Amerykańskie przedsiębiorstwo JUST Inc. (dawniej Hampton Creek) zapowiedziało ostatecznie, że w drugim kwartale przyszłego roku w sprzedaży w Europie dostępny będzie sztandarowy produkt tej firmy czyli „bezjajeczna jajecznica” (według zapewnień producenta sprzedawany w butelkach z tworzywa sztucznego płyn uzyskany z grzybów, fasoli i innych roślin po przelaniu na patelnię i podgrzaniu ma smak, zapach oraz konsystencję prawdziwej jajecznicy).
Do tej pory na Starym Kontynencie można było kupić bezjajeczny majonez sygnowany marką JUST. Ciekawostką jest, że w Europie – podobnie jak dystrybucją majonezu JUST – zajmie się znany dystrybutor jaj w skorupkach oraz produktów jajecznych, włoska grupa Eurovo. Ekspansja na europejskim kontynencie jest strategicznym celem dla amerykańskiej firmy JUST. Przypominamy, że poza włoską Grupą Eurovo, w 2019 roku partnerstwo z Amerykanami nawiązał także niemiecki gigant mięsny Grupa PHW.
Od dłuższego już czasu, niemal cyklicznie, raportujemy o imponujących sukcesach amerykańskiego startupu JUST - twórcy roślinnej alternatywy dla jaj tradycyjnych sprzedawanych w formie płynnej pod nazwą JUST Egg. Jak podaje amerykańska firma, flagowy produkt Just Egg okazał się najlepiej sprzedającą opcją płynnych jaj w USA w „naturalnych” sklepach detalicznych i drugim najlepiej sprzedającym się zamiennikiem jaj w konwencjonalnych sklepach spożywczych. W lipcu tego roku poinformowano, że "deal" z JUST zrobił jeden z kolosów handlowych – firma Costco. Sieć sprzedaje „roślinne jaja” z fasoli mung w postaci zbiorczej – dwóch butelek w cenie 10 dolarów. JUST ma ambitne plany, aby w ciągu najbliższych kilku lat sprzedawać równowartość dwóch miliardów jaj.
JUST rozwija się nie tylko w Stanach Zjednoczonych. Amerykanie ruszyli też na podbój rynku w Chinach, pojawiając się ze swoją ofertą w sektorze e - commerce, sklepach detalicznych i punktach gastronomicznych. Przedstawiciele amerykańskiej firmy wyrażają nadzieję, że innowacyjny produkt posiada takie atrybuty w zakresie bezpieczeństwa i higieny żywności, które idealnie wpasowują się we współczesne trendy konsumenckie w Chinach. Eksperci twierdzą, że obawy związane z chorobami drobiu takimi jak grypa ptaków, są jednym z czynników wspierających wzrost rynku zamienników jaj. Co więcej, fasola mung jest popularna w chińskim rolnictwie i jest produktem preferowanym w diecie Chińczyków.
Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz