Brazylijski gigant mięsny JBS inwestuje w rynek jaj konsumpcyjnych poprzez nabycie udziałów w firmie Mantiqueira Alimentos - jednego z największych producentów jaj w Ameryce Południowej. JBS poinformowało w komunikatach giełdowych, że zgodziło się kupić akcje stanowiące 48,5% całkowitego kapitału zakładowego i 50% akcji z prawem głosu Mantiqueira, co oznacza, że będzie dzielić kontrolę nad firmą z jej założycielem Leandro Pinto informuje Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz.
Wejście JBS w nowy sektor spożywczy powiązane jest z planem rozwoju działalności brazylijskich producentów na rynku amerykańskim. Brazylijski producent jaj po fuzji z JBS rozważa różne warianty transakcji w Stanach Zjednoczonych, od lokalnych produkcji po partnerstwa z innymi przedsiębiorstwami. Warto zwrócić uwagę na moment w jakim zostaje podjęta strategiczna decyzja o dywersyfikacji geograficznej i produktowej działalności przez obu partnerów, moment, w którym amerykański rynek jaj zmaga się z poważnymi konsekwencjami grypy ptaków, czyli ograniczeniem podaży jaj i ich gwałtownymi podwyżkami.
Krok w kierunku nowej branży jajecznej jest dla JBS zgodny z długoterminową wizją rozwoju i szansą na zwiększenie oferty białek w bazie produktowej i ugruntowanie pozycji na rynku międzynarodowym. Biorąc pod uwagę prognozy rosnącej konsumpcji jaj na całym świecie inwestycja w przemysł jajeczny powinna zagwarantować stabilne warunki dalszego rozwoju. Dla Mantiqueira Brasil połączenie z największym globalnym producentem mięsa pozwoli na efektywną realizację dotychczasowych aspiracji dotyczących ekspansji eksportowej. Rynek USA wydaje się być priorytetowy do rozbudowy zasięgu w sprzedaży globalnej.
Mantiqueira produkuje rocznie około 4 miliardów jaj w zakładach zlokalizowanych w sześciu brazylijskich stanach. Sprzedaż eksportowa prowadzona jest do państw Ameryki Południowej, Azji, Afryki i w regionie Bliskiego Wschodu. Przedsiębiorstwo spożywcze JBS pozostaje aktywne w segmencie mięsa drobiowego, wołowiny, wieprzowiny, łososia i białek roślinnych.
Zdaniem analityków KIPDiP otwarcie nowej karty przez JBS jest pewną niespodzianką wśród ostatnich wydarzeń gospodarczych, jednak nie dziwi, że to Brazylijczycy zamierzają pozycjonować się jako kluczowy gracz na światowym rynku jaj przy wykorzystaniu potencjału przedsiębiorstwa JBS. Od kilku lat w raportach KIPDiP do znudzenia sygnalizowaliśmy prawdopodobieństwo takiego scenariusza w oparciu o coroczne analizy wyników brazylijskiego eksportu jaj i przyjętej przez brazylijski przemysł jajeczny strategicznej wizji rozwoju w kierunku „skopiowania sukcesów producentów kurczaków”. Przemysł drobiarski w Brazylii znany jest z produkcji i eksportu kurczaków, ale nie ze sprzedaży jaj konsumpcyjnych za granicę. Brazylijczycy obawiali się, że jeśli nie pójdą w tym kierunku, mogą w dłuższej perspektywie znaleźć się na przegranej pozycji w zderzeniu z konkurencją. Ale gdy dołączą do gry mają szansę zdominować rynek. Choć plany Brazylijczyków były we wstępnej fazie, przyjmowaliśmy je całkiem poważnie. Sądzimy, że ogłoszenie fuzji Mantiqueira Alimentos i JBS jest pierwszym krokiem do zmaterializowania się scenariusza, że w nie tak dalekiej przyszłości o eksporcie brazylijskich jaj będzie tak samo głośno jak o kurczakach.
- Choć obecnie dla Brazylijczyków priorytetowy cel to rynek amerykański, niewykluczone, że niebawem usłyszymy o wizji wejścia na lukratywny rynek europejski. O takich planach już niejednokrotnie komunikowano, a fuzja z JBS i ewentualne wejście w życie umowy Mercosur, tylko by takiej strategii sprzyjało. Zainteresowanie JBS przemysłem jajecznym może być dużą presję dla ugruntowanej pozycji innych graczy w handlu globalnym i zwiększyć konkurencję w i tak bardzo dynamicznie zmieniającej się branży – uważa Katarzyna Gawrońska, dyrektor KIPDiP.
oprac, e-red, ppr.pl na podst źródło: KIPDiP