W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 lutego 2008 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania " Program rolnośrodowiskowy " objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w §30.1 umożliwiono rolnikowi realizującemu tzw. " stary program rolno-środowiskowy " zamianę tego zobowiązania, po 3 latach jego realizacji , na nowe zobowiązanie rolno-środowiskowe wynikające z cytowanego wyżej rozporządzenia na bardzo przyjaznych warunkach, cytuję "jeżeli spełnia warunki przyznania płatności rolno-środowiskowej i w ramach (nowego)zobowiązania rolno-środowiskowego będzie realizował co najmniej taką sama liczbę pakietów"
W oparciu o ten przepis wielu rolników podjęło określone decyzje i działania związane z przejściem na "nowy" program rolno-środowiskowy" w roku 2009.
Po okresie "przepychanek" na Komitecie Monitorującym PROW" i tzw. "konsultacjach" z reprezentantami rolników powstało rozporządzenie zmieniające Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 lutego 2009 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Program Rolnośrodowiskowy" objętego Programem Rozwoju obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
W §43.1 dodano bardzo istotny zapis który wywrócił do góry nogami koncepcję przechodzenia ze starego zobowiązania rolno-środowiskowego na nowe.
Cytuję kluczowy warunek "-jeżeli rolnik ten spełnia warunki przyznania płatności rolnośrodowiskowej i w ramach zobowiązania rolnośrodowiskowego będzie realizował taka sama liczbę pakietów ,na tej samej powierzchni gruntów rolnych oraz dodatkowo rozpocznie w ramach tego zobowiązania realizację co najmniej jednego z pakietów ,o których mowa w §4 ust.1 pkt 4,5 i 7.
Przyjrzyjmy się teraz warunkom jakie rolnik musi spełnić aby dołączyć cytowane pakiety:
1)pakiety 4 i 5
-posiadać w gospodarstwie TUZ-y (nie masz TUZ zapomnij o zmianie(?)
-w roku poprzedzającym wejście do tych pakietów ekspert przyrodniczy musi sporządzić
rolnikowi ekspertyzę przyrodniczą
2)pakiet 7
-w roku poprzedzającym wejście do tego pakietu rolnik musi wystąpić do Instytutu Zootechniki z wnioskiem i kompletem dokumentów(dla koni do 31 października, dla bydła pomiędzy 01 października a 30 listopada, dla owiec do 30 listopada, itd.) o wydanie zaświadczenia o objęciu stada programem ochrony zasobów genetycznych.(?)
Pytam, jak rolnik, który planował sobie w 2008 roku zamianę od 01 marca 2009, zobowiązania "Ochrona gleb i wód" na nowe zobowiązanie rolno-środowiskowe w ramach np. pakietu/wariantu 1.1 i 8.2 ma nagle dołączyć pakiet 4,5 lub 7 i czy w ogóle tego chce lub czy ma do tego warunki. Generalnie jest to niemożliwe gdyż minęły już pewne terminy dotyczące uzyskania niezbędnej dokumentacji dotyczącej pakietów 4,5 i 7. Musiałby być jasnowidzem aby na kilka miesięcy przed dniem 26 lutego 2009 przewidzieć jaka będzie treść rozporządzenia i że w ogóle ono będzie.. Poza tym dlaczego uprzywilejowano tylko tych rolników którzy mają cenne siedliska bądź hodują zwierzęta z Programu Ochrony Zasobów Genetycznych.
Jest to jeden z kolejnych gniotów prawnych wyprodukowanych w MRiRW. Niby pozwolono rolnikom zmieniać zobowiązanie na nowe ale tak naprawdę uniemożliwiono to skutecznie.
Rolników którzy spełnią w 2009 roku w/w warunki można będzie liczyć na palcach. Może będzie kilku rolników ekologicznych którzy z rocznym wyprzedzeniem wykonali ekspertyzę przyrodniczą, gdyż bazując na zapisach rozporządzenia z dnia 28 lutego 2008 wpasowali się w warunki nowego rozporządzenia. Dla pozostałych furtkę zatrzaśnięto skutecznie.
Działania MRiRW oraz organizacji rolniczych opiniujących akty prawne dotyczące polskiego rolnictwa pokazują wyraźnie że nie są to działania mające poprawić sytuację polskich rolników a jedynie ją zagmatwać i utrudnić jakiekolwiek planowanie.
Przepisy tego rozporządzenia w najbliższym czasie zostaną zaskarżone jako niekonstytucyjne.
7918237
1