Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi na posiedzeniu zwołanym w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu, rozpatrzyła: informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o: realizacji priorytetów SPO „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006”, Strategii Rozwoju Rybołówstwa w Polsce, przygotowaniach i priorytetach Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013”, wynikach programu „Czterech kutrów ” oraz wypłatach odszkodowań za przestoje (przerwy w łowieniu ryb) w 2008 r.
Informację przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Kazimierz Plocke.
Podkreślono, że na polskie rybołówstwo wpływ wywiera Sektorowy Program Operacyjny „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004- 2006”. W ramach tego Programu środki finansowe pozostają do wykorzystania do 30 kwietnia 2009 r. Limit finansowy określony na realizację SPO „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004- 2006” wynosi 991 215 741,78 zł. W ramach realizacji Programu wydatkowano dotychczas 67,35% limitu finansowego.
Strategia Rozwoju Rybołówstwa 2007- 2013 jest dokumentem, który wytycza kierunki polskiej polityki w zakresie sektora rybackiego w Polsce na lata 2007-2013, uwzględniając jednocześnie zasady Wspólnej Polityki Rybackiej. Zgodnie z wymogami rozporządzenia (WE) 1198/2007 dokument ten musi być spójny z Programem Operacyjnym „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007- 2013”, który określa zakres działań oraz środki finansowe przeznaczone dla sektora rybackiego w Polsce z Europejskiego Funduszu Rybackiego. W związku z tym, że Program Operacyjny jest aktualnie uzgadniany z Komisją Europejską i są w nim dokonywane zmiany, Strategia Rozwoju Rybołówstwa będzie musiała być odpowiednio skorygowana.
Jeżeli chodzi o przygotowania i priorytety Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” podkreślono, że zostało wydane rozporządzenie Rady (WE) nr 744/2008 z dnia 24 lipca 2008 r. ustanawiające tymczasowe szczególne działania mające na celu wspieranie restrukturyzacji flot rybackich Wspólnoty Europejskiej dotkniętych kryzysem gospodarczym. Wymieniony akt prawny stwarza dodatkowe możliwości m.in. w zakresie modernizacji jednostek rybackich. W przypadku deklaracji Polski w zakresie chęci skorzystania z instrumentów tego rozporządzenia, konieczne będzie dokonanie stosownych zmian w Programie Operacyjnym. Aktualnie MRiRW oczekuje na stanowisko rybaków, co do chęci skorzystania ze szczególnych działań dla rybołówstwa morskiego, przewidzianych w ww. rozporządzeniu.
Celem programu „Czterech kutrów”, jest zebranie szczegółowych danych o faktycznych wielkościach przyłowu i odrzutów, poznanie problemów związanych z przywożeniem całości połowów do portów i określenie sposobów ich rozwiązania. W przypadku wydajności połowowych uzyskanych podczas połowów 4 kutrów, należy zwrócić uwagę, że połowy te były dokonywane w ciągu zaledwie kilku miesięcy oraz w ograniczonym obszarze Morza Bałtyckiego. Aby możliwe było rzeczywiste oszacowanie zasobów dorsza w oparciu o wydajności połowowe konieczne jest posiadanie standaryzowanych danych z kilku, najlepiej kilkunastu lat.
Na temat wypłat odszkodowań za przestoje (przerwy w łowieniu ryb), w 2008 r. uzyskano informację, że aktualnie MRiRW oczekuje na stanowisko KE w sprawie akceptacji propozycji kwot rekompensat w podziale na segmenty jednostek połowowych.
W dyskusji posłowie interesowali się dotrzymaniem terminu 30 kwietnia, w ramach którego pozostają do wykorzystania środki finansowe z Sektorowego Program Operacyjny „Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004- 2006”.
Na kolejnym posiedzeniu, Komisja rozpatrzyła projekt i uchwaliła dezyderat skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie przyznania dodatkowych środków finansowych z budżetu państwa na rok 2008, na realizację rządowego Programu zwalczania choroby Aujeszkyego u świń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Członkowie Komisji Rolnictwa zwrócili uwagę, że wieloletni program rządowy zaplanowany na lata 2008- 2013 przyjęty Uchwałą Rady Ministrów w 2007 r. jest obecnie realizowany na terenie wszystkich województw.
Zwalczanie i monitorowanie tej choroby wynika z decyzji Komisji Europejskiej z roku 2001 i jest realizowane w Polsce z wieloletnim opóźnieniem. Polska w zwalczaniu tej choroby znajduje się na jednym z ostatnich miejsc w UE. Brak realizacji tego programu w ostatnich latach był jedną z przyczyn załamania się produkcji trzody chlewnej w Polsce, ze względu na brak możliwości sprzedaży żywej trzody chlewnej na rynki Unii Europejskiej. Brak wnioskowanych dodatkowych środków może przerwać realizację programu, który musi być realizowany bez przerwy zgodnie z przyjętymi zapisami zatwierdzonymi przez Komisję Europejską.
8108068
1