BIG InfoMonitor: Nie wszyscy przedsiębiorcy związani z cukiernictwem mają się jak pączki w maśle
Słodkie, puszyste, wypełnione tradycyjną marmoladą lub modnym teraz kremem pistacjowym. W Tłusty Czwartek pączki stają się niekwestionowanym królem dnia. A misją cukierników przesłanie: jeść, nie liczyć, nie żałować. Ale czy faktycznie twórcy tych wypieków mogą czuć się jak pączek w maśle? Niekoniecznie. W ostatnich latach cukiernicy borykają się z rosnącymi trudnościami finansowymi. Wzrost cen surowców, zmieniające się preferencje konsumentów oraz rosnące koszty prowadzenia działalności, to tylko przykłady wyzwań, z którymi muszą się codziennie mierzyć. Jak pokazują dane zgromadzone w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie BIK, przeterminowane zadłużenie w tej grupie przedsiębiorców regularnie rośnie. W trochę lepszej sytuacji są producenci cukierniczych surowców.
Mąka, masło, cukier, drożdże, marmolada i tłuszcz do smażenia. Receptura klasycznych pączków sięga XVIII w. i niewiele się od tego czasu zmieniła. Ciągłym zmianom podlegają natomiast koszty składników. Według GUS inflacja na koniec 2024 roku wyniosła 4,7 proc. w ujęciu rocznym, jednak gdy przyjrzymy się konkretnym produktom, wzrost cen jest zdecydowanie wyższy. Najbardziej znamienitym przykładem nagłej drożyzny jest masło, którego ceny poszybowały w górę tak bardzo, że zainteresował się tym nawet Eurostat, który podał, że w grudniu 2024 r. średnia cena masła w UE była o 21,3 proc. wyższa niż rok wcześniej. Polska, ze wzrostem na poziomie 27,1 proc. trochę tę średnią zawyżyła.
Pączki droższe, a cukiernie bardziej zadłużone
– Drogie masło, jaja oraz inne składniki, z których wyrabiane są pączki i faworki to niejedyne zmartwienie producentów tych słodkości. Przyczyną, która w ubiegłym roku najbardziej wpłynęła na ich koszty była podwyżka podatku VAT na żywność - od 0 do 5 proc. Ten wzrost został
Informacje Jawne
Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.
ul. Z. Modzelewskiego 77A, 02-679 Warszawa
tel. +48 22 486 5656, e-mail: biuro@big.pl
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
1/5
Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.
ul. Z. Modzelewskiego 77A, 02-679 Warszawa
tel. +48 22 486 5656, e-mail: biuro@big.pl
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
1/5
Informacje Jawne
Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.
ul. Z. Modzelewskiego 77A, 02-679 Warszawa
tel. +48 22 486 5656, e-mail: biuro@big.pl
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
3/3
Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.
ul. Z. Modzelewskiego 77A, 02-679 Warszawa
tel. +48 22 486 5656, e-mail: biuro@big.pl
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
Informacje Jawne
1/3
bezpośrednio przerzucony na cenę dla konsumentów, ale rosnące ceny pączków nie przełożyły się jednak na spadek przeterminowanego zadłużenia sprzedających je cukierni, które sukcesywnie rosło – w ubiegłym roku aż o 23 proc. do poziomu ponad 21 mln zł. W długim terminie zagrożeniem dla branży będzie megatrend fit, który ogranicza spożywanie wysokokalorycznych produktów – mówi dr hab. Waldemar Rogowski, prof. SGH, główny analityk BIG InfoMonitor.
Poza cenami surowców, wysoką ceną energii oraz wyższym VAT-em, na sytuację cukierników (PKD 4724Z, czyli sprzedaż detaliczna pieczywa, ciast, wyrobów ciastkarskich i cukierniczych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach) wpływa konkurencja ze strony dużych sieci handlowych. Wyroby cukiernicze, w tym pączki dostępne są powszechnie w marketach i dyskontach, a cukiernie, zarówno te sieciowe, jak i manufaktury zaczynają coraz bardziej niekorzystnie odbiegać od nich cenowo. Przeciętny pączek z dużego sklepu kosztuje 3 zł, za rzemieślniczy wyrób z cukierni trzeba zapłacić nawet ponad 20 zł. Ma to też wpływ na zachowania konsumentów, którzy coraz częściej nawet w Tłusty Czwartek ograniczają liczbę zjedzonych pączków lub kupują te tańsze.
W przeciwieństwie do sprzedawców pączków, wśród ich producentów (PKD 1071Z Produkcja pieczywa, produkcja świeżych wyrobów ciastkarskich i ciastek) przeterminowane zadłużenie zaczęło wyraźnie spadać. Rok do roku zmniejszyło się ono o niemal 12 proc. Nie oznacza to jednak, że ich sytuacja jest dobra. Zarejestrowane w bazie BIG InfoMonitor oraz BIK w grudniu 2024 roku, niespłacane zadłużenie w tej grupie przedsiębiorców wynosiło ponad 200 mln zł – dziesięć razy więcej, niż kwota, która ciąży na cukierniach.
oprac, e-red, ppr.pl