Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi 24 stycznia rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o środkach ochrony roślin.
W czasie drugiego czytania zgłoszono 7 poprawek. Komisja wnosi o ich przyjęcie.
Poprawki miały na celu m.in.: wykreślenie z etykiety, w którą zaopatrzone miałyby być opakowania jednostkowe środków ochrony roślin wprowadzanych do obrotu, informacji na temat toksyczności preparatów w stosunku do ludzi, zwierząt oraz owadów zapylających.
Komisja wysłuchała informacji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o stanie przygotowania administracji rządowej do egzekwowania przestrzegania ustawy o nasiennictwie (przygotowanie kadrowe, laboratoria, współpraca z administracją w terenie, współpraca z organami ścigania).
Ustawa ta reguluje sprawy związane z rejestracją odmian, oceną i kontrolą materiału siewnego. Organami właściwymi do wykonywania tych zadań są Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych oraz Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
Komisja wysłuchała również informacji Ministrów: Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Środowiska o skutkach zmiany ustaw związanych z GMO dla gospodarstw rolnych.
W obszarze działań podejmowanych przez resort rolnictwa jest m.in. wsparcie socjalne wprowadzone w 2010 r. i realizowane włącznie do 2013 r. Wsparcie to jest kierowane do rolników uprawiających rośliny strączkowe i motylkowate drobnonasienne w plonie głównym.
Minister Środowiska nie jest autorem zmiany ustawy w zakresie organizmów genetycznie zmodyfikowanych, która miałaby wpływ na funkcjonowanie gospodarstw rolnych, natomiast brał udział w procesie tworzenia rozporządzeń Rady Ministrów w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON810 oraz w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego ziemniaka odmiany Amflora.
W posiedzeniu uczestniczyli: sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Kazimierz Plocke oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska - Janusz Zaleski.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja przeprowadziła czytanie i rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.
Uzasadnienie projektu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Tadeusz Nalewajk.
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Dotyczy on utrzymania na poziomie z 2012 r. wsparcia w ramach płatności bezpośrednich dla rolników, będących beneficjentami krajowych płatności uzupełniających.
Komisja przyjęła sprawozdanie w brzmieniu przedłożenia.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja wysłuchała informacji Ministrów: Zdrowia oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat stanu prac nad dyrektywą 2001/37/WE i jej wpływu na sektor tytoniowy w Polsce.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia - Igor Radziewicz-Winnicki poinformował, że jest to projekt dyrektywy, która zastąpiłaby istniejącą dyrektywę 2001/37/WE, rozszerzając jej zakres przedmiotowy i wprowadzając nowe rozwiązania podyktowane potrzebą usprawnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego z równoczesnym zapewnieniem wysokiego poziomu ochrony zdrowia. Proponowany w dyrektywie sposób uregulowania rynku wyrobów tytoniowych odzwierciedla ich specyficzne cechy oraz negatywne skutki ich używania. Minister poinformował Komisję, że nie ma jeszcze uzgodnionego stanowiska rządu, jest jedynie projekt według którego Polska sprzeciwi się zakazowi sprzedaży papierosów typu slim. Projekt stanowiska rządu zostanie przygotowany przez resort rolnictwa przy uwzględnieniu opinii Ministerstw: Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Finansów i Gospodarki.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Tadeusz Nalewajk poinformował, że projekt dyrektywy jest rozpatrywany w poszczególnych resortach i z jednej strony musi być w nim uwzględniona szkodliwość palenia i koszty ponoszone na leczenie chorób związanych z tytoniem, z drugiej - względy ekonomiczne i społeczne. Zaznaczył, że Polska jest największym producentem wyrobów tytoniowych, ich eksport to 36% wartości eksportu produktów rolno-spożywczych. Dodał, że wpływy do budżetu w 2012 r. z tytułu akcyzy na papierosy wyniosły 20 mld zł. Podkreślił, że uprawą tytoniu zajmują się małe gospodarstwa rodzinne, dla których nie ma alternatywy zmiany profilu produkcji. Podsumowując, poinformował, że w wyniku projektowanych przepisów zmniejszy się konkurencyjność polskiego sektora rolno-spożywczego, dochody plantatorów tytoniu, polskiego budżetu oraz poziom zatrudnienia w rolnictwie i przetwórstwie tytoniu, bez gwarancji zmniejszenia się poziomu konsumpcji wyrobów tytoniowych w Unii Europejskiej.
W dyskusji o projektowanych zmianach w dyrektywie negatywnie wypowiedziały się organizacje plantatorów, handlu i posłowie. Przede wszystkim zwracano uwagę na utratę miejsc pracy i niebezpieczeństwo powiększania szarej strefy.
Komisja uchwaliła dezyderat skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie rewizji dyrektywy tytoniowej 2001/37/WE.
W dezyderacie Komisja m.in. zwraca uwagę na fakt, że rozwiązania zaproponowane przez Komisję Europejską będą miały negatywny wpływ na sytuację polskich plantatorów tytoniu oraz innych uczestników rynku wyrobów tytoniowych.
Na kolejnym posiedzeniu Komisja rozpatrzyła poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach wsparcia bezpośredniego (druki nr 1054 i 1060).
W czasie drugiego czytania zgłoszono dwie poprawki. Komisja wnosi o przyjęcie jednej poprawki i odrzucenie jednej poprawki.
Poprawka, którą Komisja proponuje przyjąć, stanowiła, iż ustawa wchodzi w życie z dniem 15 marca 2013 r. (pierwotnie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia).
Poprawka, którą Komisja proponuje odrzucić, stanowiła, że minister właściwy do spraw rolnictwa, wydając rozporządzenia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych na podstawie upoważnień zawartych w ustawie, jest zobowiązany uwzględnić maksymalną kwotę wsparcia krajowego, którą można przyznać zgodnie z art. 133a Rozporządzenia Rady nr 73/2009.
9503980
1