OPOLAGRA_2025

Borówka - polskim hitem eksportowym

27 czerwca 2018
Borówka - polskim hitem eksportowym

Polska jest siódmym producentem borówek na świecie - poinformowała we wtorek Dominika Kozarzewska z Fundacji Promocji Polskiej Borówki. Jest to nasz drugi - po jabłkach - owoc eksportowy.

Moda na borówkę amerykańską przyszła z Ameryki i Kanady ponad 40 lat temu. W tym czasie powstały nowe odmiany tej jagody, a nasz kraj stał się jej czołowym producentem. Jak mówiła Kozarzewska podczas konferencji prasowej, w tym czasie, borówka stała się dobrem narodowym i nie jest już "amerykańską", a polską jagodą.

Produkcja borówki w Polsce sięga 16 tys. ton, co daje nam siódme miejsca na świecie. Aż 80 proc. zbiorów jest eksportowana do 25 krajów na czterech kontynentach. "Owoce trafiają na najbardziej wymagające rynki" - zaznaczyła Kozarzewska. Dodała też, że pod względem wartości, jest to drugi nasz - po jabłkach - owoc eksportowy. Największym importerem borówek z Polski jest Wielka Brytania.

Owoce są głównie spożywane w formie świeżej, ale można jest mrozić, suszyć czy przerabiać na sok i dżemy.

Spożycie borówki rośnie na całym świecie. Jest to niezwykle cenny owoc nie tylko ze względu na walory smakowe, ale głównie z powodu jego właściwości prozdrowotnych - przekonywała ekspertka Fundacji Emilia Szczęsna.

Według różnych badań, owoce borówki są najbogatszym źródłem antyoksydantów (przeciwutleniaczy) wśród wszystkich owoców i warzyw. Usuwają one toksyny z organizmu i pomagają zabiegać chorobom nowotworowym, układu krążenia, regenerują mózg i układ nerwowy. Ponadto korzystanie wpływają na wzrok i młody wygląd skóry, redukują cholesterol, obniżają wysokie ciśnienie - wyliczała Szczęsna.

30 czerwca o godz. 11 na warszawskim Żoliborzu, na Targu Śniadaniowym zaplanowano obchody Dnia Polskiej Borówki. Przewidziano prezentacje na temat walorów borówki oraz degustacje owoców i soków borówkowych. Tego lata, czyli podczas sezonu zbiorów borówki tj. od lipca do września będzie prowadzona kampania edukacyjna dla konsumentów zachęcająca ich do większego spożycia tego owocu. M.in. o walorach borówek można przeczytać na stronie internetowej http://latozborowkami.pl. Jest ona finansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

 

Anna Wysoczańska (PAP)


POWIĄZANE

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. Syst...

Ruszył sezon pełen wyzwań i szans dla pszczelarzy Tegoroczny sezon miodowy rozpo...

Prezydent Andrzej Duda zaprosił na spotkanie Prezydenta elekta Karola Nawrockieg...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę