Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Z prac Sejmowej Komisji Rolnictwa

3 grudnia 2015
Sejmowa Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi 20 marca przeprowadziła pierwsze czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego.
Uzasadnienie projektu przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Kazimierz Plocke.
Potrzeba nowelizacji ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o organizacji rynku rybnego jest spowodowana zmianami przepisów Unii Europejskiej dotyczącymi systemu kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów w zakresie rybołówstwa oraz w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Projekt przewiduje również wprowadzenie do ustawy o organizacji rynku rybnego przepisów dotyczących możliwości wypłaty zaliczki dla organizacji producentów z tytułu przysługującej pomocy finansowej za opracowanie programu operacyjnego, przewidzianej w art. 10 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2508/2000 z dnia 15 listopada 2000 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w odniesieniu do programów operacyjnych w sektorze rybołówstwa.
Natomiast na  kolejnym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi  rozpatrzyła informację o stanie prac nad rozporządzeniami PE i Rady w zakresie wspólnej organizacji rynków produktów rolnych: COM (2011) 626; COM (2011) 629.
Informację przedstawiła podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Krystyna Gurbiel.
W październiku 2011 r. podczas przewodnictwa Polski w Radzie UE Komisja Europejska przedłożyła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie propozycję legislacyjną reformującą obecnie istniejącą wspólną organizację rynków rolnych. W czasie prezydencji polskiej, duńskiej i cypryjskiej propozycja ta była szeroko dyskutowana m.in. na posiedzeniach Rady UE do spraw Rolnictwa i Rybołówstwa.
Prezydencja cypryjska zakończyła swoje przewodnictwo raportem. Podsumowała w ten sposób dotychczasowy dorobek, przekazując dalsze prowadzenie prac nad reformą prezydencji irlandzkiej. Zmiany w stosunku do projektu Komisji Europejskiej zaproponowane przez Radę polegają głównie na włączeniu do rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynków zapisów pakietu mlecznego, przeniesieniu części przepisów z aktów delegowanych do aktu bazowego (np. przepisów w zakresie klasyfikacji tusz zwierzęcych oraz środków wsparcia pszczelarstwa). Większość państw członkowskich, w tym Polska, zdecydowała, że wyłącznymi kompetencjami Rady należy objąć sześć dodatkowych zagadnień zawartych w rozporządzeniu. Są to m.in. ceny referencyjne i interwencyjne, dopłaty do prywatnego przechowywania oraz ograniczenia ilościowe w programach „Mleko w szkole” i „Owoce w szkole”.
Kształt projektu rozporządzenia Rady określającego środki dotyczące ustalania niektórych dopłat i refundacji związanych ze wspólną organizacją rynków produktów rolnych - COM(2011) 629 jest uzależniony od negocjacji projektu rozporządzenia o jednolitej wspólnej organizacji rynków COM (2011)626.

Komisja rozpatrzyła też  informację o kierunku zmian w projektowanym rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków przyznawania pomocy finansowej wstępnie uznanej grupie producentów owoców i warzyw oraz wykazu kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania.
Podsekretarz stanu w MRiRW - Krystyna Gurbiel poinformowała, że 5 kwietnia 2012 r. opublikowane zostało rozporządzenie wykonawcze Komisji Europejskiej, które w sposób istotny zmienia mechanizm wspierania grup producentów owoców i warzyw. Z wniosków po audytach Komisji Europejskiej oraz Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczących zasad funkcjonowania grup oraz organizacji producentów owoców i warzyw wynikła konieczność wprowadzenia zmian w przepisach krajowych.
Projekt rozporządzenia MRiRW przewiduje, że pomoc w odniesieniu do inwestycji zawartych w planie dochodzenia do uznania wypłacana będzie na podstawie faktury lub dokumentów równoważnych, pod warunkiem, że kwota, na którą wystawiono fakturę nie jest wyższa od kwoty w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania.
Ponadto doprecyzowano, że inwestycja musi być ściśle związana z działalnością grupy i zgodna z grupą produktów, dla której została ona wstępnie uznana. Ma to na celu wyeliminowanie realizacji nadmiernych inwestycji, które nie wynikają z zadań grupy
Wprowadzono również  zmiany przy rozliczaniu inwestycji. W przypadku inwestycji związanych ze zbiorem, przechowywaniem oraz magazynowaniem owoców i warzyw, wydajność inwestycji, nie może być większa niż wielkość produkcji owoców i warzyw zakupionych przez grupę od swoich członków za ostatni rok realizacji zatwierdzonego planu dochodzenia do uznania Ponadto  wprowadzono tryb naliczania kary za nieprzestrzeganie zasad nieudostępniania i wykorzystywania inwestycji niezgodnie z przeznaczeniem.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę