Kapelusz Merkurego to nagroda agencji promocyjno-wydawniczej EMS przyznawana za jakość i sukces rynkowy produktu z branży rolno-spożywczej.
W tym roku do konkursu zgłoszono 47 produktów z 20 firm. Spośród kilkudziesięciu firm chętnych do udziału w kolejnych edycjach konkursu, Kapelusz Merkurego może uzyskać zaledwie kilka. Ważnym kryterium jest sposób i skuteczność prowadzenia akcji marketingowej. Coraz większe znaczenie przy ocenie nabierają wyniki ankietowych badań konsumenckich (jakość, popularność, dostępność rynkowa, cena produktu) prowadzonych na zlecenie organizatora.
W drugim dniu targów POLAGRA-FOOD 2002 wręczono statuetki Kapelusz Merkurego. Oto lista laureatów:
– Honorowy Kapelusz Merkurego – za wspieranie branży żywnościowej, idei konkursu o Kapelusz Merkurego i jego Laureatów otrzymało Radio Bussines (I program Polskiego Radia),
– Kapelusz Merkurego 2002 – otrzymały: Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Grodzisku Mazowieckim za ser Mozarella i wyróżnienie za kefir Robico; firma Ecor Product ze Stęszewa k/Poznania za wprowadzenie na rynek wysokiej jakości ekologicznych opakowań dla mleczarstwa i przemysłu spożywczego – Eko Fpo Wrap; oraz Spółdzielnia Mleczarska Michowianka za twarożek Babuni tłusty i półtłusty,
– Kapelusz Merkurego Grand Prix 2002 – za utrzymanie wysokiej jakości wyrobów oraz ofertę rynkową twarogów i za zsiadłe mleko otrzymał Zakład Mleczarki Mława.
W tym roku po raz pierwszy przyznano nagrodę Grand Prix z Ostrogami o którą mogą ubiegać się najlepsi producenci. Jej laureatem została firma Bracia Urbanek za utrzymanie wysokiej jakości wyrobów oraz dynamiczny rozwój.