Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Zapłacimy za złamanie dyrektywy?

5 stycznia 2016
Rzecznik generalny unijnego Trybunału Sprawiedliwości zaproponował, by ten w swoim wyroku orzekł naruszenie przez pięć państw: Polskę, Czechy, Francję, Słowenię i Luksemburg, dyrektywy w sprawie transportu kolejowego.

Skargi do Trybunału Sprawiedliwości w Strasburgu (zwanego potocznie Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości) wniosła przeciwko tym państwom Komisja Europejska.

Po drugie, Polska nie podjęła - według Komisji - właściwych środków, by zapewnić osiągnięcie przez zarządcę infrastruktury PLK SA równowagi finansowej w stosownym czasie. Polska dopuściła bowiem, by PLK SA kumulowała straty do 2012 r.

Po trzecie, Komisja zarzuciła naszemu krajowi, że nie przewidział szczególnego systemu zachęt w celu zmniejszenia kosztów i opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej.

Po czwarte, zdaniem Komisji, Polska nie podjęła - wbrew zobowiązaniom - należytych środków, by opłaty za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej były obliczane na podstawie kosztów bezpośrednio ponoszonych w wyniku przewozu pociągiem. Ponadto - jak zarzuciła Komisja - Polska nie przewidziała mechanizmu kontrolnego pozwalającego na sprawdzenie, czy różne segmenty rynku są w stanie unieść podwyższone opłaty za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej.

Dziś opinię w tej sprawie wydał rzecznik generalny Trybunału Niil J. Skinen. Jego zdaniem słuszny jest zarzut Komisji dotyczący polskich przepisów w zakresie ustalenia opłaty pobieranej za minimalny pakiet dostępu oraz dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów.

W opinii Skinena, należy natomiast oddalić skargę Komisji w tej części, w jakiej odnosi się do zarzutów o braku niezależności zarządcy infrastruktury oraz braku środków zapewniających w stosownym czasie równowagę finansową tego zarządcy.

Stanowisko rzecznika generalnego nie wiąże Trybunału Sprawiedliwości. Zadaniem rzeczników generalnych jest tylko przedkładanie Trybunałowi propozycji rozstrzygnięć w sprawach, które trafiają do ETS. Wyrok zostanie wydany w terminie późniejszym.

- Stoimy na stanowisku, że Polska implementowała do swojego prawa wszystkie zapisy tzw. pierwszego pakietu kolejowego. W odniesieniu do czterech zarzutów podniesionych przez Komisję Europejską, rzecznik ETS wskazał, że zasadne mogą być jedynie dwa zarzuty, natomiast dwa pozostałe powinny być oddalone - powiedział rzecznik ministerstwa transportu Mikołaj Karpiński.

Jak dodał, "Trybunał nie wydał jeszcze orzeczenia w tej sprawie, ale nawet jeśli ten wyrok będzie dla Polski niekorzystny, to będzie się wiązał z koniecznością zmian w przepisach, a nie z karami finansowymi".



POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę