fot. e-mk, ppr.pl
Przejrzystość i targetowanie reklamy politycznej: unijni współprawodawcy osiągają porozumienie w sprawie nowych przepisów
Negocjatorzy prezydencji Rady i Parlamentu Europejskiego osiągnęli wstępne porozumienie co do głównych elementów politycznych nowego rozporządzenia o przejrzystości i targetowaniu reklamy politycznej.
Rozporządzenie zostało opracowane w związku z obawami dotyczącymi zagrożeń związanych z manipulacją informacjami i zagraniczną ingerencją w wybory. Ma on na celu ułatwienie obywatelom rozpoznawania reklam politycznych, zrozumienia, kto za nimi stoi, oraz dowiedzenia się, czy otrzymali ukierunkowaną reklamę, tak aby byli w stanie lepiej dokonywać świadomych wyborów.
Będzie wspierać otwartą i uczciwą debatę polityczną w państwach członkowskich, opartą na obiektywnych, przejrzystych i pluralistycznych informacjach, oraz zadba o to, by reklama polityczna odbywała się z pełnym poszanowaniem praw podstawowych, w tym prawa do prywatności.
Zgodnie ze wstępnym porozumieniem reklama polityczna jest zdefiniowana jako przygotowywanie, umieszczanie, promowanie, publikowanie, dostarczanie lub rozpowszechnianie przekazów:
Nowe rozporządzenie obejmie reklamę polityczną, która jest zwykle świadczona za wynagrodzeniem, ale także reklamę polityczną w ramach działań wewnętrznych, takich jak przygotowywanie reklam politycznych w partiach politycznych, oraz w ramach kampanii reklamy politycznej.
Jednocześnie przepisy jasno określają, że poglądy polityczne i inne treści podlegające odpowiedzialności redakcyjnej, a także poglądy wyrażane we własnym imieniu, nie są objęte rozporządzeniem.
Wstępnie uzgodnione przepisy nakładają również ścisłe ograniczenia na stosowanie technik targetowania i wyświetlania reklam.
Wykorzystanie danych osobowych do targetowania reklamy politycznej w internecie będzie dozwolone tylko wtedy, gdy dane zostały zebrane od osoby, której dane dotyczą, która wyraziła wyraźną i odrębną zgodę na ich wykorzystanie do celów reklamy politycznej.
Ponadto wprowadzony zostanie całkowity zakaz profilowania z wykorzystaniem szczególnych kategorii danych osobowych, takich jak dane ujawniające pochodzenie rasowe lub etniczne lub poglądy polityczne.
Aby zapobiec ingerencji zagranicznej, współprawodawcy UE uzgodnili również, że na trzy miesiące przed wyborami lub referendum zakazane będzie świadczenie usług reklamowych na rzecz sponsorów z państw trzecich, przy jednoczesnym zachowaniu w stosownych przypadkach bardziej rygorystycznych przepisów krajowych.
Przewidziano w nich, że Komisja powinna utworzyć europejskie publiczne repozytorium internetowych reklam politycznych w celu gromadzenia i publicznego udostępniania informacji na temat wszystkich reklam internetowych i ich zawiadomień o przejrzystości.
Współprawodawcy UE uzgodnili również, że nowe przepisy będą obowiązywać 18 miesięcy po ich wejściu w życie. Definicje i tzw. klauzula antydyskryminacyjna, która stanowi, że usługi nie mogą być ograniczane wyłącznie ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę sponsora reklamy politycznej, będą miały zastosowanie przed wyborami do PE.
W najbliższych tygodniach kontynuowane będą prace na szczeblu technicznym w celu sfinalizowania szczegółów nowego rozporządzenia.
Po zakończeniu tych prac pełne porozumienie będzie musiało zostać w całości potwierdzone przez obie instytucje i poddane weryfikacji prawno-językowej przed formalnym przyjęciem.
oprac, e-mk, ppr.pl na podst źródło: consilium.europa.eu