Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Z prac Sejmowej komisji Rolnictwa

5 stycznia 2016
Sejmowa Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi  8 stycznia przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Kazimierz Plocke.
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Dotyczy on jednoznacznego uregulowania kwestii zwrotu środków publicznych pochodzących z funduszy Unii Europejskiej oraz krajowych, przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z funduszy Unii Europejskiej lub finansowanie przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pomocy przyznawanej w drodze decyzji administracyjnej, pobranych niezależnie lub w nadmiernej wysokości przez osoby inne niż będące stronami postępowania w sprawie przyznania płatności lub pomocy.

W ramach spraw bieżących posłowie pytali m.in. o skutki obniżenia dopuszczalnej zawartości substancji smolistych w produktach wędzonych dla zakładów przetwórczych i dla konsumentów, o stan wypłat dopłat bezpośrednich dla rolników za 2013 r., a także o planowane źródła finansowania dopłat bezpośrednich za 2014 r. w tym wysokość krajowego wsparcia przejściowego.

Na kolejnym posiedzeniu Komisja uchwaliła plan pracy na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2014 r.

Komisja rozpatrzyła tez  informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat osiągniętego porozumienia WTO na Bali z grudnia 2013 r.Informację przedstawił radca ministra - Wiesław Zapędowski.
Konferencje Ministerialne WTO odbywają się regularnie co dwa lata. Jest to najwyższy organ decyzyjny WTO, który podejmuje m.in. decyzje odnośnie nowych zobowiązań liberalizacji handlu. W 2001 r. Konferencja Ministerialna w Doha podjęła decyzję o rozpoczęciu największych w historii negocjacji dotyczących m.in. liberalizacji handlu produktami przemysłowymi, rolnymi oraz w usługach. Od 2008 roku negocjacje te znajdują się w impasie. Celem konferencji na Bali było osiągnięcie porozumienia w dziesięciu tematach, które zostały wybrane z całego pakietu z Doha i przełamanie impasu w negocjacjach.
W wyniku negocjacji osiągnięto porozumienie dotyczące ułatwień w handlu, które ma spowodować ograniczenie kosztów oraz czasu trwania procedur administracyjnych i wprowadzić szereg rozwiązań, korzystnych dla podmiotów uczestniczących w międzynarodowym handlu. Przyjęto również trzy decyzje i jedną deklarację w sektorze rolnym.
Przyjęte decyzje odnoszą się do: poprawy metod administrowania tzw. kontyngentów taryfowych w krajach rozwiniętych; gromadzenia przez kraje rozwijające się publicznych zapasów na potrzeby bezpieczeństwa żywnościowego; uzupełnienia listy programów, których finansowanie nie podlega ograniczeniom w ramach zasad WTO. Podjęta deklaracja, która nie ma mocy prawnej, dotyczy powstrzymywania się - w miarę możliwości - od stosowania wszystkich form wsparcia eksportu.

Komisja rozpatrzyła równeiż  informację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o udziale w pracach Rady Ministrów Unii Europejskiej ds. Rolnictwa i Rybołówstwa w grudniu 2013 r.
Informację przedstawiła podsekretarz stanu w MRiRW - Krystyna Gurbiel oraz radca generalny - Zofia Krzyżanowska.
Ministrowie rolnictwa UE w dniu 16 grudnia zatwierdzili pakiet reform Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2014-2020 oraz przepisów przejściowych na 2014 r. Pakiet objął reformą następujące obszary WPR: wspólną organizację rynków, płatności bezpośrednie, rozwój obszarów wiejskich i finansowanie WPR.
Sformułowano wniosek na temat działań informacyjnych i promocyjnych, dotyczących rynków rolnych. Każdego roku Komisja Europejska będzie ustalać, jakie produkty i sektory należy promować. Budżet unijny na ten cel jest już ustalony.
Komisja Europejska przedstawiła na posiedzeniu Rady także dokument, dotyczący sektora mleczarskiego po 2015 r. Prowadzone są działania konsultacyjne, eksperckie i badawcze na temat możliwych zachowań tego segmentu rynku po zakończeniu kwotowania.
KE przygotowała też sprawozdanie na temat etykietowania produktów lokalnych i do sprzedaży bezpośredniej. Zdaniem Polski, etykietowanie powinno być proste i niedrogie dla producenta, umożliwiające zarazem konsumentowi łatwy wybór takiego produktu.
Podczas dyskusji posłowie pytali o kwoty połowowe, w tym na Bałtyku; pytano, czy Polska wystarczająco zabiegała o wysokość swoich kwot. Posłów interesował stan stada dorsza oraz wykonywane przez duże kutry skandynawskie połowy paszowe.
Jak poinformował dyrektor Departamentu Rybołówstwa MRiRW - Tomasz Nawrocki, kwoty połowowe dla floty dalekomorskiej są od lat na porównywalnym poziomie. Połowy dorsza ustalono na 19,4 tys. ton na Bałtyku i 3 tys. ton dla floty dalekomorskiej. Polska nie wykorzystuje swojego limitu połowowego dorsza - wykorzystanie wynosi ok. 55-58% w ostatnich dwóch latach. Jak stwierdzili posłowie, dorsza po prostu nie ma lub jest to tzw. chudy dorsz - i stąd kłopot z realizacją kwot połowowych.
Posłowie pytali również o polskie plany pomocy dla rynku mleczarskiego po zakończeniu kwotowania. Podsekretarz stanu w MRiRW - Krystyna Gurbiel poinformowała, iż w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich resort przewiduje od 2015 r. wsparcie dla hodowli bydła mięsnego i mlecznego.


POWIĄZANE

Traktor blokujący ruch drogowy w Brukseli/ Fot. Bogdan Hoyaux [© European Union ...

Dla certyfikowanych ukraińskich producentów rolnych zajmujących się produkcją ek...

Zgodnie z wynikami trzech kwartałów 2024 r. rumuński port Konstanca zmniejszył o...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę