Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej ARiMR rozbudowuje swoje służby kontrolne i przeprowadza odnowę ich bazy transportowej
24 listopada 2008
Wejście w życie, w przyszłym roku, tzw. kontroli wzajemnej zgodności (z ang. cross compliance), oraz uruchomienie wszystkich działań z PROW 2007-13, w których każdy Beneficjent podlega kontroli „na miejscu” powoduje, że Agencja będzie musiała wzmocnić kadrowo i „sprzętowo” służby kontrolne. Dokona tego poprzez zatrudnienie nowych pracowników jak i przesunięcie do „pionu” kontroli pracowników z innych działów.
Musi także zakupić dodatkowe wyposażenie dla kontrolerów. W sumie jest powołanych 196 zespołów kontrolnych, które w tym roku mają do przeprowadzenia około 54 tys. kontroli w terenie, w ramach nowych mechanizmów pomocowych PROW 2007 – 2013. W następnych latach liczba kontroli znacząco wzrośnie i będzie ich co najmniej 70 tysięcy rocznie. By podołać tym zadaniom w przyszłym roku zostanie powołanych dodatkowo 100 zespołów kontrolnych i najbardziej pilna jest wymiana i uzupełnienie „parku” samochodowego dla kontrolerów. Liczba obecnie posiadanych przez ARiMR samochodów koniecznych do realizacji zadań jest niewystarczająca co niesie za sobą istotne zagrożenie, iż ARiMR nie spełni realizacji minimalnego poziomu kontroli beneficjentów w ramach realizowanych programów pomocowych, co może spowodować znaczące kary ze strony UE, które musiałyby być pokryte z budżetu krajowego. Obecna liczba samochodów będących w gestii ARiMR nie pozwala na wykorzystanie wszystkich pracowników zatrudnionych przy kontrolach i zatrudnienie nowych, co uniemożliwi przeprowadzanie kontroli w sposób płynny i zgodny z oczekiwaniami Unii Europejskiej i wymogami polskiego prawa.
W ubiegłym roku poprzednie kierownictwo ARiMR zaplanowało na wymianę i uzupełnienie zasobu samochodów odpowiednie środki w budżecie i zgłosiło organom zwierzchnim konieczność przeprowadzenia przetargu na zakup nowych samochodów. W tym roku Ministerstwo Rolnictwa i Kancelaria Premiera ze względu na niezbędność tych zakupów, wyraziły zgodę na przeprowadzenie tych przetargów.
W ramach przetargów, które przeprowadzały Oddziały Regionalne ARiMR, które najlepiej wiedzą jakie są ich potrzeby, dokonana zostanie wymiana najbardziej wyeksploatowanych samochodów użytkowanych przez Biura Powiatowe i Oddziały Regionalne. Stan techniczny samochodów użytkowanych w Biurach Powiatowych, Oddziałach Regionalnych oraz w Centrali Agencji wzbudza duży niepokój. Są to samochody marki: Daewoo Nubira, Fiat Palio i Albea, Peugeot 306, Peugeot 406, które zostały zakupione w latach 1998 – 2002. Posiadają one 100% amortyzację księgową, a ich stan techniczny przy przebiegach wynoszących od 180 do 298 tysięcy km kwalifikuje je do wymiany ze względu na dużą awaryjność oraz bardzo wysoki koszt eksploatacji. Koszty te narastają wraz z upływem czasu, zatem z ekonomicznego punktu widzenia dalsze użytkowanie tych samochodów generujących wysokie koszty eksploatacji jest nieuzasadnione. W ostatnich trzech latach koszty napraw przypadające średnio na jeden samochód wynosiły około 54 tysięcy zł. Obecnie Agencja dysponuje „flotą” 516 samochodów. Biura Powiatowe, Oddziały Regionalne i Centrala eksploatują łącznie 392 samochody. Biura Kontroli na Miejscu dysponują obecnie dodatkowo 124 samochodami. Na potrzeby BKM (Biura Kontroli na Miejscu) zaplanowano zakup 45 samochodów. Wśród nich będą samochody z napędem na cztery koła oraz z podwyższonym prześwitem podwozia ze względu na ich eksploatację w terenie wiejskim i na drogach nieutwardzonych i górskich. Warto tu zauważyć, że 7,4 miliona hektarów czyli ponad połowa powierzchni zadeklarowanych do dopłat bezpośrednich leży na terenach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania. Specyfika pracy i intensywna eksploatacja samochodów w trudnych warunkach terenowych w znacznym stopniu przyczynia się do ponadnormatywnego zużycia samochodów, które eksploatują Biura Kontroli na Miejscu podczas realizacji swoich zadań. Samochody te są wykorzystywane do codziennej pracy inspektorów terenowych Agencji.