Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Zaczynają się drogowe żniwa

12 października 2011
Skandale z kradzionym kruszywem czy wyrzucenie z budowy A2 Chińczyków to tylko jedno oblicze sezonu drogowego. Rok 2011 przejdzie do historii również jako rekordowy pod względem długości oddanych dróg.

W piątek kierowcy zaczną korzystać z 62-km odcinka autostrady A1 z Grudziądza do Torunia wybudowanego przez spółkę GTC, koncesjonariusza trasy. To oznacza, że autostradowy odcinek drogi z Gdańska do Łodzi wydłuży się do 150 km. Trasa powoli zaczyna być alternatywą dla rozkopanej krajowej siódemki z Warszawy do Trójmiasta, ale za przejazd nią trzeba będzie zapłacić blisko 30 zł.
30 listopada zakończy się inna koncesyjna droga. Autostrada Wielkopolska odda do użytku blisko 106-km odcinek A2 z Nowego Tomyśla do Świecka. Gotowy jest już także 1,2-km fragment prowadzący do granicy w Słubicach, za którego budowę odpowiadał rząd. Koncesjonariusz przygotował dla kierowców niespodziankę. – 30 listopada oddamy kierowcom obie jezdnie autostrady na całej długości – mówi „DGP” Andrzej Patalas, prezes spółki AWSA.
Z powodu trudnych warunków geologicznych wykonawca dostał możliwość ukończenia ponad 20-km odcinka jednaj z jezdni do 20 maja 2012 r. Zdążył jednak przed czasem. Do Euro 2012 planuje ukończyć budowę stacji benzynowych, restauracji i parkingów.
Ukończenie dwóch koncesyjnych odcinków o łącznej długości blisko 170 km oznacza, że w tym roku przybędzie w Polsce w sumie aż 238,1 km nowych autostrad. To rekord. Przed rokiem długość autostrad zwiększyła się zaledwie o 30 km.
Oprócz koncesjonariuszy drogi buduje również rządowa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ale wolniej. W tym roku GDDKiA oddała do użytku ponad 37 km autostrad (22,4-km fragment A8, czyli obwodnicę Wrocławia, oraz 14,8-km fragment A1 na Śląsku), ale rzutem na taśmę poprawi nieco ten wynik. Do końca roku oddana zostanie obwodnica Rzeszowa A4 (10,9 km), gigantyczny węzeł drogowy w podłódzkim Strykowie, gdzie spotykają się autostrady A1 i A2 (4,9 km), kolejny odcinek śląskiej A1 Piekary – Maciejów (20,1 km) oraz 1,2-km fragmencik A2 do granicy niemieckiej – w sumie dodatkowe 37,1 km.
– Zaczynają się drogowe żniwa – przyznaje Adrian Furgalski, ekspert rynku infrastruktury. – Szkoda tylko, że w tym roku głównie rękami koncesjonariuszy. Ta sytuacja zmieni się dopiero w przyszłym roku – dodaje.
Słabo idzie realizacja „ekspresówek”. W tym roku udało się ukończyć 45 km takich tras. GDDKiA zapowiada, że do końca roku zamknie budowę jeszcze blisko 60 km dróg. To nierealne. Część inwestycji ma spore opóźnienia. Z informacji „DGP” wynika, że co najmniej półroczny poślizg jest m.in. na odcinku S19 Stobierna – Rzeszów i trasa zamiast w grudniu tego roku zostanie oddana najwcześniej w maju 2012 r.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę