aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Borówka z historycznym rekordem

10 sierpnia 2023
Borówka z historycznym rekordem

Rośnie liczba konsumentów owoców jagodowych. Jagoda kamczacka, agrest i czerwona porzeczka zakończyły sezon 2023 z najwyższą od lat ilością spożywających je Polaków. Malina i borówka jest dziś także na rekordowym poziomie. Już lipcu borówki jadło 15,5 mln Polaków, a jest to dla tego gatunku przystanek w drodze na sierpniowy szczyt sezonu. Lipcowe rekordy komentują plantatorzy borówki - Dominika Kozarzewska, Natalia Wasiak, Teresa Leśniewska, dr Katarzyna Król i Maksymilian Karpierz.

polska smakuje_pasek (1).jpg
Od 4 lat sektor ogrodniczy monitoruje konsumpcję. Badania dostarczają informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków. Dla owoców jagodowych te deklaracje rosną. 
- Badania deklaracji konsumpcji są weryfikowane przez globalne dane sprzedażowe. W trakcie Szczytu International Blueberry Organization, który w lipcu odbył się w Lublinie, usłyszeliśmy od gości z zagranicy wiele opinii mówiącym o tym, że polski sposób na rozwijanie borówkowego rynku, czyli wzrost produkcji, ale z równoczesnym wzrostem konsumpcji krajowej, jest wart naśladowania. Wyniki badań konsumpcji w lipcu tylko potwierdzają ten pogląd. To fantastyczne, że wchodzimy w sezon z rekordową konsumpcją, sierpień to tradycyjne najbardziej „borówkowy” miesiąc w roku – komentuje Dominika Kozarzewska, Grupa Producentów Owoców „Polskie Jagody”. 

Więcej o wyjątkowej inauguracji w materiale pt. Sezon na polską borówkę rozpoczęty!

Borówki jadło w lipcu 15,5 mln Polaków (48%). Taka liczba konsumentów na początku sezonu to historyczny rekord.
- Fakt, że już co druga osoba w Polsce regularnie je borówki napawa nas dumą. Wiemy, jaką drogę przeszliśmy na przełomie ostatnich kilku lat, aby pokazać Polakom borówki i ich walory. Nie zamierzamy zwalniać. Chcemy kontynuować działania w zakresie promocji, głęboko wierzymy, że konsumentów w naszym kraju jest znacznie więcej. Mamy owoce wspaniałej jakości i chcemy, aby korzystali z nich nie tylko konsumenci zagraniczni, ale również lokalni – przekonuje Natalia Wasiak, Bluebetty, Gospodarstwo Rolno-Sadownicze, jedna z promotorek Borówkobrań.
 
 
 
Konsumpcja w Polsce cały czas rośnie, tym bardziej cieszy wzrost ilości nowych konsumentów.
Od wielu lat sprzedajemy borówkę prosto z naszej plantacji. W tym roku mamy dużo nowych klientów, często odwiedzają plantację z dziećmi. Widzimy, że rodzice starają się rozpieszczać swoje dzieci i robią to zdrowo, wybierając sezonowe owoce. Dzielimy się z nimi informacjami gdzie w okolicy można kupić maliny czy porzeczki, tak aby od początku lata do jesieni wybierali lokalne, smaczne a przede wszystkim sezonowe owoce - Teresa Leśniewska, Borówka Leśniewscy z Zakrocza niedaleko Rypina, jeden z najczęściej wskazanych przykładów promocji lokalnej.
Realizowane badania są reprezentatywne dla populacji dorosłych Polaków, czyli osób w wieku 15+. Liczba 15,5 mln nie uwzględnia zatem dzieci i młodzieży. 

Rosną deklaracje konsumpcji borówki 
"lipiec do lipca"  
 
 
 
 
 
 
W lipcu 2020 r. wynosiły one 23 proc., w 2021 r. - 31 proc., w ubiegłym roku - 40 proc., a w lipcu br. - 48 proc.. W liczbach bezwzględnych oznacza to wzrost liczby konsumentów borówki z 7,4 mln, przez 10 i 13, aż do 15,5 mln.
-  Przy stale rosnącej podaży, popyt na borówki wciąż rośnie, bijąc kolejne rekordy. To nie jest takie automatyczne. Cieszymy się, że borówka w Polsce jest tak popularnym i coraz chętniej wybieranym owocem. Jako gospodarstwo, które niemal 90% swoich owoców sprzedaje bezpośrednio do klientów, widzimy, że wzrost zainteresowania borówka z roku na rok jest większy. Ale te liczby robią naprawdę potężne wrażenie. Co jeszcze ważniejsze, nikt za nas nie spoczywa na laurach. Każdego dnia docieramy do nowych osób, z prostym przekazem: Wybierajmy borówki, cieszmy się zdrowiem i urodą – mówi Maksymilian Karpierz, Borówka Henrykowska.

W liczby konsumentów borówki wysokiej 
W liczbach bezwzględnych mówimy to 2,6 mln nowych konsumentów borówki w skali roku - od lipca 2022 r. do lipca 2023 r.
KANTAR Wzrosty w lipcu 2023 (3).jpg
Od lipca 2021 liczby konsumentów borówki wzrosła o ponad połowę (55%). Jest to najlepszy wynik wśród wszystkich owoców i warzyw w Polsce. 
 
 
 
 
 
 
W przypadku borówki oznacza to, w liczbach bezwzględnych, wzrost o 5,5 mln, do wielkości 15,5 mln konsumentów. Jest to wynik porównywalny jedynie z malinami, które pozyskały 4,9 mln i w sumie mają w lipcu 20 mln konsumentów.
KANTAR Wzrosty w lipcu 2023 (5).jpg
Jakie czynniki generują tak duże wzrosty? 
- Polska jest jednym z czołowych producentów borówki. Dysponujemy nowoczesną infrastrukturą i kulturą upraw. Oferowanie borówki zawdzięczamy szerokiej strukturze odmianowej, od wczesnych do bardzo późnych oraz części plantacji pod osłonami. Co ważne, borówki są dostępne również w sprzedaży także zimą, mimo że z importu, spełniają ważną rolę w kształtowaniu nawyków żywieniowych i zakupowych. Przyzwyczajają konsumentów do ich dostępności i budują status produktu stałego w koszyku zakupów - dr Katarzyna Król, z ośrodka Niwa Hodowla Roślin Jagodowych.
Deklaracje konsumpcji w przypadku wielu gatunków owoców jagodowych były w lipcu wyższe niż w czasie pandemii. Przypomnijmy, że w początkach pandemii dodatkowe zakupy owoców generował strach i obawy o życie.
Jakie czynniki dziś generują wzrost? Na pewno rośnie zainteresowanie zdrowym odżywianiem i świadomość oferty "jagodowej sztafety". Socjologowie zawracają też uwagę na spadek siły nabywczej, inflacje, fakt, że więcej ludzi uważa, że warunki życia w Polsce pogorszą się niż poprawią. W tym kontekście, duże wzrosty ilości konsumentów owoców jagodowych (wielu gatunków) interpretują jako zakupy namiastki szczęścia - relatywnie taniej przyjemności, w obliczu braku możliwości zakupu rzeczy droższych. 
Badania konsumpcji 2020-2023
Badania konsumpcji zleca Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, a realizuje Kantar we współpracy z agencją INSPIRE. Badania finansowane są ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Badania Kantar dowiodły, że borówka jest jednym z ulubionych owoców polskich konsumentów. Wyniki są imponujące, bo tylko w ciągu 3 lat zwiększyła się ponad dwukrotnie liczba osób spożywających borówki. Jest to budujące. Niezmiernie istotna jest również coraz większa świadomość prozdrowotnego oddziaływania tych owoców – wyjaśnia dr Katarzyna Król, Niwa Brzezna.

Więcej w materiale: Jedz borówki, a zobaczysz ten ulubiony superowoc świata nawet w nocy

Wzrost świadomości Polaków zawdzięczamy promocji i zaangażowaniu w nią środowisk opiniotwórczych. Powstała Fundacja Promocji Polskiej Borówki, szeroką działalność promocyjną wykonuje także Jagodowy Core Team oraz akcja medialna (także na plantacjach) „Czas na polskie superowoce!”. Dietetycy i plantatorzy angażują się w akcje-wyzwania, np. „szklana owoców jagodowych codziennie” albo #JagodoweCodziennie. Codziennie pojawiają się posty z przepisami, infografiki na temat prozdrowotnego oddziaływania owoców borówki na organizm itp. To wielka energia, która kształtuje świadomość konsumentów i podnosi wskaźniki konsumpcji. Brawo dla wszystkich zaangażowanych – podsumowuje dr Katarzyna Król.
Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw



Badania konsumpcji Kantar 2021 (10).jpg

Ostatnie badanie zrealizowano w dniach 14-19 lipca 2023 r., na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).

Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania 21 gatunków w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „Czas na polskie superowoce! V edycja”.

Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

oprac, e-red, ppr.pl


POWIĄZANE

Już za moment rozpocznie się długo wyczekiwany gorący sezon wakacyjny. Z pomocą ...

Nieustannie pojawiają się nowe informacje o przypadkach, w których oszuści wykor...

Wiele osób posiadających rezydencję podatkową Abu Zabi, Dubaju czy innego emirat...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę