Mazars, międzynarodowa firma audytorsko-doradcza, członek OMFIF (niezależny think tank zajmujący się bankowością centralną, polityką gospodarczą i inwestycjami publicznymi), ujawniają, jak banki centralne i organy regulacyjne reagują na kryzys klimatyczny.
‘Cztery lata po zawarciu porozumienia paryskiego debata na temat zmian klimatycznych nadal zatacza szerokie kręgi. Zmiany klimatu będą miały wpływ na wszystkie instytucje finansowe, a temat zajmuje ważne miejsce w porządku obrad organów nadzoru i instytucji regulacyjnych na całym świecie,’- mówi Rudi Lang, partner, Lider Grupy ds. Instytucji Finansowych w Mazars oraz inicjator raportu Mazars i OMFIF „Przeciwdziałanie zmianom klimatycznym: rola regulacji i nadzoru bankowego”.
Zagrożenie dla stabilności
Według raportu opierającego się na badaniu i ankietach, którymi objęto 33 banki centralne i organy regulacyjne, 70% respondentów uważa zmianę klimatu za „główne zagrożenie” dla stabilności finansowej.
Rozpoznanie – co dalej?
Ponad połowa banków centralnych (55%) twierdzi, że monitoruje ryzyko klimatyczne. Ale jeśli chodzi o obarczenie odpowiedzialnością, nie ma tu ogólnej zgody; 12% respondentów uważa, że chociaż zmiany klimatyczne to poważne ryzyko, działania powinny być inicjowane przez inne instytucje polityczne, takie jak resorty rządowe.
Podejścia regulacyjne do ryzyka klimatycznego
Banki centralne i organy regulacyjne coraz częściej uwzględniają ryzyko klimatyczne w swoich działaniach. Zaś najważniejsze kroki do podjęcia, jakich się oczekuje, to:
Inicjatywy polegające na korygowaniu niedoskonałości na rynkach finansowych zyskują na popularności. Jednocześnie banki centralne ostrzegają przed wykorzystywaniem jako rozwiązań klimatycznych bardziej interwencjonistycznych „narzędzi kształtujących rynek” - ostrożnościowych i monetarnych.
Przeszkody
Niemal wszyscy respondenci jako główne przeszkody wskazują brak odpowiednich narzędzi analitycznych, metodologii i danych. Dostępność i jakość danych stanowią kluczową kwestię problematyczną dla 84% respondentów.
Rozdrobnienie założeń ryzyka klimatycznego jest również uważane za kluczowe wyzwanie, a 31% respondentów jest zaniepokojonych kwestiami porównywalności i spójności założeń dotyczących ram nadzoru.
Więcej testów warunków skrajnych
Uwzględnianie zagadnień klimatycznych w testach warunków skrajnych jest wciąż na wczesnym etapie wdrożenia, a obecnie tylko niewielka część (15%) respondentów włącza je do rutynowych testów warunków skrajnych przeprowadzanych przez instytucje finansowe. Ale ma się to wkrótce zmienić in plus, ponieważ prawie cztery piąte respondentów (79%) twierdzi, że zamierza przeprowadzić takie wdrożenie w przyszłości.
W obliczu przyszłości
Sukces reakcji na sytuację w obszarze polityki będzie zależał od zaangażowania uczestników rynku, którzy zgodnie z oczekiwaniami powinni oceniać, ujawniać i ograniczać swoje ryzyko zmian klimatycznych oraz dokonywać zmian w swoich praktykach,’ podkreśla Leila Kamdem-Fotso, partner, usługi finansowe w Mazars, oraz współtwórczyni raportu. ‘Co ciekawe, współpraca między organami regulacyjnymi a sektorem prywatnym już się rozpoczęła dzięki różnym inicjatywom.’
Zmiany klimatyczne będą wywierać coraz większy wpływ na banki, które odczują rosnącą presję na aktywne zaangażowanie w przeciwdziałanie ryzyku klimatycznemu i uwzględnienie tego ryzyka w strategiach finansowych. Zmiany klimatyczne będą wymuszać dostosowanie oferty produktowej banków tak aby promować tzw. „zielone” aktywa, w odróżnieniu od aktywów „brązowych”, obarczonych rosnącym ryzykiem jakości. – podsumowuje Małgorzata Pek-Kocik - Partner Mazars Lider Zespołu ds. Instytucji Finansowych w Mazars w Polsce.
Na temat badania
Raport Mazars i OMFIF “Przeciwdziałanie zmianom klimatycznym: rola regulacji i nadzoru bankowego” opiera się na badaniu oraz odpowiedziach z ankiety, którymi objęte zostały 33 banki centralne z sześciu regionów, które łącznie reprezentują 77% światowego PKB. Większość respondentów to członkowie Sieci na rzecz Ekologizacji Systemu Finansowego [ang.: Network for Greening the Financial System, NGFS]. Badanie przeprowadzone zostało przez OMFIF między sierpniem a grudniem 2019 roku.
Na temat raportu
Treść raportu znajduje się pod poniższym linkiem
https://www.omfif.org/tacklingclimatechange/.
Więcej wypowiedzi współtwórców raportu - Rudiego Langa, Mazars, Danae Kyriakopoulou, OMFIF, oraz Leili Kamdem-Fotso, Mazars na www.mazars.com/TacklingClimateChange.
O Mazars
Mazars jest międzynarodową, zintegrowaną i niezależną firmą specjalizującą się w audycie, usługach księgowych, doradztwie podatkowym, prawnym [1] i usługach doradczych. Mazars korzysta z wiedzy 40 400 specjalistów – 24 400 specjalistów w 91 krajach i terytoriach zależnych w ramach zintegrowanego partnerstwa Mazars oraz 16 000 specjalistów poprzez Mazars North America Alliance. Doradzamy dużym spółkom międzynarodowym, małym i średnim przedsiębiorstwom, instytucjom finansowym, inwestorom prywatnym i instytucjom publicznym na każdym etapie ich rozwoju na całym świecie.
Działając w Polsce od 1992 Mazars zatrudnia blisko 300 specjalistów w Warszawie i Krakowie oraz obsługuje ponad 800 różnej wielkości polskich i międzynarodowych przedsiębiorstw, oferując im pełen zakres usług w dziedzinie audytu, księgowości i doradztwa kadrowo-płacowego, podatków, konsultingu oraz doradztwa finansowego.
[1] W przypadku gdy jest to dozwolone na mocy obowiązujących przepisów prawa krajowego
www.mazars.com | www.mazars.pl
Newseria Biznes