Od 2 tygodni rolnicy mają możliwość sprzedaży zboża przez Internet. Na Warszawskiej Giełdzie Towarowej do tej pory pojawiło się 36 ofert kupna. Zawarło tylko 6 transakcji.
Mechanizm polega na umieszczaniu w sieci ofert kupna. Z drugiej strony, swoją cenę jak i ilość wystawianego zboża proponują rolnicy. Platforma giełdy umożliwia prowadzenie negocjacji i w rezultacie sprzedaży. Nowatorski sposób handlu to szansa na przejrzysty system ustalania cen. Choć rolnicy podchodzą do niego ostrożnie.
Michał Jerzak prezes Warszawskiej Giełdy Towarowej: - Ta bariera psychologiczna jest jeszcze spora wśród rolników, bo częściej wchodzą i przeglądają jakie są ceny, niż zawierają transakcje handlowe.
Do tej pory przeszkolono około 150 osób. To jedyny warunek uczestnictwa w przetargach. Ten jak na razie pilotażowy program skupu zbóż w Internecie powstał z inicjatywy związków branżowych producentów zbóż i rzepaku. Koszty uczestnictwa w transakcjach są niewielkie. Za każde tysiąc złotych otrzymanych za zboże rolnik zapłaci tylko 3 złote prowizji.