OPOLAGRA_2025

Zwiększone bezpieczeństwo dzięki termoplastycznym elementom

5 stycznia 2016
   
   
   
We współpracy z firmą Opel BASF opracowała nowe rozwiązania technologiczne, które znacząco zwiększają ochronę pieszych w razie zderzenia z pojazdem. Nowatorski element wykonany z termoplastycznego tworzywa  Ultramid® B3WG6-CR, a zastosowany przy projektowaniu dolnego usztywnienia zderzaka w nowym modelu Opla Corsy, to efekt zastosowania tzw. zintegrowanej symulacji.
 
Od 1 października 2005 producenci pojazdów muszą sprostać wymogom Unijnej Dyrektywy 2003/102/EC określającym rodzaj i formę badań niezbędnych dla uzyskania homologacji nowych typów pojazdów. Badania takie dotyczą bezpieczeństwa pieszych w sytuacji zderzenia z pojazdem. Organizacje, takie jak EuroNCAP (European New Car Assesment Program) przeprowadzają także własne analizy
nowych modeli aut pod kątem ochrony pieszych.

W interesie producentów jest aby dodatkowe elementy zapewniające bezpieczeństwo umożliwiały optymalne wykorzystanie miejsca, były łatwe w montażu,  wystarczająco wytrzymałe w kontakcie z przeszkodą, miały najniższą możliwą wagę, niewielką liczbę części, a ponadto były w cenie akceptowanej przez klientów.  Szeroki wachlarz wymagań należało spełnić poprzez zastosowanie innowacyjnych
części wykonanych z tworzywa konstrukcyjnego.

W związku z powyższym firma Adam Opel GmbH z siedzibą w Rüsselsheim w Niemczech podjęła współpracę z BASF przy pracy nad nowymi modelami aut. W rezultacie zaprojektowano nową, tworzywową część, która zastąpi dotychczasowy element metalowy.
Tak zwany usztywniacz dolny zderzaka (LBS) jest elementem funkcjonalnym wykonanym z Ultramidu® B3WG6 CR, poliamidu 6 wzmacnianego włóknem szklanym. LBS waży około jednego kilograma, ma jeden metr długości i montowany jest za przednim zderzakiem w taki sposób, aby zmniejszyć ryzyko poważnego urazu kolan w przypadku kolizji z pieszym. Przy opracowywaniu LBS  BASF wykorzystało nową metodę symulacji tzw.  symulację zintegrowaną.

Zintegrowana symulacja

Nowa, opracowana przez BASF metoda „zintegrowanej symulacji” pozwala na etapie analizy numerycznej uwzględnić równocześnie kilka czynników: nieliniowe zachowania lepko-plastyczne, właściwości anizotropowe danej substancji, parametry czystego plastiku, skład, geometrię, rozkład, ułożenie i gęstość włókien w wykończonej części. Opiera się ona z jednej strony na wynikach klasycznej symu-
lacji wypełniania formy, a z drugiej na danych eksperymentalnych otrzymanych z szybkiego urządzenia pomiarowego opracowanego przez BASF. Uzyskuje się w ten sposób częściowe informacje o pożądanym kształcie, który spełni stawiane wymagania, a jednocześnie wskazówki, co do optymalnej formy projektowanego elementu.


"Gdy metoda BASF została wprowadzona do procesu rozwoju LBS oraz do oprogramowania symulacyjnego w Oplu, stało się również możliwe szczegółowe modelowanie LBS i opisywanie jego zachowania z niespotykaną dotąd precyzją", wyjaśnia dr Stefen Frik, lider zespołu Symulacji Pasywnego Bezpieczeństwa w Oplu w Rüsselheim.

Szybko, tanio, niezawodnie: projekt komputerowy

Opisana metoda symulacji umożliwia, bez konieczności przeprowadzania kosztownych testów, zaprojektowanie optymalnego LBSu, który spełnia wymogi dyrektywy unijnej dotyczącej ochrony pieszych, a jednocześnie, jeśli pojazd zderza się z nieruchomą przeszkodą, gdzie obciążenie jest dużo większe niż przy uderzeniu pieszego, nie dochodzi do zniszczenia innych części z przodu pojazdu. Obniża to
koszty naprawy i sprawia, że pojazd uzyskuje lepsze stawki ubezpieczeniowe.Metoda symulacji integracyjnej może pomóc w wyobrażeniu sobie części wzmacnianych włóknem szklanym dużo bardziej realistycznie niż inne znane metody. Opis integracyjny zachowania materiału w znacznym stopniu poprawia wirtualne projektowanie pojazdu.


BASF jest wiodącym koncernem chemicznym świata – The Chemical Company. Portfolio firmy sięga od chemikaliów i środków uszlachetniających poprzez tworzywa sztuczne i środki ochrony roślin aż po ropę naftową i gaz. BASF, jako godny zaufania partner, wspiera swych klientów w niemal wszystkich  branżach. Dostarczając wysokiej klasy produkty i inteligentne rozwiązania systemowe, BASF odgrywa znaczącą rolę w znajdowaniu odpowiedzi na globalne wyzwania, takie jak ochrona klimatu, wydajność energetyczna, wyżywienie czy mobilność. Koncern BASF zatrudnia ponad 95.000 pracowników,  a w roku 2007 osiągnął obroty w wysokości 58 mld euro. Dalsze informacje o BASF można znaleźć na stronie www.basf.com

Obecność BASF na polskim rynku sięga końca XIX wieku. W latach 50-tych XX wieku BASF był reprezentowany przez centralę Handlu Zagranicznego "Transaktor". W 1990 roku powstało pierwsze oficjalne przedstawicielstwo BASF w Polsce. W 1992 roku została powołana do życia spółka  BASF Polska Sp. z o.o. (siedziba w Warszawie) ze 100% udziałem kapitału zagranicznego, która  
prowadzi działalność handlową i produkcyjną. BASF Polska zatrudnia ok. 200 pracowników, a obroty grupy BASF w Polsce w 2007 roku wyniosły 1,72 mld PLN. Szczegóły na www.basf.pl

POWIĄZANE

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. Syst...

Ruszył sezon pełen wyzwań i szans dla pszczelarzy Tegoroczny sezon miodowy rozpo...

Prezydent Andrzej Duda zaprosił na spotkanie Prezydenta elekta Karola Nawrockieg...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę