Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Borówka, aronia, truskawka i minikiwi notują największe wzrosty spożycia

29 października 2021
Borówka, aronia, truskawka i minikiwi notują największe wzrosty spożycia

Kantar monitoruje konsumpcję wszystkich najpopularniejszych gatunków owoców i warzyw. Patrząc na październikowe wyniki, rok do roku, najbardziej zyskały borówka (wzrost o 30%), aronia (o 29%), truskawka (o 18%) oraz minikiwi (o 9%). Najpopularniejszymi owocami października były jabłka, śliwki i gruszki. Najpopularniejszymi warzywami w październiku były ziemniaki, pomidory i cebula. Ich wysoka konsumpcja ma charakter całoroczny.

polska smakuje_pasek (1).jpg
Badanie zrealizowano w dniach 8-13 października 2021 r., na reprezentatywnej próbie 1002 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).
 
Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania ok. 20 gatunków owoców i warzyw w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.


Wzrost konsumpcji polskich superowoców
 

W porównaniu do wyników uzyskanych w badaniach w ubiegłym roku, widać wyraźnie wzrost deklaracji konsumpcji polskich superowoców. Chociaż czasami takie deklaracje są nieco „na wyrost” – to można je odczytać jako zwiastuny przyszłego zainteresowania i zwiększenia konsumpcji, a może nowych trendów

- mówi Urszula Krassowska, Dyrektor Zarządzający Public Division, Kantar Polska.

 
Wyniki deklaracji konsumpcji w październiku należy odnieść do wyników sprzed roku. Najbardziej zyskała borówka, aronia, truskawka i minikiwi.
Borówka zyskała 30%. Na początku października br. 30% Polaków zadeklarowało, że jadło borówki, w tygodniu poprzedzającym badanie. Rok wcześniej to było 23%. Daje to wzrost o 7 p.p, czyli 30%.

W przypadku aronii mowa o wzroście deklaracji konsumpcji o 29%. W październiku 18% Polaków, rok temu 14%, wzrost o 4 p.p., czyli 29%.

Trzecia wśród owoców jagodowych truskawka zanotowała wzrost o 18%. Na początku października 2021 roku jadło truskawki 20% Polaków. W październiku 2020 roku konsumpcję deklarowało 17%, wzrost o 3 p.pl, czyli o 18%.

Systematycznie rośnie konsumpcja i zasięg dystrybucji polskiego minikiwi. W październiku 2020 roku 11% Polaków deklarowało spożycie minikiwi, w październiku 2021 roku już 12%. Potwierdza to skalę penetracji rynku. 1 p.p. oznacza tu wzrost o 9%. Ten wyniki daje minikiwi czwarte miejsce.

Konsumpcja owoców w październiku 
Najpopularniejszym owocem w październiku były jabłka, które w tygodniu poprzedzającym badanie spożywało prawie dziewięciu na dziesięciu Polaków (90%).
 
Jabłka jedzone są najczęściej. 10% Polaków jadło je codziennie, a dalsze 16% 4-5 razy w tygodniu.
 
Na drugim miejscu wśród polskich owoców znalazły się śliwki, które jadło 61% badanych. Spożycie śliwek jest wyższe niż przed rokiem (o 4 p.p.).
Ponad połowa (56%) Polaków na początku września jadła gruszki. To więcej niż przed rokiem (o 4. p.p.).
 
W październiku wzrosło spożycie jabłek z 87% do 90% oraz gruszek z 49% do 56%. O 2 p.p wzrosło także, do 18%, spożycie aronii.

Konsumpcja warzyw w październiku 
Najpopularniejszym warzywem w październiku były ziemniaki, których konsumpcję w tygodniu poprzedzającym badanie deklaruje 98% Polaków.
Na drugim i trzecim miejscu wśród warzyw znalazły się pomidory i cebula, które jadło odpowiednio 95% oraz 90% badanych.

Konsumpcja marchwi, pomidorów, a także ogórków, cebuli i papryki jest wysoka przez cały rok, a obserwowane wahania sezonowe niewielkie. To ulubione warzywa Polaków, które dostępne i jedzone są niezależnie od sezonu.
 
W stosunku do września wzrosło spożycie cebuli (o 3 p.p), papryki (o 3 p.p), dyni (o 7 p.p), kapusty (o 8 p.p), pieczarek (o 6 p.p).
Spadek odnotowały: ogórki (o 3 p.p) oraz cukinia (o 3 p.p).
 

Spożywanie owoców i warzyw podczas poszczególnych posiłków

Polacy najczęściej jedzą warzywa i owoce na obiad – 91% osób, które w ogóle jadły ten posiłek. 74% respondentów deklaruje, że w dniu poprzedzającym badanie jadło warzywa i owoce na śniadanie, natomiast 65% na kolację. Na przekąskę warzywa i owoce spożywało 49% Polaków, natomiast na drugie śniadanie 50%. Najmniej Polaków jadło warzywa i owoce na podwieczorek (40%).
 
Najbardziej wartościowym pod względem zawartości warzyw i owoców posiłkiem Polaków jest obiad. W przypadku 51% badanych co najmniej w połowie składa się z warzyw i owoców.
 
Respondenci najczęściej deklarują spożywanie jedynie warzyw i owoców w przekąskach (21%).
 
Najrzadziej (28%) co najmniej połowę posiłku stanowiły warzywa i owoce w przypadku kolacji.

Wczoraj na talerzu

Jedynie 17% Polaków odżywiało się w październiku zgodnie z zaleceniami dietetyków dotyczącymi spożywania właściwej ilości warzyw i owoców. Wskaźnik „Wczoraj na talerzu” przyjmuje w ich przypadku zalecany poziom.
 
Prawie jedna trzecia (32%) badanych odżywiała się nieco gorzej, ale warzywa i owoce są składnikiem większości posiłków i zdarza się, choć zbyt rzadko, że stanowią ich połowę.
 
50% Polaków ma dietę zbyt ubogą w warzywa i owoce, przy czym u 35% jednak pojawiały się one w przynajmniej połowie posiłków (choć za mało). 15% badanych jadło bardzo mało warzyw i owoców, a nawet nie jadło ich wcale.

Wskaźnik „Wczoraj na talerzu” przyjął w październiku wartość 46,9 pkt., czyli był na niskim poziomie. Wskazuje to na niedostateczny udział warzyw i owoców w diecie przeciętnego Polaka.
 
W porównaniu do września wskaźnik ten wzrósł o 1,8 pkt.
Wskaźnik powstaje na podstawie odpowiedzi na dwa pytania: Czy warzywa i owoce były obecne w wszystkich posiłkach? Czy warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę spożywanej żywności?

„Wczoraj na talerzu” jest to syntetyczny wskaźnik obrazujący sposób odżywiania się badanych. Przyjmuje on wartości od 0 pkt. (dla osoby, która poprzedniego dnia nie jadła warzyw i owoców w ogóle) do 100 pkt. (dla osoby, w której wszystkich posiłkach warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę).




„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Finansowany jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! III edycja".

Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Badania konsumpcji Kantar 2021 (10).jpg

 

 

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Wielu z nas zastanawia się nad tym, co mogą zrobić w swoim wolnym czasie, by móc...

Współczesny, dynamiczny świat z jednej strony ma wiele zalet, bo z roku na rok k...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę