Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Z prac Sejmowej Komisji Rolnictwa

2 lipca 2012
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi 28 czerwca po wyrażeniu zgody przez Prezydium Sejmu podjęła uchwałę w sprawie powołania Karola Krajewskiego na stałego doradcę Komisji.
Komisja uchwaliła dezyderat skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie realizacji ustawy z dnia 18 kwietnia 1981 r. o rybactwie śródlądowym.
Według posłów uchwalony dezyderat jest efektem nierealizowania ww. ustawy zgodnie z intencją ustawodawcy, szczególnie w zakresie przedłużania umów na rybackie korzystanie z wód obwodu rybackiego.

Komisja  również wysłuchała informacji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o realizacji ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych podległych Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Informację przedstawił podsekretarz stanu w MRiRW - Andrzej Butra.
Podsekretarz stanu omówił m.in.: zasady organizacji nadzoru Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi nad instytutami badawczymi oraz realizowane przez niektóre instytuty badawcze programy wieloletnie. Poinformował że z 12 dużych jednostek naukowych nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi 7 posiada status państwowych instytutów badawczych (PIB), a 9 realizuje programy wieloletnie. Wszystkich instytutów badawczych w Polsce jest 120 (14 z nich posiada status PIB). Andrzej Butra wskazał również najważniejsze z punktu widzenia polityki państwa instytuty: Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Państwowy Instytut Weterynaryjny, Instytut Zootechniki, Instytut Hodowli i Aklimatyzacji Roślin, Morski Instytut Rybacki, Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa, Instytut Ochrony Roślin, Instytut Ogrodnictwa oraz Instytut Technologiczno-Przyrodniczy.

Komisja wysłuchała  także informacji o gospodarowaniu majątkiem przez instytuty badawcze podległe Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi w latach 2009-2010, w świetle wyników kontroli Najwyższej Izby Kontroli.
Informację przedstawili: zastępca dyrektora Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Wsi NIK - Waldemar Wojnicz oraz wicedyrektor Delegatury NIK w Poznaniu Matuszek Krzysztof.
W informacji podkreślono, że pozytywna ocena, jaką instytuty badawcze dostały od NIK w zakresie gospodarowania posiadanym majątkiem, jest spowodowana przede wszystkim tym, że utrzymywały one płynność finansową, a ich sytuacja ekonomiczna pozwalała na realizację zadań, do których zostały powołane. W okresie objętym kontrolą na 32 instytuty tylko pięć nie osiągnęło zysku z prowadzonej działalności. Wśród pozostałych dziesięć regularnie uzyskiwało wysoką rentowność, odnotowując zyski netto przekraczające nawet 1 mln zł. NIK zwraca jednak uwagę, że tylko połowa instytutów osiąga jakiekolwiek zyski z działalności, do której zostały powołane, czyli z gospodarowania własnością intelektualną. W żadnym przypadku korzyści ze sprzedaży praw do wynalazków lub udzielania licencji na ich wykorzystanie nie przekroczyły 4% całości przychodów.
W dyskusji stwierdzono, że stan nakładów na naukę i warunki finansowania badań oraz działalności statutowej w instytutach, nad którymi nadzór sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, są wysoce niezadowalające. Pomimo tych niekorzystnych uwarunkowań jednostki te realizują badania naukowe na wysokim poziomie, a ich wyniki skutecznie wspierają procesy decyzyjne w obszarze polityki rolnej realizowanej przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Ponadto Komisja wysłuchała informacji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o przestrzeganiu prawa własności intelektualnej w obszarze rolnictwa i produkcji żywności, stan obecny i planowane zmiany.
Informację przedstawił podsekretarz stanu w MRiRW - Andrzej Butra.
Podsekretarz stanu poinformował, że do połowy maja 2012 r. Komisja Europejska zarejestrowała 9 nazw polskich produktów rolnych i środków spożywczych w ramach kategorii chroniona nazwa pochodzenia i 16 w kategorii chronione oznaczenie geograficzne. Polska pod względem liczby zarejestrowanych produktów zajmuje 8 miejsce spośród 27 państw unijnych i 2 miejsce spośród tzw. nowych państw UE. W tej chwili są prowadzone prace nad scaleniem dwóch unijnych rozporządzeń w jedno, które ma lepiej chronić własność intelektualną i m.in. wzmocnić uprawnienia grup producenckich.
W dyskusji posłowie najbardziej interesowali się przypadkami nieuprawnionego stosowania chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych (spory dotyczące używania chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych przez osoby nieuprawnione były najczęściej rozwiązywane w drodze ugody, a producenci zaprzestawali nieuprawnionych działań, jednakże występowały również przypadki wyroków sądowych skazujących producentów wytwarzających produkty rolne pod chronionymi nazwami niezgodnie ze specyfikacją).
W dyskusji poruszono również kwestię wyłącznego prawa hodowcy do odmiany (ochrona prawna) – będącego jedną z form ochrony własności intelektualnej.

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę