Austria pozostaje jednym z wiodących krajów w produkcji i konsumpcji wyrobów ekologicznych. W 2019 r. około 26% ogólnej powierzchni użytków rolnych i 22% wszystkich gospodarstw było objętych ekologicznym zarządzaniem. Austria ma jeden z najwyższych wydatków per capita na produkty ekologiczne w całej UE i na całym świecie. Żywność ekologiczna jest jednym z głównych produktów w asortymencie największych sieci handlowych.
W 2019 r. liczba gospodarstw ekologicznych osiągnęła 24 372, czyli 22,1% wszystkich austriackich gospodarstw. W tym samym roku austriacki areał ekologiczny szacuje się na 665 805 ha, czyli 25,8% całkowitej powierzchni użytków rolnych.
Najbardziej ważnymi uprawami ekologicznymi są pszenica ozima, kukurydza i soja. Ważnym sektorem jest także produkcja pasz. W 2018 r. około 22% bydła, w tym bydła mlecznego, hodowane było metodą ekologiczną. Tylko ekologiczna produkcja trzody chlewnej w 2018 r stanowiła 2,7% całej produkcji trzody chlewnej, ale już 52,7% kóz, 29,7% owiec i 19,7% drobiu hodowanych było metodami organicznymi.
Wydatki Austriaków na produkty bio należą do najwyższych na świecie. Produkty żywności ekologicznej rozwinęły się z rynku niszowego do znaczących udziałów rynkowych, co wynika z faktu, że wszystkie gospodarstwa domowe kupują produkty bio przynajmniej sporadycznie. Od 2013 r. sprzedaż ekologicznych produktów żywnościowych wzrosła o ponad 50%. To pięciokrotnie więcej niż w przypadku konwencjonalnych produktów spożywczych. Najchętniej kupowane produkty ekologiczne w Austrii to chleb i wypieki, świeże mleko i produkty mleczarskie, jajka, ziemniaki, świeże Co ciekawe, austriacki rząd faworyzuje małe i zrównoważone rolnictwo. Austria wspiera politykę UE ograniczającą dotacje dla dużych gospodarstw, a promuje programy ochrony środowiska i koncepcje stylu życia, takie jak „zrównoważony”, „ekologiczny”, „karmiony z wybiegów”, „alpejski” i rolnictwo regionalne.
Na austriackim rynku detalicznym sprzedaż artykułów organicznych jest zdominowana przez konwencjonalne sieci supermarketów i dyskontów. Około dwóch trzecich sprzedaży produktów bio przechodzi przez te kanały dystrybucji. Wszystkie duże sieci handlowe mają własne marki produktów ekologicznych.
Forum Mleczarskie