Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi na posiedzeniu w dniu 6 lutego zapoznała się z aktualną sytuacją na rynku żywca wieprzowego.Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Artur Ławniczak.
W informacji zwrócił uwagę na: sytuację cenową, podażowo-popytową w Polsce i Unii Europejskiej, handel zagraniczny oraz działania podejmowane w celu uruchomienia wspólnotowego wsparcia rynku wieprzowiny.
Z danych Zintegrowanego Systemu Rolniczej Informacji Rynkowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wynika, że pod koniec stycznia 2008 r. średnia cena zakupu wg wagi żywej wyniosła 3,26 zł/kg, co oznacza spadek o 6% w stosunku do tygodnia poprzedniego. Ponadto ceny zakupu różnią się w zależności od regionu Polski. W analizowanym tygodniu najniższą cenę zanotowano w Regionie Północnym - wynosiła ona 3,20 zł/kg, najwyższą zaś - na poziomie 3,36 zł/kg - w Regionie Środkowo-Wschodnim.
W opublikowanej pod koniec grudnia 2007 r. prognozie zespołu ekspertów powołanego przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego podkreśla się, że niska opłacalność chowu trzody chlewnej powoduje redukcję jej pogłowia, co zapowiada dalsze zmniejszanie podaży wieprzowiny w Polsce. Przewiduje się, iż podobne tendencje będą miały miejsce również u innych unijnych producentów. Prognozuje się, że w marcu 2008 r. przeciętne ceny skupu trzody chlewnej mogą kształtować się na poziomie - 3,40-3,60 zł/kg.
Największy eksport mięsa wieprzowego przypada na Litwę, zaś żywych zwierząt na Węgry, Litwę, Rosję i Łotwę.
Od wprowadzenia refundacji wywozowych do eksportu mięsa nieprzetworzonego w dniu 30 listopada 2007 r. do 30 stycznia 2008 r. ARR wydała 233 pozwolenia na eksport z refundacją łącznie 10,4 tys. ton mięsa wieprzowego. Najwięcej pozwoleń - 169, na łączną ilość 6,4 tys. ton - dotyczyło wywozu do Rosji. Wydane pozwolenia dotyczyły także wywozu m.in. do Republiki Korei, Kazachstanu oraz Japonii.
W dyskusji posłowie proponowali wprowadzenie umów kontraktacyjnych pomiędzy producentami trzody chlewnej a przetwórcami, pytali o niezależny sposób oceny mięsności mięsa poubojowego, ponadto stanowczo opowiadali się za umożliwianiem rolnikom tworzenia grup producenckich oraz innych zrzeszeń, które posiadają większe znaczenie na rynku wieprzowiny niż indywidualni rolnicy, a także wskazywano na konieczność szybkiego wdrożenia Programu Aujeszkyego co przełoży się na wzrost exportu do Unii. Podkreślano niekontrolowany import prosiąt, który niesie ze sobą wiele zagrożeń - głównie chorobowych.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wysłuchała też informacji o aktualnym stanie oraz warunkach zawierania umów przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z zakładami utylizacyjnymi na zbiór i utylizację padłych zwierząt gospodarskich w 2008 r.
Od 1 stycznia 2008 r. zostały wprowadzone zmiany w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działań ARiMR oraz sposobów ich realizacji dotyczące warunków udzielania pomocy dla producentów rolnych w zakresie finansowania lub dofinansowania kosztów zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie prowadzonych przez zakłady przetwórcze oraz spalarnie zwłok padłych zwierząt. Agencja refunduje zakładom utylizacyjnym wykonania usług poniesione od 1 stycznia 2008 r. do dnia podpisania umowy, pod warunkiem dokonania zwrotu różnicy środków pobranych od producenta rolnego w wysokościach wyższych niż ceny ustalone w umowach zawartych między Agencją a zakładami utylizacyjnymi.
Zdaniem posłów biorących udział w dyskusji system odbioru padłych zwierząt działa prawidłowo. Obecni na posiedzeniu przedstawiciele Związku Pracodawców Przemysłu Utylizacyjnego sygnalizowali zagrożenia likwidacją niektórych zakładów utylizacyjnych w związku z kwestionowaniem, przez kontrolę skarbową, prawidłowości wykorzystania środków publicznych przeznaczonych na utylizację w latach 2006- 2007 i żądaniem zwrotu znacznych kwot.
7885952
1