Stany Zjednoczone słyną z mocnej pozycji w produkcji i eksporcie przetworów jajecznych. Nie przestają także tej pozycji umacniać. Ostatnie problemy wywołane pandemią na amerykańskim rynku jaj jeszcze bardziej zdeterminowały Amerykanów do poszukiwania nowych klientów na rynkach zagranicznych.
Stany Zjednoczone będąc światowym gigantem w produkcji przetworów z jaj dotkliwie odczuły negatywne skutki kryzysu COVID – 19 związane z ograniczeniem sprzedaży do kanału HoReCa na rynku wewnętrznym. Wywołało to niemałe perturbacje w notowaniach cen. Rollercoaster na amerykańskim rynku jaj wzmacniał także zmienny popyt konsumencki w pandemii. Jednym z kierunków ograniczania strat było zwiększenie ekspansji zagranicznej. Co gorsza dla konkurencji, oferty cenowe amerykańskich przetworów z jaj stały się niezwykle atrakcyjne.
Według amerykańskich analityków eksport jaj w skorupkach i produktów jajecznych z USA w pierwszych miesiącach 2020 roku utrzymał silne tempo wzrostu, a głównym tego powodem były niższe ceny eksportowe produktów jajecznych. Wśród głównych rynków zbytu dla amerykańskich jaj w skorupkach znalazły się: Bahamy, Kanada, Hongkong, Izrael i Zjednoczone Emiraty Arabskie, a dla produktów z jaj: Kanada, Chile, UE (plus Wielka Brytania), Japonia, Meksyk i Korea Południowa. Z raportów analitycznych wynika, że szczególne wzrosty sprzedaży amerykańskie firmy odnotowały na kluczowych rynkach dla unijnych eksporterów, czyli: Japonia, Izrael, Korea Południowa, Tajwan.
Wzmożone działania Amerykanów odczuli unijni producenci w pierwszej połowie 2020 roku, bowiem przywóz suszonych produktów z jaj z USA do UE gwałtownie wzrósł w tym czasie, co obok ukraińskich dostaw, stanowiło niemałe wyzwanie konkurencyjne dla wspólnotowego przetwórstwa i europejskiego handlu w krajach trzecich. W oparciu o obserwacje rynków zagranicznych spekulujemy także, że Amerykanie psuli unijnej konkurencji interesy na rynku japońskim, który dla amerykańskich przetwórni jest wiodącym kierunkiem sprzedaży eksportowej.
Ciekawostką jest, że coraz większym kupcem amerykańskich produktów z jaj staje się Meksyk. W ostatnich czterech latach do Meksyku trafiało z USA mniej niż 15 proc. amerykańskiego eksportu gotowych przetworów. Ale już w okresie pięciu miesięcy 2020 roku udział Meksyku zwiększył się do 22,4 proc.
Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz