MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Berry Fest 2023 – to droga a nie cel, czyli jak się buduje silną branżę

21 października 2022
Berry Fest 2023 – to droga a nie cel, czyli jak się buduje silną branżę

Jesień to czas przetwarzania darów natury i czas skłaniający do podsumowań, do pytań o udane zbiory i zmarnowane tony owoców. Głównie o te, co zostały na drzewach i krzewach. By już nigdy nie zdarzył się sezon, w którym nie opłaca się zbierać porzeczek, agrestu czy innych owoców. Co gorsze, nieudany zbiór tegoroczny rzutuje na opłacalność prowadzenia plantacji w kolejnych latach.

Bolączką plantatorów jest niepewność opłacalności – zderzenie kosztów prowadzenia plantacji, kosztów pracy przy zbieraniu i cena w skupie. Często zaskakująco niska 60 gr. 1 zł. za kilogram. A to rodzi pytanie. Z jakiej racji przetwórniom trzeba fundować dostawy nie za pół darmo, a za ćwierć darmo? Lepiej nie zbierać i mieć nikłą nadzieję, że w przyszłym sezonie może będzie lepiej albo nie.
Jednak będzie, bowiem otwiera się inny rynek, inny odbiorca - wytwórnie win owocowych i nalewek.



W tym sektorze, jakże odmiennym od producentów pulpy, owoce nabierają innej wartości, są cenione, ich jakość decyduje o powodzeniu winiarni i wytwórni nalewek. Zyskuje plantator lub ogrodnik, zyskuje winiarska firma.

Plantator stawia

Potrzebna jest jednak współpraca i wyrobienia szerszego systemu naczyń połączonych. Dobry plantator chce się pochwalić swoimi plonami – na miejscu, goszcząc klienta u siebie. Nawet wiosną, gdy jest jeszcze za wcześnie na podanie tacy z owocami, zaś zawsze można promocyjny poczęstunek nalać do kieliszka. Tego rodzaju promocyjne działania podjęli plantatorzy winogron i właściciele winnic. Tworzą turystyczne szlaki wina (m.in. Karpacki Szlak Wina), nawet z postojami dla kamperów.

O współpracy, o równej pozycji dostawcy i odbiorcy, o możliwości połączenia opłacalnych upraw i rozwoju przetwórstwa winnego i nalewkowego rozmawiali kompetentni uczestnicy rynku win owocowych i sektora HoReCa podczas warsztatów pn. „Berry Fest 2023” w Małej Wsi pod Grójcem. Przetwórcy zawodowi i amatorzy mogli wymieniać się poglądami z tą ważną stroną plantacyjną i ogrodową, gdzie powstają sadzonki, gdzie testuje się i dobiera odmiany, i skąd pochodzą owoce, a nawet superowoce.
A wszystko pod sztandarem Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw z prezesem Witoldem Bogutą na czele.
Wspierane przez Fundusz Promocji Owoców i Warzyw przedsięwzięcie jest częścią kampanii "Czas na polskie superowoce!", której honorowego patronatu udzielił minister rolnictwa i rozwoju wsi. Czasopisma „Hotelarz” i „Restauracja” objęły Berry Fest 2023 swoim patronatem. Co ważne z uwagi na oddziaływanie publikacji na rynek HoReCa.
Właśnie superowoce, chociażby w postaci aronii, czy minikiwi, pokazały swoją akuratność po ich przetworzeniu na wyjątkowe napitki. Tak wyjątkowe, że ich twórcy wyjeżdżali z Pałacu w Małej Wsi obwieszeni medalami.

 


Miłym bowiem akcentem spotkania był konkurs mający wyłonić najlepsze jagodowe trunki, a oceniania podjęli się jurorzy związani z omawianym tu tematem zawodowo.
Oto sąd konkursowy -
Mikołaj Rey (tak, to ten ród) – ekspert gastronomiczny, znany autor 500 reportaży kulinarnych TVN, juror wielu festiwali, mentor wspierający plantatorów, prowadzący warsztaty gastronomiczne i degustacje w całej Europie.
Łukasz Klesyk – ekspert smaku i alkoholi, dziennikarz i redaktor kulinarny prasy branżowej: miesięcznika „Kuchnia”, „Magazynu Wino”, kwartalnika „Ferment”.
Zbigniew Kmieć – założyciel warszawskiej restauracji „Kafe Zielony Niedźwiedź”, doradca w Manufakturze Wódki, Wina i Piwa. Główny ekspert ds. rolnictwa i produkcji spożywczej Związku Przedsiębiorców i Pracodawców RP.
Katarzyna Puk – sommelier z praktyką w prestiżowych wine barach w Londymie. I w winnicach w Gruzji. Sędzia konkursów winiarskich: Polskie Korki, SPOT. Poznań. Konkurs Win Polskich w Zielonej Górze; International Rose Championship, Czas Wina oraz Cool Climate Wine Avards.

Pokonkursowa dyskusja z udziałem wymienionego wyżej zacnego grona wskazywała na renesans i wielki potencjał rozwoju opisywanego tu przetwórstwa w najbliższych latach.

Wśród nagrodzonych znalazły się wina porzeczkowe, z borówki wysokiej, destylat z jeżyn oraz nalewki z malin, derenia, agrestu i aronii. Największe uznanie – Grand Prix - zdobyły - półsłodkie wino z czerwonej porzeczki z manufaktury win owocowych Di Wine oraz nalewka z polskiego minikiwi autorstwa Natalii i Karola Krześniak.


 

Kilka medali przypadło wyrobom z jagody kamczackiej. Nagrodzone zostało wino wytrawne Mariusza Sielacha, półsłodkie Di Wine i nalewka Andrzeja Krupińskiego.

Warto poświęcić kilka słów tej jagodzie.

Jagoda kamczacka, znana też jako kanadyjska lub owoc haskap, znalazła w Polsce doskonałe warunki rozwoju, co potwierdza komunikat z III Międzynarodowej Konferencji Kamczackiej 2019 w Jachrance.

-„Polska stała się światowym liderem w produkcji owoców jagody kamczackiej. Duże nasadzenia, jakie zrealizowano w Polsce, pozwoliły nam w przeciągu zaledwie kilku lat stać się prawdopodobnie największym producentem owoców haskap. Szacuje się, że powierzchnia uprawy jagody kamczackiej w Polsce może już przekraczać 2000 ha. Dużym sukcesem było wpisania jagody kamczackiej na listę produktów spożywczych w Unii Europejskiej, co pozwoliło legalnie realizować ich sprzedaż od tego sezonu. Obecnie jagoda kamczacka określana jako „piąta jagoda” w gronie owoców jagodowych, ma szansę stać się ważnym owocem na europejskim i światowym rynku”.

Interesująca też jest opinia Andrzeja Krupińskiego – prezesa Stowarzyszenia Plantatorów Jagody Kamczackiej:


Jagoda Kamczacka

 

-„Podejmujemy działania zmierzające do ułatwienia sprzedaży owoców, zwłaszcza wytworzenie kompletnego łańcucha dostaw, zagospodarowanie każdego z jego ogniw. Nie sztuką jest wyprodukować owoce, chodzi o to, by na nich zarobić. To ważne, zwłaszcza w Polsce, gdzie konkurencja innych owoców jagodowych jest bardzo silna. Dla przykładu, truskawki czy maliny są przecież tańsze, a także smaczne.
Analizujemy kwestię eksportu. Bez wątpienia widzimy w nim znaczny potencjał. W orbicie naszych zainteresowań leżą kraje Ameryki Północnej i Azji. Europa jeszcze nie jest tak atrakcyjnym rynkiem. Nie ma jednak potrzeby wykluczać eksportu mniejszych partii świeżych owoców do krajów ościennych, czy generalnie tych znajdujących się w UE”.

Berry Fest 2023 jako droga



Za podsumowanie warsztatów Berry Fest 2023 niech posłuży wypowiedź wspomnianego Mikołaja Reya:

- „To spotkanie było premierowe i unikatowe. Połączyli się producenci znakomitej żywności, plantatorzy polskich superowoców, z ludźmi, którzy z tych genialnych produktów tworzą alkohole. Mamy tu polską tradycję, gościnność, która jest wizytówką Polski. To wszystko jest za mało promowane. Dlatego tak cenna jest energia i know how, które Berry Fest połączył. Mamy potencjał, kierunek i chęć dążenia do lepszego jutra. Tak się buduje silną branżę”.

Budowa ruszyła, oby z korzyścią dla każdej ze stron tej branży.

 

Bohdan Juchniewicz (Stowarzyszenie "Polska Ekologia"); foto-Anna Kopeć-Jakubów


POWIĄZANE

Zalety aplikacji Mostbet do obstawiania w Polsce  Zakłady sportowe stają się cor...

Amerykański Departament Rolny (USDA) ogłasza kolejną rundę historycznych inwesty...

Świąteczny prezentownik na 2024 rok Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas, ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę