Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych 11 lipca przekazał do resortu rolnictwa swoje uwagi do przygotowanej przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi koncepcji programu rolnośrodowiskowo–klimatycznego PROW 2014-2020.
Jak podkreślają izby rolnicze państwa członkowskie udostępniają wsparcie w ramach tego środka na obszarze całego swojego terytorium zgodnie ze swoimi krajowymi, regionalnymi lub lokalnymi szczególnymi potrzebami i priorytetami. Środek ten powinien być ukierunkowany na zachowanie, jak również promocję niezbędnych zmian w praktykach rolniczych, które mają pozytywny wkład do środowiska i klimatu. Włączenie tego środka do programów rozwoju obszarów wiejskich jest obowiązkowe. Zobowiązania rolnośrodowiskowo-klimatyczne są podejmowane na okres 5 do 7 lat.
Samorząd rolniczy wnioskuje miedzy innymi o o usunięcie z wykazu beneficjentów „innych zarządców gruntów” oraz wyraził przekonanie, że dla obszarów NATURA 2000 powinno zostać stworzone wyodrębnione działanie, które pokrywałoby straty związane z utrudnionym gospodarowaniem na tych terenach. Jest przeciwny także prowadzeniu obowiązkowego szkolenia dla rolników rozpoczynających PRŚK. Taką rolę spełniają doradcy rolnośrodowiskowi opracowując plan RS, który jest podstawowym źródłem informacji dla rolnika o sposobie realizacji i zasadach uczestnictwa w programie rolnośrodowiskowym.
Pakiet 1. Rolnictwo zrównoważone.
W opinii samorządu rolniczego wymóg stosowania w płodozmianie roślin strączkowych i motylkowych drobnonasiennych o powierzchni co najmniej 20% co rocznie jest zbyt wysoki. Zarząd KRIR proponuje ustanowienie tej powierzchni na maksymalnym poziomie 10%.
Dygresywność: płatność powinna być zarówno do GO jak i TUZ (ale w powiązaniuz produkcją zwierzęcą – 0,5DJP), jednak nie powinno się stosować pułapów. W całym kraju płatność powinna być jednakowa.
Pakiet 2. Cenne siedliska na trwałych użytkach zielonych poza obszarami Natura 2000.
Zdaniem KRIR należy odejść od wymogu pozostawiania powierzchni nieskoszonej. Samorząd rolniczy jest również za możliwością pozostawienia w stogu skoszonej biomasy.
Pakiet 5. Ochrona gleb i wód.
W ocenie KRIR Pakiet 5 w całości powinien obszarem działania obejmować cały kraj, a nie tylko tereny zagrożone erozją i obszary problemowe o niskiej zawartości próchnicy.
Pakiet 6. Strefy buforowe i miedze śródpolne.
Izby są za wariantem 1, polegajacym na śródpolnych pasów roślin miododajnych (Pożytki pszczele), ale bez powiązania z rodzinami, gdyż często zdarza się, że tereny na których zakłada się śródpolne pasy roślin miododajnych są daleko od gospodarstwa i utrudnia to opiekę nad rodzinami pszczelimi.
Natomiast kwestii „zalesiania” samorząd rolniczy wnioskuje o waloryzację premii i zmniejszenie minimalnej powierzchni zalesienia do 0,1 ha.
KRIR optuje również za propozycją zastąpienia premii pielęgnacyjnej jednolitą płatnością obszarową, ale przez cały okres wypłaty premii zalesieniowej.
6241967
1