Copa-Cogeca, Euppa i Europatat zorganizowały 9 września 2014 roku w Brukseli seminarium, podczas którego podkreślono znaczenie europejskiego sektora ziemniaków, zajmujących czwarte miejsce wśród europejskich upraw. Należy jednak rozwiązać problem nieuczciwych praktyk handlowych.
- UE znajduje się w czołówce pod względem produkcji ziemniaków oraz obrotu tym produktem, szczególnie w UE, choć sektor otrzymuje niewielkie wsparcie na rzecz promocji. UE jest największym eksporterem sadzeniaków do Ameryki Północnej, ziemniaków konsumpcyjnych do Rosji oraz produktów przetworzonych do Ameryki Południowej i Azji” – mówi Pekka Pesonen, sekretarz generalny Copa – Cogeca.
Ponadto wartość eksportu ziemniaków wzrosła o 75 % w ciągu ostatnich dziesięciu lat, co korzystnie wpłynęło na unijną gospodarkę c oraz innowacje i wzrost na obszarach wiejskich UE.
- W roku gospodarczym 2014/2015 oczekuje się rekordowych zbiorów. Wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym wyniesie 7 %, a wartość zbiorów ogółem to 27,5 mln ton w pięciu najważniejszych państwach produkujących ziemniaki. Ceny na rynkach kasowych spadają. Co więcej, nałożone niedawno przez Federację Rosyjską ograniczenia handlowe jeszcze pogorszyły sytuację. Oczekuje się, że rok gospodarczy 2014/2015 będzie trudniejszy niż rok 2013/2014 także dlatego, że powierzchnia upraw w pięciu najważniejszych państwach produkujących ziemniaki wzrosła o 3 % w porównaniu ze średnią pięcioletnią – dodaje Pesonen.
W dłuższej perspektywie oczekuje się znacznego wzrostu konsumpcji ziemniaków na świecie, jednak przede wszystkim poza Europą. Aby skorzystać z nowych możliwości handlowych, Copa-Cogeca wzywa Komisję Europejską do zagwarantowania – podczas nadchodzących negocjacji handlowych z państwami spoza UE – zniesienia barier handlowych i fitosanitarnych oraz ograniczenia biurokracji.
Zdaniem Copa – Cogeca aby ta stabilna i zrównoważona tendencja utrzymała się w przyszłości, instytucje europejskie muszą poważnie potraktować sektor ziemniaków i zaliczyć go do sektorów ofensywnych w dwustronnych negocjacjach handlowych. Należy znieść przywozowe taryfy celne oraz bariery fitosanitarne. Należy również chronić praw własności intelektualnej w kontekście sadzeniaków ziemniaków oraz wzmocnić promocję produktów świeżych – zarówno na rynku wewnętrznym, jak i w państwach spoza UE .