Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł we wrześniu do rekordowego poziomu 93,3 pkt. z 88,1 pkt. miesiąc wcześniej - wynika z opublikowanych w poniedziałek wyników badania IQS Quant Group.
Tak wysokiego poziomu wskaźnik nie osiągnął jeszcze ani razu od momentu powstania, czyli od sierpnia 1999 roku – napisano w komentarzu do badania przeprowadzonego w dniach 17-22 września 2004 roku.
Wartości indeksu optymizmu wzrosły prawie we wszystkich badanych grupach, a spadek zanotowano jedynie wśród osób z wysokimi dochodami (-5,9 pkt.) oraz wśród mieszkańców dużych miast (-0,2 pkt). Największy wzrost nastąpił w grupie osób z niskimi dochodami (+9,5 pkt.), wśród mieszkańców małych i średnich miast (+7,4 pkt.) wśród młodych Polaków (15-29 lat, +7,2 pkt.) oraz wśród osób w wieku 30-45 lat (+7,0 pkt.).
Natomiast odsetek Polaków, według których sytuacja ekonomiczna kraju pogorszyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy, zmalał o 5 pkt. proc. do 37 proc. Poprawę dostrzegło 10 proc. respondentów, czyli tyle samo co miesiąc wcześniej.
Wiarę w poprawę stanu polskiej gospodarki w ciągu najbliższego roku wyraziło 22 proc. badanych (o 3 pkt. proc. więcej niż w sierpniu), a pogorszenia obawia się 25 proc. Polaków, czyli o 5 pkt. proc. mniej niż miesiąc wcześniej. Według 27 proc. badanych, w ostatnim roku sytuacja ich gospodarstwa uległa pogorszeniu (spadek o 3 pkt), 65 proc. twierdzi, że jest taka sama, a 11 proc. że się poprawiła.
W ciągu najbliższych 12 miesięcy poprawę stanu swoich finansów przewiduje 20 proc. badanych, wobec 15 proc. w sierpniu. Na pytanie, czy obecnie jest dobry czas na kupowanie dóbr trwałego użytku twierdząco odpowiedziało 22 proc. badanych, tyle samo co w lipcu. Natomiast przeciwne zdanie wyrażało 17 proc. Polaków (spadek o 1 pkt proc.).
Wskaźnik WOK może przyjmować wartości od 0 do 200, gdzie 0 oznacza skrajny pesymizm, a 200 - całkowite zadowolenie badanych. Wskaźnik o wartości 100 to równowaga ocen pozytywnych i negatywnych.
Wskaźnik optymizmu konsumentów jest konstruowany na podstawie pięciu pytań zadawanych w ogólnopolskim badaniu typu Omnibus, przeprowadzanym przez IQS and QUANT Group na 1000-osobowej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15-70 lat.