Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Wystąpienia Podlaskiej Izby Rolniczej

17 września 2008
Podlaska Izba Rolnicza w ostatnich miesiącach br. dwukrotnie występowała do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o pilne podjęcie działań mających na celu rozwiązanie problemu związanego ze zwrotem kosztów poniesionych przez rolników za utylizację padłych zwierząt.
W dniu 23 czerwca b.r. Podlaska Izba Rolnicza skierowała do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi prośbę o rozwiązanie problemu kilkudziesięciu rolników, którym nie zwrócono opłat poniesionych na utylizację padłych zwierząt w pierwszych 3 tygodniach stycznia 2008r. W powyższym piśmie zasugerowaliśmy, że istnieje spór proceduralny między Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa a podmiotami utylizacyjnymi, który w ostatecznym rozrachunku odbija się na kieszeni rolnika.
Odpowiedź na nasze pismo otrzymaliśmy z Departamentu Pomocy Krajowej ARiMR, który poinformował nas, że w przypadku, gdy usługa została wykonana w okresie między 1 stycznia 2008 r., a dniem podpisania umowy z zakładem utylizacyjnym, a producent rolny zapłacił całość kosztów usługi zakład mógł zamieścić wystawione producentom rolnym faktury w rozliczaniu miesięcznym faktur, a Agencja dokonałaby rozliczenia i wypłaty kwoty pomocy.

Jeżeli taki warunek, że „zakład mógł” został zawarty w umowach między ARiMR a podmiotami utylizacyjnymi to jest to dalece swobodna i nieuprawniona interpretacja Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2007 zmieniającego rozp. w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działań ARiMR oraz sposobów ich realizacji  /Dz.U.z 2007r. Nr 250 poz.1868/.

Ust.1 w znowelizowanym §12 rozp. Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 2007r. w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działania ARiMR oraz sposobów ich realizacji brzmi: „§12.1. Pomoc, o której mowa w § 1 pkt.4, polega na finansowaniu lub dofinansowaniu, pomocowych przez producenta rolnego prowadzącego gospodarstwo rolne  będące małym lub średnim  przedsiębiorstwem w rozumieniu przepisów załącznika  nr 1 do rozporządzenia nr 70/2001, kosztów zbioru, transportu i unieszkodliwienia padłych zwierząt gospodarskich z gatunku: bydło, owce, kozy, świnie lub konie.....”

Rozporządzenie nie wprowadza uznaniowego trybu udzielania pomocy lecz obligatoryjny. Pomoc polega na finansowaniu lub dofinansowaniu  ponoszonych przez producenta rolnego kosztów zbioru, transportu i unieszkodliwienia padłych zwierząt. Rada Ministrów stawia dla rolnika tylko jeden warunek, od którego spełnienia obligatoryjnie przysługuje im pomoc na finansowanie kosztów utylizacji. Tym warunkiem jest poddanie padłego zwierzęcia ustalonej procedurze utylizacji. I taka właśnie pomoc, zgodnie ze znowalizowanym  rozporządzeniem przysługuje producentowi rolnemu od 1 stycznia 2008r.

W dniu 06 sierpnia br. Podlaska Izba Rolnicza zgłosiła protest przeciwko stanowisku Agencji, że rolnik, który poniósł koszty utylizacji i któremu ich nie zwrócono posiada roszczenie cywilnoprawne wobec podmiotu skupującego. Zarząd PIR wystąpił ponownie o pilne podjecie działań, które pozwolą rolnikom odzyskać poniesione koszty utylizacji padłych zwierząt.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 2007r. w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działań ARiMR powyższa pomoc jest zobowiązaniem państwa polskiego wobec swojego obywatela poddającego się ustalonemu prawu.
Jeżeli podmioty utylizacyjne pozwalają sobie na podobnego rodzaju działania znaczy to nie mniej nie więcej, że Agencja podpisując z nimi umowy nie dopilnowała prawnych procedur gwarantujących realizację w/w rozporządzenia Rady Ministrów.
Część winy ponosi także Ministerstwo Rolnictwa, które w roku 2007 nie przewidziało koniecznego czasu, potrzebnego na nowelizację w/w rozporządzenia, tak by umowy na jego podstawie mogły być zawarte przed dniem 31 grudnia  2007r.

W związku z licznymi pytaniami kierowanymi przez beneficjentów pomocy udzielanej w ramach PROW na lata 2004 – 2006, tj. działania wspieranie działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW), Podlaska Izba Rolnicza wystąpiła w dniu 01 sierpnia br. do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z prośbą i informację jak interpretować zapis prowadzenia działalności rolniczej na obszarze o niekorzystnych warunkach gospodarowania przez przynajmniej 5 lat od pierwszej wypłaty.
Czy przez „dzień pierwszej wypłaty” należy rozumieć dzień otrzymania decyzji ARiMR o przyznaniu pomocy, czy też dniem wypłaty będzie dzień wpłynięcia środków na konto beneficjenta pomocy?

W odpowiedzi zastępca Dyrektora Oddziału Regionalnego ARiMR w Łomży poinformował, że rolnicy podejmują się prowadzić działalność rolniczą na obszarze o mniej korzystnych warunkach gospodarowania, przez przynajmniej pięć lat od pierwszej wypłaty dodatku wyrównawczego. Biorąc powyższy przepis pod uwagę, uznać należy, że początkiem obowiązywania zobowiązania ONW jest data pierwszej wypłaty środków pomocowych przez ARiMR i przez „dzień pierwszej wypłaty” rozumieć należy dzień realizacji przelewu przyznanych płatności ONW za pierwszy rok, w którym rolnik ubiegał się o przyznanie tych płatności.
Zarząd Podlaskiej Izby Rolniczej w dniu 12 sierpnia br. wystąpił do Prezesa Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku o podjęcie działań zmierzających do opracowania „Zasad udzielania pomocy finansowej ze środków WFOŚiGW w Białymstoku”, które umożliwią otrzymanie dotacji na rekultywację gleb zakwaszonych i będzie możliwe zastosowanie wsparcia finansowego na niezbędne zabiegi w celu poprawy właściwości fizykochemicznych i zapobiegania dalszej degradacji gleb oraz ochrony przed zanieczyszczeniami wód gruntowych w roku 2009 i dalszych.

Informujemy, iż Podlaska Izba Rolnicza złożyła w dniu 10 lipca 2008r. wniosek do WFOŚiGW pn.: „Program rekultywacji gleb zakwaszonych poprzez nawożenie wapnem pochodzenia naturalnego”.
W odpowiedzi na powyższy wniosek Zastępca Prezesa Zarządu Pan Włodzimierz Leszek Kusak w imieniu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku poinformował, że złożony przez PIR wniosek był rozpatrywany na posiedzeniu w dniu 21 lipca br. Uchwałą 137/2008 odmówiono dofinansowania wnioskowanego przedsięwzięcia z uwagi na fakt, że "Zasady udzielania pomocy finansowej ze środków WFOŚiGW w Białymstoku" nie przewidują dotacji na tego rodzaju zadania.

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę