We współpracy z firmą Opel BASF opracowała nowe rozwiązania technologiczne, które znacząco zwiększają ochronę pieszych w razie zderzenia z pojazdem. Nowatorski element wykonany z termoplastycznego tworzywa Ultramid® B3WG6-CR, a zastosowany przy projektowaniu dolnego usztywnienia zderzaka w nowym modelu Opla Corsy, to efekt zastosowania tzw. zintegrowanej symulacji.
Od 1 października 2005 producenci pojazdów muszą sprostać wymogom Unijnej Dyrektywy 2003/102/EC określającym rodzaj i formę badań niezbędnych dla uzyskania homologacji nowych typów pojazdów. Badania takie dotyczą bezpieczeństwa pieszych w sytuacji zderzenia z pojazdem. Organizacje, takie jak EuroNCAP (European New Car Assesment Program) przeprowadzają także własne analizy
nowych modeli aut pod kątem ochrony pieszych.
W interesie producentów jest aby dodatkowe elementy zapewniające bezpieczeństwo umożliwiały optymalne wykorzystanie miejsca, były łatwe w montażu, wystarczająco wytrzymałe w kontakcie z przeszkodą, miały najniższą możliwą wagę, niewielką liczbę części, a ponadto były w cenie akceptowanej przez klientów. Szeroki wachlarz wymagań należało spełnić poprzez zastosowanie innowacyjnych
części wykonanych z tworzywa konstrukcyjnego.
W związku z powyższym firma Adam Opel GmbH z siedzibą w Rüsselsheim w Niemczech podjęła współpracę z BASF przy pracy nad nowymi modelami aut. W rezultacie zaprojektowano nową, tworzywową część, która zastąpi dotychczasowy element metalowy.
Tak zwany usztywniacz dolny zderzaka (LBS) jest elementem funkcjonalnym wykonanym z Ultramidu® B3WG6 CR, poliamidu 6 wzmacnianego włóknem szklanym. LBS waży około jednego kilograma, ma jeden metr długości i montowany jest za przednim zderzakiem w taki sposób, aby zmniejszyć ryzyko poważnego urazu kolan w przypadku kolizji z pieszym. Przy opracowywaniu LBS BASF wykorzystało nową metodę symulacji tzw. symulację zintegrowaną.
Zintegrowana symulacja
Nowa, opracowana przez BASF metoda „zintegrowanej symulacji” pozwala na etapie analizy numerycznej uwzględnić równocześnie kilka czynników: nieliniowe zachowania lepko-plastyczne, właściwości anizotropowe danej substancji, parametry czystego plastiku, skład, geometrię, rozkład, ułożenie i gęstość włókien w wykończonej części. Opiera się ona z jednej strony na wynikach klasycznej symu-
lacji wypełniania formy, a z drugiej na danych eksperymentalnych otrzymanych z szybkiego urządzenia pomiarowego opracowanego przez BASF. Uzyskuje się w ten sposób częściowe informacje o pożądanym kształcie, który spełni stawiane wymagania, a jednocześnie wskazówki, co do optymalnej formy projektowanego elementu.
"Gdy metoda BASF została wprowadzona do procesu rozwoju LBS oraz do oprogramowania symulacyjnego w Oplu, stało się również możliwe szczegółowe modelowanie LBS i opisywanie jego zachowania z niespotykaną dotąd precyzją", wyjaśnia dr Stefen Frik, lider zespołu Symulacji Pasywnego Bezpieczeństwa w Oplu w Rüsselheim.
Szybko, tanio, niezawodnie: projekt komputerowy
Opisana metoda symulacji umożliwia, bez konieczności przeprowadzania kosztownych testów, zaprojektowanie optymalnego LBSu, który spełnia wymogi dyrektywy unijnej dotyczącej ochrony pieszych, a jednocześnie, jeśli pojazd zderza się z nieruchomą przeszkodą, gdzie obciążenie jest dużo większe niż przy uderzeniu pieszego, nie dochodzi do zniszczenia innych części z przodu pojazdu. Obniża to
koszty naprawy i sprawia, że pojazd uzyskuje lepsze stawki ubezpieczeniowe.Metoda symulacji integracyjnej może pomóc w wyobrażeniu sobie części wzmacnianych włóknem szklanym dużo bardziej realistycznie niż inne znane metody. Opis integracyjny zachowania materiału w znacznym stopniu poprawia wirtualne projektowanie pojazdu.
BASF jest wiodącym koncernem chemicznym świata – The Chemical Company. Portfolio firmy sięga od chemikaliów i środków uszlachetniających poprzez tworzywa sztuczne i środki ochrony roślin aż po ropę naftową i gaz. BASF, jako godny zaufania partner, wspiera swych klientów w niemal wszystkich branżach. Dostarczając wysokiej klasy produkty i inteligentne rozwiązania systemowe, BASF odgrywa znaczącą rolę w znajdowaniu odpowiedzi na globalne wyzwania, takie jak ochrona klimatu, wydajność energetyczna, wyżywienie czy mobilność. Koncern BASF zatrudnia ponad 95.000 pracowników, a w roku 2007 osiągnął obroty w wysokości 58 mld euro. Dalsze informacje o BASF można znaleźć na stronie www.basf.com
Obecność BASF na polskim rynku sięga końca XIX wieku. W latach 50-tych XX wieku BASF był reprezentowany przez centralę Handlu Zagranicznego "Transaktor". W 1990 roku powstało pierwsze oficjalne przedstawicielstwo BASF w Polsce. W 1992 roku została powołana do życia spółka BASF Polska Sp. z o.o. (siedziba w Warszawie) ze 100% udziałem kapitału zagranicznego, która
prowadzi działalność handlową i produkcyjną. BASF Polska zatrudnia ok. 200 pracowników, a obroty grupy BASF w Polsce w 2007 roku wyniosły 1,72 mld PLN. Szczegóły na www.basf.pl
9128712
1