 roku 10 procent krajowego paliwa lotniczego stanowiło SAF (około 1,5 miliarda litrów), a do 2040 roku 22 procent. Wymóg ten będzie dotyczył "głównie" lotów komercyjnych, a nie prywatnych samolotów, ponieważ obowiązek ten spoczywa na dostawcach paliwa lotniczego. W ciągu najbliższych 5 lat oznacza to średni roczny wzrost o 1,6 procent SAF w całkowitej podaży paliwa lotniczego.

Redukcja emisji i system certyfikatów śledzenia Rząd Jego Królewskiej Mości (HMG) przewiduje, że mandat zmniejszy emisję o do 2,7 megaton ekwiwalentu dwutlenku węgla (MtCO2e) w 2030 roku i do 6,3 MtCO2e do 2040 roku. Chociaż kwalifikowane przez CORSIA SAF zakładają 10% netto redukcji emisji gazów cieplarnianych w porównaniu z bazową emisją paliw kopalnych wynoszącą 89 g CO2e/MJ, ta redukcja musi wynosić 40%, aby kwalifikować się do certyfikatów z mandatu. Mandat ma również generować wzrost gospodarczy, a Partia Pracy szacuje, że krajowa produkcja SAF doda ponad 1,8 miliarda funtów (2,3 miliarda dolarów) i ponad 10 000 miejsc pracy do gospodarki Wielkiej Brytanii.

Mandat wprowadzi również system certyfikatów śledzenia dla dostawców paliwa lotniczego. Dostawcy otrzymają certyfikat proporcjonalny do ilości redukcji emisji gazów cieplarnianych, którą osiągnęli w poprzednim roku. Te certyfikaty mogą być następnie używane do spełnienia obowiązków wynikających z mandatu, a nadmiarowe certyfikaty mogą być sprzedawane innym dostawcom, którzy mogą potrzebować dodatkowych certyfikatów.

Kluczową cechą mandatu jest mechanizm wykupu, który pozwala zobowiązanym dostawcom na zwolnienie się z obowiązków, jeśli nie są w stanie zabezpieczyć dostaw SAF, czy to przez import, czy z produkcji krajowej. Mechanizm ten ustala maksymalną cenę za certyfikaty mandatu, zapobiegając przenoszeniu nadmiernych kosztów na konsumentów. Cena wykupu ma na celu zachęcenie do dostaw i handlu certyfikatami SAF zamiast korzystania z opcji wykupu, promując rzeczywiste redukcje emisji.

Konsumpcja paliwa lotniczego w Wielkiej Brytanii W 2023 roku zużycie paliwa lotniczego w Wielkiej Brytanii wyniosło prawie 14 miliardów litrów, z czego SAF stanowiło mniej niż 1%. Konsumpcja SAF w Wielkiej Brytanii wyniosła około 48 milionów litrów w 2022 roku i 138 milionów litrów w 2023 roku. Jeśli mandat dotyczący SAF w Wielkiej Brytanii zostanie w pełni wdrożony, to zapotrzebowanie na SAF ma osiągnąć 287,5 miliona litrów do 2025 roku, wzrastając do 1,5 miliarda litrów do 2030 roku. Przed ogłoszeniem ustawy o mechanizmie wsparcia dochodów zrównoważonego paliwa lotniczego (Revenue Support Mechanism) około połowa tego zapotrzebowania miała być zaspokojona przez wcześniej planowane moce produkcyjne. Jednak krytycy przewidują, że wzrost ogólnego zużycia paliwa lotniczego w Wielkiej Brytanii prawie całkowicie zniweluje redukcję emisji CO2-eq wynikającą z włączenia SAF.

W 2023 roku Wielka Brytania importowała około 64 procent netto paliwa lotniczego i spodziewa się utrzymania zależności od importu. Jeśli krajowa produkcja SAF będzie w stanie nadążyć za rosnącym zapotrzebowaniem, może to zmniejszyć zależność Wielkiej Brytanii od importowanego paliwa lotniczego. Jednak będzie to zależało od surowców i technologii używanych do produkcji krajowego SAF. Eksport produktów SAF z Wielkiej Brytanii będzie zależał od zdolności produktów SAF do spełnienia wymagań dotyczących zrównoważonego rozwoju i/lub surowców w innych krajach.

Cena W 2024 roku cena SAF w Wielkiej Brytanii, choć spada, pozostaje znacznie wyższa niż ceny konwencjonalnego paliwa lotniczego. W Wielkiej Brytanii, zgodnie z mandatem dotyczącym SAF, cena wykupu SAF w połączeniu z niskimi dostawami (w porównaniu do konwencjonalnych paliw lotniczych) przełoży się na wyższe koszty dla konsumentów, ponieważ udział SAF w lotach komercyjnych wzrasta, dopóki produkcja SAF nie będzie w stanie się zwiększyć. Ustawa o mechanizmie wsparcia dochodów zrównoważonego paliwa lotniczego (Revenue Support Mechanism) może zwiększyć inwestycje i komercjalizację nowych technologii, takich jak procesy Fischer-Tropsch i alkohol-do-odrzutowca, co może obniżyć ceny paliwa SAF w przyszłości. Ceny SAF spadały w ostatnich miesiącach; oczekuje się, że cena minimalna SAF osiągnie ceny HVO, ponieważ hydrotreatery przechodzą na produkcję HVO, gdy premia cenowa SAF spada. Wdrożenie mandatu dotyczącego SAF w Wielkiej Brytanii w styczniu 2025 roku może zwiększyć cenę SAF.

Produkcja Obecnie tylko jedna fabryka w Wielkiej Brytanii produkuje SAF (Phillips 66, wykorzystując współprzetwarzanie olejów odpadowych w Yorkshire) i oczekuje się, że do 2025 roku będzie produkować około 50 milionów litrów SAF rocznie. Publicznie ogłoszono osiem kolejnych zakładów, które mają rozpocząć produkcję w nadchodzących latach. Do notable planowanych zakładów produkcyjnych należą Lanzatech Dragon, produkujący 102 miliony litrów paliwa alkohol-do-odrzutowca, który ma rozpocząć działalność w 2026 roku, oraz Altalto Immingham, produkujący 20 milionów galonów rocznie z odpadów, który ma rozpocząć działalność w 2027 roku. Poprzedni rząd Wielkiej Brytanii zobowiązał się do budowy co najmniej pięciu zakładów produkcji SAF na skalę komercyjną do 2025 roku.

SAF używany w Wielkiej Brytanii jest obecnie produkowany z olejów odpadowych, w tym zużytego oleju kuchennego (UCO). Hydroprzetworzone estry i kwasy tłuszczowe (HEFA) oraz współprzetwarzanie są oczekiwanymi głównymi ścieżkami produkcji SAF używanego w Wielkiej Brytanii w krótkim okresie.

Dostępność odpadów tłuszczowych i olejów ograniczy przyszłą skalowalność procesu produkcji HEFA. Ilość HEFA kwalifikująca się do mandatu SAF zmniejszy się z 71 procent w 2030 roku do 35 procent w 2040 roku, gdy HEFA będzie stopniowo wycofywana. Z tego powodu oczekuje się, że Wielka Brytania skieruje swój sektor SAF w stronę innych ścieżek produkcji w średnim i długim okresie, gdy konkurencja o odpady tłuszczowe i oleje roślinne, zwłaszcza między Europą a Ameryką Północną, nasili się.

***

Podsumowanie raportu: W ramach szerokiego dążenia do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla w sektorze lotniczym, nowo wybrany rząd Partii Pracy stara się wzmocnić brytyjski przemysł zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), opierając się na inicjatywach i politykach poprzedniej administracji.
Młody brytyjski przemysł SAF przeżywa znaczący wzrost i znajduje się na obiecującej trajektorii, przyczyniając się do szerszych wysiłków kraju na rzecz osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 roku.

oprac, e-mk, ppr.pl


POWIĄZANE

W listopadzie 2024/25 r. eksport rzepaku z Ukrainy zmniejszył się trzeci miesiąc...

Od 1973 roku Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (USDA) opracowuje i prze...

Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką. Prawie 70 proc. strategii...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę