Od 1 maja 2004 r. zmieniają się zasady funkcjonowania rolnictwa.
Dotychczasowy
system interwencji na rynkach rolnych zostanie zastąpiony
rozwiązaniami stosowanymi
w Unii Europejskiej. Wprowadzony zostanie system
dopłat obszarowych, który będzie
obejmował wszystkich rolników. Utrzymanych
zostanie szereg instrumentów
dotychczasowych, głównie kredytów o obniżonej
stopie oprocentowania na zakup środków
do produkcji rolnej oraz na
inwestycje. Wdrożony zostanie Plan Rozwoju Obszarów
Wiejskich oraz Sektorowy
Program Operacyjny wspierający restrukturyzację i modernizację
sektora
żywnościowego. Obydwa te programy są wspierane środkami Unii Europejskiej
i będą realizowane w latach 2004 - 2006.
W środowisku wiejskim jest
wiele obaw o najbliższą przyszłość, obaw często
inspirowanych przez
nieodpowiedzialne publiczne wypowiedzi. Dlatego też informacja
o pomocy,
jaką mogą uzyskać rolnicy i mieszkańcy wsi w latach 2004 - 2006 jest bardzo
pożądana. Trzeba także informować o tych formach, które funkcjonowały
dotychczas, a które
z dniem 1 maja bądź później będą wygaszane.
Jesteśmy
przygotowani od strony prawnej oraz instytucjonalnej do wdrożenia
wszystkich
nowych mechanizmów. Najważniejsze zadania stoją przed Agencją
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Agencją Rynku Rolnego.
Agencje te będą
pełniły funkcje agencji płatniczych.
Wsparcie gospodarstw rolnych realizowane przez Agencję Restrukturyzacji
i
Modernizacji Rolnictwa będzie obejmowało kilka obszarów:
• kredyty o
obniżonej stopie oprocentowania, poręczenia i gwarancje kredytowe
•
płatności bezpośrednie
• Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich
• Sektorowy
Program Operacyjny "Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora
Żywnościowego
oraz Rozwój Obszarów Wiejskich".
Kredytowanie rolnictwa po
akcesji
Finansowanie modernizacji rolnictwa i rozwoju wsi po
akcesji będzie następowało
głównie ze środków unijnych - zgodnie z
mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej
i programami strukturalnymi. Rola
obecnie stosowanych instrumentów wsparcia rolnictwa ze
środków budżetu
państwa będzie malała na rzecz wsparcia unijnego (z udziałem niezbędnego
współfinansowania krajowego). Komisji Europejskiej zostanie przedłożona
lista form pomocy
państwa, które będą stosowane przez pierwsze trzy lata po
akcesji jako pomoc istniejąca.
Po tym okresie formy pomocy muszą być
dostosowane do wytycznych Komisji (Community
guidelines for state aid in the
agriculture sector - O.J.2000/C/28/02), rozporządzenia Rady
(EC) nr
994/98 i rozporządzenia Rady (EC) nr 659/99.
Kierownictwo Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi, uwzględniając stanowisko
negocjacyjne Polski oraz
przepisy Unii Europejskiej regulujące kwestie pomocy ze środków
krajowych,
podjęło ustalenia o utrzymaniu po akcesji dopłat do oprocentowania kredytów
w zakresie:
1) kredytów inwestycyjnych i klęskowych udzielonych w
latach 1994-2003,
2) dwóch linii kredytów inwestycyjnych udzielanych do
dnia akcesji, tj.:
- linii mającej na celu
wykorzystanie posiadanej bazy produkcyjnej gospodarstw
rolnych i działów
specjalnych, poprzez rozpoczęcie lub zwiększenie produkcji w tych
gospodarstwach i działach specjalnych ? Symbol RP
- linii
na przedsięwzięcia inwestycyjne tworzące nowe stałe miejsca pracy w
działalnościach
pozarolniczych w gminach wiejskich, gminach
miejsko-wiejskich oraz miastach do 20
tys. mieszkańców gwarantujących
zatrudnienie ludności wiejskiej - Symbol MP
3) po uzyskaniu akceptacji
Komisji Europejskiej:
stosowania dopłat do nowo udzielanych kredytów w
ramach preferencyjnych linii
kredytowych na:
- realizację przedsięwzięć
inwestycyjnych w rolnictwie, przetwórstwie rolno-spożywczym
i usługach dla
rolnictwa - Symbol IP
- utworzenie lub urządzenie gospodarstw rolnych przez
osoby, które nie przekroczyły
40 roku życia - Symbol MR
- realizację
przedsięwzięć inwestycyjnych w rolnictwie, przetwórstwie rolno-
spożywczym i
usługach dla rolnictwa przez grupy producentów rolnych powstałe na
mocy
ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich
związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88,poz. 983) - Symbol
GP
- realizację przedsięwzięć inwestycyjnych w ramach "Branżowego programu
wspólnego użytkowania maszyn i urządzeń rolniczych" - symbol BR/10
-
realizację przedsięwzięć inwestycyjnych w ramach "Branżowego programu rozwoju
rybołówstwa w Polsce na lata 2000-2006" - symbol BR/12
- realizację
przedsięwzięć inwestycyjnych w ramach "Branżowego programu
restrukturyzacji
przetwórstwa ziemniaka na skrobię w Polsce" - symbol BR/13
- realizację
przedsięwzięć inwestycyjnych w ramach "Programu wspierania
restrukturyzacji
i modernizacji przemysłu mięsnego i przetwórstwa jaj w Polsce" -
symbol
BR/14
- realizację przedsięwzięć inwestycyjnych w ramach "Branżowego
programu
mleczarskiego" - symbol BR/15
- realizację przedsięwzięć
inwestycyjnych w ramach "Branżowego programu
wspierania restrukturyzacji i
modernizacji przemysłu utylizacyjnego w Polsce" -
symbol BR/16
- zakup
nieruchomości rolnych przeznaczonych na utworzenie lub urządzenie
gospodarstwa rodzinnego w rozumieniu ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r.
o
kształtowaniu ustroju rolnego (GR),
- inwestycje w zakresie nowych
technologii produkcji (NT),
- wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych
i działach specjalnych produkcji
rolnej znajdujących się na obszarach
dotkniętych klęską suszy, gradobicia,
nadmiernych opadów atmosferycznych,
powodzi, huraganu, pożaru, plagi gryzoni lub
osuwisk ziemi - Symbol KL
-
zakup gruntów rolnych - Symbol KZ
- utworzenie lub urządzenie gospodarstwa
rolnego w ramach realizacji,
zaakceptowanego przez Ministrów Rolnictwa i
Gospodarki Żywnościowej oraz
Finansów, programu osadnictwa rolniczego na
gruntach Skarbu Państwa - Symbol OR
Kwota kredytu inwestycyjnego dla rolników nie może przekroczyć 80% wartości
nakładów
inwestycyjnych na gospodarstwo rolne, nie więcej niż 4 mln. zł.
Okres kredytowania wynosi
z reguły 8 lat. Rolnik może się starać o 2-3
letnią karencję w spłacie kapitału. Oprocentowanie
płacone przez
kredytobiorcę jest bardzo preferencyjne i wynosi: 1,2% od kredytów dla młodego
rolnika i na zakup ziemi oraz od kredytów klęskowych, 2% przy kredytach
branżowych oraz 3%
przy pozostałych liniach kredytowych.
W ramach
funkcjonujących po akcesji preferencyjnych linii kredytowych nie będą
finansowane koszty przedsięwzięć, których realizacja może następować ze
środków Planu
Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Sektorowych Programów
Operacyjnych:
"Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz
rozwój obszarów wiejskich"
oraz "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb".
W 2004 r - będą udzielane dopłaty do oprocentowania kredytów tzw.
obrotowych na:
1. zakup rzeczowych środków do produkcji rolnej,
2.
skup i przechowywanie płodów rolnych,
3. zakup i przechowywanie sezonowych
nadwyżek produktów rolnych,
4. skup i przechowywanie zapasów ryb morskich.
W roku bieżącym rolnik może starać się o kredyt na zakup środków do produkcji
w wysokości równowartości 10q żyta na 1 ha tj. w kwocie 345, 70 zł na 1 ha.
Oprocentowanie dla kredytobiorcy wynosi 2%.
Aktualnie trwają prace nad
zmianą przepisów ustawy o dopłatach do oprocentowania
niektórych kredytów
bankowych w celu umożliwienia przedłużenia o 1 rok terminu spłaty
kredytów
na zakup rzeczowych środków do produkcji rolnej, zaciągniętych w II półroczu
2003 roku a także w okresie styczeń-kwiecień 2004 roku.
Płatności bezpośrednie
System jednolitej płatności obszarowej jest rozwiązaniem nowym, dotychczas
nie
stosowanym w obecnych państwach członkowskich Unii Europejskiej. System
ten będzie
mógł funkcjonować przez trzy pierwsze lata członkostwa, z
możliwością przedłużenia
o kolejne lata. W dalszych latach będzie
funkcjonować podobny system, bowiem reforma
Wspólnej Polityki Rolnej polega
na odchodzeniu od systemu wspierającego produkcję na
system płatności
obszarowych. Płatności będą wypłacane na wszystkie grunty rolne
utrzymane w
dobrej kulturze rolnej z zachowaniem wymogów ochrony środowiska. Ich
poziom
wynosi 25%, 30% i 35% w latach 2004, 2005 i 2006 w stosunku do poziomu
wsparcia rolnictwa w Unii Europejskiej. Dopłaty w tej wysokości są w pełni
finansowane ze
środków Unii Europejskiej. Traktat akcesyjny przewiduje
możliwość podniesienia poziomu
dopłat odpowiednio do 55%, 60% i 65% i taki
poziom płatności będzie w Polsce
stosowany. Płatności uzupełniające będą
wypłacane do powierzchni upraw, ale tylko
w kierunkach produkcji wspieranych
w Unii Europejskiej płatnościami bezpośrednimi.
Nie będą przysługiwały np.
do powierzchni przeznaczonej pod uprawę buraków cukrowych
i ziemniaków. Na
sfinansowanie płatności uzupełniających będzie wykorzystana część
środków z
Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich a także środki budżetu krajowego. Płatności
bezpośrednie będą przysługiwały producentom rolnym posiadającym grunty rolne
o powierzchni powyżej 1ha, z tym, że powierzchnia działek rolnych
wchodzących w skład
gospodarstwa nie może być mniejsza niż 0,1 ha. Stawkę
jednolitej płatności obszarowej
na 1 ha gruntów określi Komisja Europejska.
Szacuje się, że jej wysokość wyniesie
ok. 45 EURO, co odpowiada kwocie ok.
200 zł. (w zależności od kursu EURO) natomiast
stawkę dopłat uzupełniających
corocznie będzie określała Rada Ministrów. Wysokość dopłat
uzupełniających
jest uzależniona od rodzaju upraw. Przewiduje się, że dla upraw polowych
(zboża, oleiste, wysokobiałkowe, len i konopie włókniste, wyka, uprawy
roślin przeznaczone
na nasiona oraz łąki i pastwiska) stawka dopłaty
wyniesie powyżej 60 EURO/ha do chmielu
ok. 220. Płatności uzupełniające do
ziemniaków z przeznaczeniem na skrobię oraz do tytoniu
będą wypłacane do
ilości wyprodukowanego surowca. Płatność do ziemniaków wyniesie
około 50
EURO do tony a do tytoniu 5 zł/ kg. Płatności będą przyznawane w drodze decyzji
administracyjnej kierownika biura powiatowego ARiMR.
Rolnik w terminie
od 15 kwietnia do 15 czerwca 2004 r. powinien złożyć wniosek
o przyznanie
płatności do biura powiatowego Agencji. Wniosek składa się na odpowiednim
druku. Formularze będą dostępne w oddziałach Agencji, urzędach gmin, bankach
spółdzielczych, ośrodkach doradztwa rolniczego. Rolnik przed złożeniem
wniosku o płatności
powinien uzyskać w Agencji numer ewidencyjny
gospodarstwa. Trwa właśnie (od 9 lutego)
przyjmowanie od rolników wniosków i
nadawanie numerów ewidencyjnych. Rolnik powinien
także posiadać konto w
banku, bowiem płatności będą wypłacane na wskazany przez rolnika
rachunek
bankowy.
W ramach jednego wniosku o płatności obszarowe rolnik będzie mógł
starać się również
o dopłaty z tytułu prowadzenia gospodarstwa na obszarach
o niekorzystnych warunkach
gospodarowania. Oceniamy, że polscy rolnicy w
ramach płatności bezpośrednich otrzymają
kwotę powyżej 6 mld. zł. rocznie.
Trzeba jednak pamiętać, że część dotychczas stosowanych instrumentów
wsparcia
będzie wygaszana. Znikną od 1 maja 2004 r. dopłaty do cen skupu
mleka w klasie Extra, od
drugiego półrocza 2004 r. nie będzie bonów
paliwowych, likwiduje się dopłaty do
kwalifikowanego materiału siewnego,
ograniczono dotacje do wapna nawozowego.
Zmieniony system interwencji na
podstawowych rynkach rolnych, zgodny z przepisami
Unii Europejskiej nie
przewiduje dopłat do cen skupu zbóż, nie będzie także
dotychczasowych form
interwencji na rynku wieprzowiny.
Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich 2004-2006
Na realizację Planu w latach 2004-2006 przewiduje się wydatkować kwotę 3 563
mln.
EURO, z czego środki unijne wyniosą 2 866, 4 mln. EURO a środki krajowe
równowartość
696, 6 mln EURO.
Renty strukturalne
Renty strukturalne mają zachęcać
rolników do zaprzestania prowadzenia działalności
rolniczej w wieku
przedemerytalnym i przekazania posiadanych gospodarstw rolnych
w sposób
służący poprawie żywotności gospodarstw rolnych w Polsce oraz zapewnić
im
wystarczające źródło dochodu po zaprzestaniu tej działalności.
Wysokość pomocy.
1. Wysokość renty strukturalnej ustala się
jako odpowiedni procent kwoty najniższej
emerytury. Podstawowa wysokość
wynosi 210 %, natomiast maksymalna 440% kwoty
najniższej emerytury. Od 1
marca 2004 wysokość najniższej emerytury, określona
w przepisach o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, wynosi
562, 58 zł.
Wysokość renty strukturalnej może więc się kształtować w granicach
1181, 42
zł ? 2 475, 35 zł.
2. Podstawową wysokość renty strukturalnej (210%)
zwiększa się o dodatek na małżonka
w wysokości równej 60 % kwoty najniższej
emerytury, jeżeli spełnione są łącznie
następujące warunki:
a)
gospodarstwo rolne przekazane w ramach programu rent strukturalnych stanowiło
źródło
utrzymania dla obojga małżonków,
b) oboje małżonkowie w dniu
złożenia wniosku o rentę strukturalną spełniają jednocześnie
warunki
określone dla beneficjenta.
3. Podstawową wysokość renty zwiększa się
również:
a) o 50% kwoty najniższej emerytury w przypadku przekazania
gospodarstwa rolnego
w sposób trwały o powierzchni co najmniej 3 ha,
b)
po 3 % kwoty najniższej emerytury za każdy pełny ha UR powyżej 3 ha UR,
przekazany
w sposób trwały na powiększenie innego gospodarstwa rolnego, ale
nie więcej niż
za 20 ha UR powyżej 3 ha UR,
c) po 3 % kwoty najniższej
emerytury za każdy pełny ha UR powyżej 3 ha UR, przekazany
w sposób trwały
na powiększenie innego gospodarstwa rolnego prowadzonego przez
rolnika
będącego w wieku poniżej 40 lat, ale nie więcej niż za 20 ha UR
powyżej 3 ha
UR.
Wspieranie gospodarstw niskotowarowych.
Wspieranie gospodarstw niskotowarowych ma na celu zwiększenie
możliwości
inwestowania gospodarstw rolnych o niewielkim własnym potencjale
ekonomicznym.
Gospodarstwa te w znaczącej mierze prowadzą produkcję na
samozaopatrzenie, a dzięki
pomocy finansowej mogą podjąć inwestycje
prowadzące do rynkowego ukierunkowania
produkcji, poprawy dochodowości oraz
szeroko rozumianych dostosowań do funkcjonowania
w warunkach jednolitego
rynku. W efekcie pomoc w ramach niniejszego działania
przyczyniać się będzie
do stabilizacji sektora rolnego w Polsce.
Wysokość pomocy.
Pomoc dla gospodarstw niskotowarowych, mająca
postać premii wypłacanej przez okres
do pięciu lat, wyniesie równowartość
1250 EURO/gospodarstwo/rok. Po III roku
otrzymywania premii, beneficjent
musi wykazać osiągnięcie celów cząstkowych planu
rozwoju gospodarstwa, co
stanowi warunek wypłaty środków w następnych dwóch latach.
Wspieranie działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych
warunkach
gospodarowania (ONW).
Działanie 3 jest
instrumentem wsparcia finansowego gospodarstw rolnych, położonych
na
terenach, na których produkcja rolnicza jest utrudniona ze względu na
niekorzystne
warunki naturalne. Dopłaty wyrównawcze dla gospodarstw rolnych,
położonych na obszarach
o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW),
rekompensują wyższe koszty
produkcji ponoszone przez te gospodarstwa w
stosunku do gospodarstw położonych poza
strefami ONW. Dopłaty te
przeciwdziałają wyludnianiu się obszarów wiejskich i zatracaniu
ich
rolniczego charakteru.
W ramach ONW wydzielono:
1) obszary
nizinne I i II
2) obszary górskie
3) obszary ze specyficznymi
utrudnieniami
Wysokość pomocy.
Pomoc finansowa udzielana
jest w postaci corocznych zryczałtowanych płatności
(dopłat wyrównawczych),
przyznawanych do hektara użytków rolnych położonych na
obszarach o
niekorzystnych warunkach gospodarowania i pozostających w użytkowaniu
rolniczym Płatnością objęte mogą być: grunty orne, sady, trwałe użytki
zielone.
Tabela nr 27. Wysokość szacowanych stawek dopłat wyrównawczych w ramach ONW
Typ
ONW |
Dopłata
(EURO/ha) | |
Górskie
|
67,8 | |
Nizinne |
strefa
nizinna I |
37,8 |
strefa
nizinna I I |
57,0 | |
Obszary
ze specyficznymi utrudnieniami |
55,2 |
Tabela. Dopłaty wyrównawcze z tytułu ONW będą podlegać
następującemu
zmniejszeniu na poziomie gospodarstwa:
Areał
(ha) |
Dopłata
wyrównawcza ONW |
1-50
|
100%
płatności za każdy ha |
50,01-100 |
50%
płatności |
100,01-300 |
25%
płatności |
Ponad
300 |
Brak
płatności za obszar powyżej 300 ha |
Wspieranie przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i dobrostanu
zwierząt.
Założeniem Działania zwanego Krajowym Programem
Rolnośrodowiskowym (KPR),
jest utrwalenie wzorców trwałej i zrównoważonej
gospodarki rolnej, zwłaszcza na obszarach
chronionych i zagrożonych
degradacją
Wysokość pomocy.
Płatność będzie ustalana na podstawie
zadeklarowanych działań, w odniesieniu do
powierzchni i wypłacana w cyklu
rocznym. W kalkulacji płatności wzięto pod uwagę
następujące elementy:
utracony dochód oraz poniesione dodatkowe koszty. Pomoc finansowa
będzie
wypłacana corocznie jako suma płatności za pakiety działań wdrażanych
w
gospodarstwie. Średnia stawka dotacji szacowana jest na równowartość ok. 100 -
120
EURO/ha.
Zalesianie gruntów rolnych.
Założeniem Działania jest
wsparcie procesu zalesiania gruntów rolnych nie
stanowiących własności
Skarbu Państwa, a następnie zapewnienie właściwej pielęgnacji
nowych
nasadzeń we wczesnych etapach ich rozwoju.
Wysokość pomocy.
Płatność będzie ustalana na podstawie
powierzchni gruntów (na ha) i wypłacana
w cyklu rocznym:
-
jednorazowo - dotacja na zalesienie,
- przez 5 lat premia pielęgnacyjna,
- przez 20 lat premia zalesieniowa.
Lp. |
Formy pomocy |
EURO/ha na rok (PLN) | |
Iglaste |
Liściaste | ||
1 |
Wsparcie na zalesienie | ||
Zalesianie na terenach o korzystnej konfiguracj |
986,24
(4300) |
1146,79
(5000) | |
Zalesianie na stokach o nachyleniu powyżej 12 st. |
1069,72
(5100) |
1353,21
(5900) | |
Grodzenie siatką 2-metrową |
550,42
(2400) | ||
2 |
Premia
pielęgnacyjna bez zastosowania repelentów | ||
na
terenach o korzystnej konfiguracji |
96,32
(420) |
||
na
stokach o nachyleniu powyżej 12 st. |
172,00
(750) |
||
3 |
Premia
pielęgnacyjna z zastosowaniem repelentów | ||
na
terenach o korzystnej konfiguracji |
160,55
(700) |
||
na
stokach o nachyleniu powyżej 12 st. |
252,29
(1100) |
||
4 |
Premia
zalesieniowa | ||
rolnik
(powyżej 20% dochód z rolnictwa) |
321,08
(1400) | ||
właściciel gruntów (powyżej 80% dochodu spoza
rolnictwa) |
77,96
(360) |
Dostosowanie gospodarstw rolnych do standardów Unii
Europejskiej.
Pomoc w ramach tego działania obejmuje wspieranie
na rzecz dostosowania do
standardów UE w dziedzinie ochrony środowiska,
ochrony roślin, zdrowia dobrostanu
zwierząt. Ww. działania wraz wysokością
pomocy są obecnie modyfikowane zgodnie
z nowymi założeniami opracowanymi
przez KE.
Grupy producentów rolnych.
Wsparcie będzie udzielane
grupom producentów rolnych zakładanym w celu wspólnego
dostosowania
standardów produkcji przez członków takich grup oraz wykształcenia systemu
wspólnej sprzedaży produktów.
Wysokość pomocy.
1. Pomoc finansowa będzie realizowana w formie
rocznych płatności w okresie pierwszych
pięciu lat od daty uznania danej
grupy producentów rolnych. Istnieje możliwość wyboru
przez grupę płatności
półrocznej, przy czym pierwsza płatność będzie zrealizowana nie
wcześniej
niż po sześciu pełnych miesiącach od daty uznania grupy. Kwota wsparcia
zostanie wyliczona na podstawie rocznej wartości brutto sprzedanej produkcji
wyprodukowanej w gospodarstwach członków grupy i nie przekroczy:
a)
5%, 5%, 4%, 3% i 2% wartości produkcji do sumy EURO 1.000.000,
sprzedanej
odpowiednio w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i piątym roku, oraz
b)
2.5%, 2.5%, 2%, 1.5% i 1.5% wartości produkcji powyżej EURO 1.000.000,
sprzedanej odpowiednio w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i piątym roku.
2. W żadnym przypadku wsparcie nie może przekroczyć kwoty:
- w
pierwszym i drugim roku 100.000 EURO
- w trzecim roku 80.000 EURO
- w
czwartym roku 60.000 EURO
- w piątym roku 50.000 EURO
Ze środków PROW będą realizowane również podpisane umowy z podmiotami
uczestniczącymi w Programie SAPARD w części przekraczającej możliwości
finansowe tego
Programu.
Sektorowy Program Operacyjny
Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów
wiejskich
2004 - 2006.
Przewiduje się, że w ramach tego Programu polska wieś może otrzymać w latach
2004-
2006 wsparcie w wysokości 1 784,15 mln. EURO, z czego 1 192, 68 mln
EURO będą
stanowiły środki Unii Europejskiej a 591, 47 mln. EURO będzie
pochodziło z budżetu
krajowego.
Odbiorcy pomocy z Programu będą musieli
dysponować własnymi środkami na
współfinansowanie przedsięwzięć. Udział
własny jest zróżnicowany w zależności od rodzaju
pomocy i wynosi 0% w
projektach ułatwiających start młodym rolnikom do 50% -
inwestycje w
gospodarstwach rolnych
Inwestycje w gospodarstwach
rolnych.
W ramach niniejszego działania wspierane będą projekty
inwestycyjne związane
z modernizacją gospodarstw rolnych, prowadzące do ich
dostosowania do warunków
funkcjonowania na jednolitym rynku.
Wysokość pomocy.
Odbiorca pomocy może otrzymać łącznie nie
więcej niż 300 000 zł w okresie
programowania.
Poziom pomocy
finansowej wynosi maksymalnie:
(1) 50% kosztów kwalifikowalnych
lub
(2) 60% kosztów kwalifikowalnych, jeśli gospodarstwo położone jest na
terenach
o niekorzystnych warunkach gospodarowania
lub
(3) 55%
kosztów kwalifikowalnych, jeśli odbiorcą pomocy jest młody rolnik
lub
(4) 65% kosztów kwalifikowalnych, jeśli gospodarstwo położone jest na
terenach
o niekorzystnych warunkach gospodarowania i odbiorcą pomocy jest
młody rolnik.
Ułatwienie startu młodym
rolnikom.
Pomoc finansowa, w postaci premii, wypłacana będzie
młodym rolnikom, którzy
rozpoczynają samodzielne prowadzenie gospodarstwa.
Wsparcie udzielane w ramach
działania przyspieszy proces wymiany pokoleń w
rolnictwie poprzez zapewnienie środków
finansowych, ułatwiających młodym
rolnikom rozpoczęcie prowadzenia działalności rolnej
oraz umożliwiających
podejmowanie modernizacji przejmowanych gospodarstw.
Wysokość pomocy.
Pomoc udzielana będzie w formie premii, w
wysokości 50 000 zł i będzie
uwarunkowana spełnieniem czterech warunków
brzegowych:
- wiek do 40 lat i termin rozpoczęcia prowadzenia
gospodarstwa nie więcej niż 12 miesięcy
przed chwilą przyznania pomocy;
- kwalifikacje zawodowe;
- minimalne standardy w zakresie środowiska,
higieny, dobrostanu zwierząt;
- żywotności ekonomicznej gospodarstwa.
Różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu
zapewnienia
różnorodności działań lub alternatywnych źródeł dochodów.
W ramach działania wspierane będą projekty związane z
realizacją inwestycji służących
podjęciu przez rolników i domowników
dodatkowej działalności zbliżonej do rolnictwa.
Podjęcie lub rozwój
dodatkowej działalności, wykorzystującej istniejące zasoby gospodarstwa
i
regionu oraz uwzględniającej potrzeby rynku, stwarzać będzie warunki do rozwoju
wielofunkcyjnych i trwałych ekonomicznie gospodarstw.
Wysokość pomocy.
Poziom pomocy wynosi 50% kosztów
kwalifikowanych inwestycji. Maksymalna
wysokość pomocy, jaka może być
wypłacona podmiotowi wynosi łącznie nie więcej niż
100 000 zł.
Rozwój i ulepszanie infrastruktury technicznej związanej z
rolnictwem.
W ramach działania wspierane będą małe projekty
mające na celu polepszenie dostępu
rolników (osób fizycznych i prawnych) do
infrastruktury technicznej.
Wysokość pomocy.
Poziom pomocy wynosi do 50% kosztów
kwalifikowanych.
Maksymalna wysokość pomocy, przy następujących typach
projektów:
- budowy lub modernizacji dróg wewnętrznych, nie zaliczanych
do żadnej z kategorii dróg
publicznych - 200 000 zł.
- budowy lub
modernizacji urządzeń zaopatrzenia w wodę - 40 000 zł
- budowy lub
modernizacji urządzeń do odprowadzania i oczyszczania ścieków - 80 000 zł
- budowy lub modernizacji sieci i urządzeń zaopatrzenia w energię - 120
000 zł.
Szkolenia.
W ramach działania wspierane
będą projekty, polegające na organizacji szkoleń
zawodowych dla rolników i
innych osób pracujących w rolnictwie lub leśnictwie, z zakresu
prowadzenia
gospodarstwa rolnego oraz produkcji rolniczej lub leśnej. Szkolenia zawodowe
przyczynią się do podwyższenia poziomu wiedzy i umiejętności zawodowych, co
umożliwi
uczestnikom szkoleń bardziej efektywne zarządzanie gospodarstwami
rolnymi. Szkolenia
przygotują także rolników do podejmowania działań
mających na celu restrukturyzację
i modernizację gospodarstw, rynkowe
ukierunkowanie produkcji, stosowanie dobrych praktyk
rolniczych oraz
dostosowanie do standardów unijnych w zakresie ochrony środowiska,
higieny i
jakości produkcji, bezpieczeństwa żywności oraz warunków utrzymania zwierząt.
Wysokość pomocy.
Pomoc finansowa polega na refundacji 100%
kosztów kwalifikowalnych, poniesionych
w związku z organizacją szkolenia.
Wsparcie doradztwa rolniczego.
W
ramach działania wspierana będzie działalność publicznych i prywatnych służb
doradztwa rolniczego, polegająca na świadczeniu usług doradczych w zakresie
korzystania
z pomocy w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, instrumentów
towarzyszących WPR oraz
polityki strukturalnej.
Wysokość pomocy.
Pomoc finansowa polega na refundacji 100%
kosztów kwalifikowalnych,
poniesionych w związku ze świadczeniem usług
doradczych lub informacyjnych.
Poprawa przetwórstwa i marketingu
artykułów rolnych.
W ramach niniejszego działania realizowane
będą projekty związane z modernizacją
zakładów przetwórstwa
rolno-spożywczego, prowadzące do ich dostosowania do warunków
funkcjonowania
na jednolitym rynku poprzez poprawę konkurencyjności uwarunkowaną
wzrostem
jakości produkcji, jej skalą i profilem, obniżeniem kosztów oraz spełnieniem
wymogów w zakresie norm higienicznych, ochrony środowiska i dobrostanu
zwierząt.
Wysokość pomocy.
Maksymalny poziom pomocy finansowej
może sięgać 50% łącznych kosztów
kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 20
000 000 zł na jeden zakład w okresie trwania
Programu. Natomiast wielkość
pomocy finansowej na realizację danego projektu, nie może
być niższa niż 100
000 zł. Jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność w wyodrębnionych
jednostkach organizacyjnych samodzielnie sporządzających sprawozdania
finansowe,
wysokość pomocy będzie dotyczyła odrębnie każdej z tych
jednostek.
Przywracanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego naturalną
katastrofą i/lub
pożarem oraz wprowadzenie odpowiednich instrumentów
zapobiegawczych.
Działanie ma na celu przywrócenie potencjału produkcji leśnej na terenach
leśnych
uszkodzonych w wyniku klęsk żywiołowych lub pożarów. Realizowane
będzie poprzez
projekty związane z odbudową funkcji gospodarczych,
ekologicznych i społecznych lasów
oraz wprowadzeniem odpowiednich
instrumentów zapobiegających powstawaniu szkód
w przyszłości.
Wysokość pomocy.
Pomoc finansowa udzielana będzie w formie
całkowitego zwrotu 100% kosztów
kwalifikowanych, w tym poziom udziału UE do
80% całkowitego kwalifikującego się kosztu.
Scalanie gruntów.
Scalanie gruntów prowadzone na
obszarach charakteryzujących się dużym
rozdrobnieniem i rozproszeniem
gruntów, wchodzących w skład gospodarstw rolnych, ma na
celu poprawę rozłogu
gruntów poszczególnych gospodarstw.
Wysokość pomocy.
Pomoc finansowa udzielana będzie w formie
całkowitego zwrotu 100% kosztów
kwalifikowanych, w tym poziom udziału UE do
80% całkowitego kwalifikującego się kosztu.
Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego.
W ramach działania wspierane będą projekty inwestycyjne objęte
wnioskiem o pomoc
finansową wraz z załączonym opisem planowanych do
realizacji zadań, inicjowane przez
środowiska lokalne.
Wysokość pomocy.
Poziom pomocy publicznej UE wynosi do 80%
kosztów kwalifikowanych i minimum
20% -wkład samorządu, który stanowi
krajowy wkład publiczny. Maksymalna wysokość
pomocy publicznej przy
realizacji działania wynosi - 450 000 zł.
Gospodarowanie
rolniczymi zasobami wodnymi.
W ramach działania będą wspierane
projekty z zakresu melioracji szczegółowych
i podstawowych oraz projekty
związane z kształtowaniem przekroju podłużnego
i poprzecznego oraz układu
poziomego koryta cieku naturalnego pod warunkiem, że służą one
regulacji
stosunków wodnych w glebie, ułatwieniu jej uprawy oraz ochronie użytków rolnych
przed powodziami.
Wysokość pomocy.
Pomoc finansowa udzielana będzie w formie
całkowitego zwrotu 100% kosztów
kwalifikowanych, w tym poziom udziału UE do
80% całkowitego kwalifikującego się kosztu
- w przypadku melioracji
podstawowych. W przypadku melioracji szczegółowych 80%
całkowitego
kwalifikującego się kosztu, (w tym poziom udziału UE do 50% całkowitego
kwalifikującego się kosztu, 30% - udział budżetu państwa) oraz 20% -
wkład własny
rolników (wkład rolników będzie rozliczany po zakończeniu
inwestycji i będzie rozłożony na
raty). Koszt inwestycji według kosztorysu
inwestorskiego powinien wynosić, co najmniej
120.000 zł.
Pilotażowy Program Leader+.
Zrównoważony
rozwój obszarów wiejskich
W ramach działania wspierane będą projekty
związane z opracowywaniem i realizacją
lokalnych strategii rozwoju obszarów
wiejskich, służących podniesieniu atrakcyjności tych
obszarów jako miejsca
zamieszkania i prowadzenia działalności gospodarczej.
Zakres
pomocy,
Schemat I:
Akcje promocyjne i informacyjne i
szkoleniowe.
Przygotowywanie strategii rozwoju obszarów wiejskich:
opracowania eksperckie, prace
studialne, analizy.
Pomoc na rzecz
tworzenia Lokalnych Grup Działania.
Schemat II:
Działania związane z realizacją strategii:
- koszty operacyjne
funkcjonowania i prowadzenia działalności doradczej przez Lokalnych
Grup
Działania (LAG),
- działania w zakresie promowania regionu, w tym
organizacja imprez kulturalnych, targów
itp.
- informacja, szkolenia,
współpraca międzyregionalna, doradztwo, ekspertyzy
Wysokość
pomocy.
Maksymalna wysokość pomocy przy realizacji projektu w ramach
I Schematu wynosi ?-
150 000 zł. Maksymalna wysokość pomocy przy realizacji
strategii w ramach II Schematu
wynosi - 1 500 000 zł.
System interwencji na podstawowych rynkach, zgodny z przepisami Unii
Europejskiej
prowadzić będzie Agencja Rynku Rolnego.
Zadania Agencji Rynku Rolnego
Agencja Rynku Rolnego jako
agencja płatnicza będzie:
• wydawała decyzje administracyjne
umożliwiające rolnikom i przetwórcom rolnym
uczestniczenie w mechanizmach
WPR,
• wypłacała środki finansowe uczestnikom poszczególnych mechanizmów
Wspólnej
Polityki Rolnej,
• kontrolowała prawidłowość wykorzystania
środków finansowych wypłacanych
uczestnikom poszczególnych mechanizmów
Wspólnej Polityki Rolnej,
• informowała Komisję Europejską o bieżącej
sytuacji rynkowej w Polsce oraz
o działaniach podejmowanych przez ARR,
• informowała uczestników mechanizmów o decyzjach podjętych na szczeblu
Wspólnoty,
Wykaz wszystkich mechanizmów WPR administrowanych przez
Agencję Rynku
Rolnego zamieszczony jest w dalszej części rozdziału.
Mechanizmy WPR, którymi ARR będzie administrowała po akcesji skierowane
są przede wszystkim do handlowców, przedsiębiorstw przechowalniczych,
zakładów
przetwórczych i produkcyjnych oraz grup producenckich, a także do
producentów rolnych np.
w przypadku kwotowania produkcji mleka.
Zgodnie
z prawodawstwem UE, ARR jako przyszła agencja płatnicza odpowiedzialna
za
administrowanie mechanizmami WPR, będzie wykonywała funkcje kontrolne
w
poszczególnych mechanizmach WPR przez własne służby techniczne lub będzie
delegować
pewne działania wykonywanych w ramach obsługi mechanizmów
jednostkom zewnętrznym.
Delegowanie zadań będzie stosowane w przypadku, gdy
wykonywanie określonych zadań
związane jest z koniecznością dysponowania
odpowiednim sprzętem specjalistycznym bądź
personelem wyspecjalizowanym do
wykonywania pewnych działań. W ramach delegowania
funkcji ARR będzie
korzystała z usług Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno ?
Spożywczych
w zakresie oceny parametrów jakościowych produktów rolnych objętych WPR.
W
dniu 20 listopada 2003 r. ARR zawarła umowę z IJHARS, która w sposób szczegółowy
reguluje zakres zadań wykonywanych przez IJHARS w zakresie poszczególnych
mechanizmów WPR. Umowa reguluje również sposób monitorowania realizacji
zadań
delegowanych.
Mechanizmy handlu zagranicznego
Celem stosowania regulacji Unii Europejskiej w zakresie obrotu towarowego
z zagranicą produktami rolno-spożywczymi jest stabilizacja rynku
wewnętrznego oraz
monitorowanie wolumenu przywozu i wywozu produktów w Unii
Europejskiej.
W ramach administrowania obrotem towarowym z zagranicą
produktami rolno-
spożywczymi ARR odpowiedzialna będzie za:
-
wydawanie i rozliczanie pozwoleń na przywóz i wywóz oraz świadectw refundacji
- wypłacanie refundacji wywozowych,
- naliczanie opłat wywozowych,
-
nakładanie kar administracyjnych,
- raportowanie do KE
W ramach WPR
w dziedzinie handlu zagranicznego ARR działa na rynku: mleka, zbóż,
cukru,
wołowiny i cielęciny, wieprzowiny, drobiu i jaj, olejów i tłuszczów, nasion,
alkoholu
etylowego pochodzenia rolniczego, ryżu, świeżych owoców i warzyw,
bananów,
przetworzonych owoców i warzyw, wina, baraniny i koziny oraz lnu i
konopi.
ARR odpowiedzialna będzie również za handel zagraniczny w zakresie
produktów
przetworzonych non? aneks I. Termin towary non-aneks I oznacza
towary przetworzone nie
objęte załącznikiem I do Traktatu Amsterdamskiego,
tzn. towary nie objęte instrumentami
WPR. Stworzenie oddzielnego systemu
zarządzania handlem zagranicznym towarami
przetworzonymi miało na celu
podniesienie konkurencyjności cenowej podstawowych
produktów rolnych UE, jak
zboże, ryż, mleko i produkty mleczne, cukier oraz jaja,
wyworzonych w
postaci towarów przetworzonych (jogurty, lody, ciasta itp.). Unia Europejska
stosuje system refundacji wywozowych na towary przetworzone, które
przyznawane są do
wszystkich składników podstawowych towaru wyworzonego.
Komisja Europejska ustala dla poszczególnych produktów ilości maksymalne,
które
mogą być przywiezione lub wywiezione bez konieczności uzyskania
pozwolenia
przywozowego bądź pozwolenia lub świadectwa wywozowego.
Handlowiec, który chce
wywieźć bądź przywieźć towary objęte regulacjami
Wspólnej Polityki Rolnej zobowiązany
jest do uzyskania zezwolenia w postaci
pozwolenia wywozowego/przywozowego,
wydawanego przez ARR. Pozwolenia w
zależności od obowiązującego na danym rynku
rolnym prawodawstwa unijnego,
obowiązują w przypadku wywozu towarów, w tym wywozu
po obniżonych i
preferencyjnych stawkach celnych oraz w przypadku przywozu towarów,
w tym
przywozu z dopłatą przywozową.
Pozwolenia przywozowe oraz opłaty celne
stosowane przez Agencje Rynku Rolnego
są podstawowymi instrumentami, które
służą ochronie rynku wewnętrznego. Ich głównym
celem jest zapobieżenie
napływowi do Unii Europejskiej taniego surowca produkowanego
w krajach
trzecich. Opłaty wywozowe służą ograniczeniu wywozu produktów z rynku UE,
gdy cena produktu na rynku światowym jest wyższa lub zbliża się do poziomu
ceny produktu
w UE.
Uzyskanie przez przedsiębiorcę pozwolenia wywozowego
upoważnia go do ubiegania
się o przyznanie dopłaty do wywozu towarów
objętych systemem refundacji. Refundacje
wywozowe stosowane są w celu
zapewnienia odpowiedniej konkurencyjności produktów
rolno-spożywczych
produkowanych w UE i kierowanych na wywóz. Wykaz produktów
objętych systemem
refundacji oraz poziom obowiązujących stawek refundacji ustalany jest
przez
Komisję Europejską i publikowany w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Poziom refundacji może być stały przez dłuższy czas lub zmieniany w
zależności od
kształtującej się sytuacji na rynku UE oraz światowym. Dla
niektórych produktów stawki
refundacji wywozowych mogą być określane w
drodze przetargu organizowanego przez
Komisję Europejską i realizowanego
przez ARR.
Mechanizmy interwencji rynkowej
Celem interwencyjnego zakupu i sprzedaży produktów
rolno-spożywczych w ramach
Wspólnej Polityki Rolnej jest stabilizacja rynków
poprzez zakup nadwyżek produktów
z rynku oraz sprzedaż nadwyżek
zgromadzonych w magazynach bądź chłodniach
interwencyjnych w przypadku ich
niedoboru.
W ramach działań interwencyjnych Agencja Rynku Rolnego
realizuje:
• Interwencyjny zakup i sprzedaż zbóż
• Interwencyjny
zakup i sprzedaż masła
• Interwencyjny zakup i sprzedaż odtłuszczonego mleka
w proszku
• Interwencyjny zakup i sprzedaż wołowiny
• Dopłaty do zakupu
masła przez instytucje o charakterze niedochodowym.
• Interwencyjny zakup i
sprzedaż cukru.
Mechanizmy interwencyjne, którymi będzie administrowała
ARR obejmują
interwencyjny zakup, przechowywanie i sprzedaż na rynek
wewnętrzny UE i na wywóz
produktów rolno-spożywczych zgromadzonych na
zapasach interwencyjnych.
Agencja Rynku Rolnego odpowiedzialna będzie za
nadzór nad procesem przyznawania
autoryzacji, prowadzenie postępowania
przetargowego, zawieranie umów na zakup i sprzedaż
produktów objętych
interwencją oraz prowadzenie rozliczeń z przedsiębiorcami oraz
przeprowadzanie bądź zlecanie wszystkich wymaganych dla danego mechanizmu
kontroli
oraz przygotowywanie informacji dotyczących działań interwencyjnych
dla KE.
Do zadań ARR należeć będzie ponadto monitorowanie stanów zapasów
przechowywanych w chłodniach i magazynach interwencyjnych. Każdy
przedsiębiorca
przechowujący zapasy interwencyjne należące do ARR
zobowiązany będzie do
monitorowania stanów zapasów i warunków ich
przechowywania. W ramach monitorowania
zapasów interwencyjnych
przedsiębiorstwo przechowalnicze przekazywać będą do ARR
raporty (dzienne,
miesięczne i roczne) o zmianie stanu zapasów magazynowych. Na
podstawie
otrzymanych informacji ARR zobowiązana jest do prowadzenia aktualnego
rejestru wszystkich magazynów, w których przechowywane są produkty rolno ?
spożywcze
objęte mechanizmami interwencyjnymi oraz posiadać wszystkie
niezbędne informacje
pozwalające na stwierdzenie wielkości posiadanych
zapasów interwencyjnych.
Ponadto ARR administrowała będzie mechanizmem
dopłat do zakupu masła przez
instytucje i organizacje niedochodowe, którego
celem jest utrzymanie poziomu zużycia masła
przez pewne kategorie
konsumentów i promowanie spożycia tego produktu poprzez
umożliwienie
nabywania masła po obniżonej cenie przez instytucje i organizacje nie
nastawione na osiąganie zysku.
Mechanizmy dopłat do
prywatnego przechowywania
Celem dopłat do prywatnego
przechowywania jest utrzymanie równowagi rynkowej na
rynku produktów
rolno-spożywczych w UE poprzez dopłaty do przechowywania ich
nadwyżek, a tym
samym rekompensowanie kosztów ponoszonych z tego tytułu. Dopłaty do
prywatnego przechowywania prowadzone są po stawkach ustalonych przez Komisję
Europejską.
W ramach dopłat do prywatnego przechowywania Agencja Rynku
Rolnego będzie
realizowała:
• Dopłaty do prywatnego przechowywania
wieprzowiny
• Dopłaty do prywatnego przechowywania wołowiny/cielęciny
•
Dopłaty do prywatnego przechowywania baraniny/koziny
• Dopłaty do prywatnego
przechowywania masła
• Dopłaty do prywatnego przechowywania odtłuszczonego
mleka w proszku
• Dopłaty do prywatnego przechowywania serów
• Dopłaty
do prywatnego składowania wina stołowego i moszczy gronowych
Agencja
Rynku Rolnego w ramach mechanizmów prywatnego przechowywania
odpowiedzialna
będzie za nadzór nad procesem autoryzacji jednostek biorących udział
w
mechanizmie, przygotowanie umów i dokumentów związanych z realizacją umowy oraz
prowadzenie rozliczeń z uczestnikami mechanizmów i przygotowywanie zestawień
i sprawozdań dla KE.
Do zadań ARR należeć będzie również przeprowadzanie
bądź zlecanie wszystkich
niezbędnych kontroli w trakcie wprowadzania,
przechowywania i wydysponowania
produktów objętych ww. mechanizmami.
Mechanizmy dopłat do przetwórstwa
Celem dopłat
do przetwórstwa jest powiększenie rynku zbytu i zagospodarowanie
nadwyżek
produkcyjnych poprzez stworzenie dodatkowego popytu dla produktów objętych
mechanizmami.
Agencja Rynku Rolnego będzie administrowała
następującymi mechanizmami dopłat do
przetwórstwa:
• Dopłaty do
skrobi wykorzystywanej na cele niespożywcze
• Dopłaty do wykorzystania
moszczu gronowego i zagęszczonego moszczu gronowego
• Dopłaty do
wykorzystania oliwy z oliwek w przetwórstwie
• Dopłaty do przetwórstwa słomy
lnianej i konopnej uprawnej na włókna
• Dopłaty do cukru wykorzystywanego w
przemyśle chemicznym
• Dopłaty do przetwórstwa masła, masła skoncentrowanego
i śmietanki
• Dopłaty do masła skoncentrowanego wykorzystywanego w
bezpośredniej konsumpcji.
• Dopłaty do odtłuszczonego mleka w proszku
przeznaczonego do produkcji pasz
• Dopłaty do odtłuszczonego mleka
przeznaczonego do produkcji kazeiny
i kazeinianów
Agencja Rynku
Rolnego w ramach mechanizmów dopłat do przetwórstwa
odpowiedzialna będzie za
nadzór nad procesem autoryzacji jednostek biorących udział
w mechanizmie,
przygotowanie umów i dokumentów związanych z realizacją umowy oraz
prowadzenie rozliczeń z uczestnikami mechanizmów i przygotowywanie zestawień
i sprawozdań dla KE.
Do zadań ARR należeć będzie również przeprowadzanie
bądź zlecanie wszystkich
niezbędnych kontroli w trakcie trwania mechanizmu.
Pozostałe mechanizmy
Oprócz działań
interwencyjnych, dopłat do prywatnego przechowywania i przetwórstwa
na Rynku
krajowym Agencja Rynku Rolnego prowadzić będzie:
• Kwotowanie produkcji
mleka (w zakresie administrowania systemem kwot
mlecznych, prowadzenia
kontroli podmiotów skupujących i dostawców
bezpośrednich, naliczania i
przekazywania opłat)
• Opłaty cukrowe (W zakresie naliczania i pobierania
opłat produkcyjnych i sankcji,
kontroli dokonania wywozu cukru C i
izoglukozy C, kontroli wielkości produkcji
cukru i izoglukozy)
• Dopłaty
w ramach kwotowania produkcji skrobi ziemniaczanej (w zakresie
autoryzacji
producentów skrobi, administrowania kwotami produkcyjnymi skrobi,
kontroli
umów kontraktacji, zapłaty premii produkcyjnych)
• Kwotowanie produkcji
surowca tytoniowego (w zakresie administrowania kwotami
produkcji surowca
tytoniowego, wydawania zezwoleń zakładom wstępnego
przetwarzania surowca
tytoniowego, autoryzacji stacji wykupu surowca tytoniowego)
• Dopłaty dla
hodowców jedwabników (w zakresie autoryzacji przedsiębiorców,
kontroli
przeprowadzanych u przedsiębiorców i hodowców jedwabników, zapłaty
dopłaty)
• Dopłaty do produkcji suszu paszowego (w zakresie autoryzacji przetwórców
wytwarzających susz paszowy, podmiotów kupujących zielonkę, zapłaty dopłaty)
• Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych
(w ramach zatwierdzania wnioskodawców, rozpatrywania wniosków o zapłatę
kwoty
należnej z tytułu uczestnictwa w mechanizmie, kontroli realizacji
mechanizmu)
• Wsparcie produkcji i zbytu miodu (w zakresie wyboru programu i
zawierania umów,
zapłaty dopłaty, kontroli realizacji projektu)
•
Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów
rolnych (w zakresie wyboru programu i zawarcia umowy, kontroli realizacji
programu
i zapłaty dopłaty)
• Dostarczanie produktów żywnościowych
najuboższej ludności UE (w zakresie
sporządzania planu rozdysponowania
żywności, przeprowadzania przetargów, nadzoru
nad produkcją i dostawami
artykułów spożywczych oraz zapłaty z tytułu uczestnictwa
w mechanizmie)
Administrowanie rozdysponowaniem owoców i warzyw nieprzeznaczonych do
sprzedaży (w zakresie autoryzacji organizacji charytatywnych i innych
jednostek
uprawnionych do nieodpłatnego otrzymania i dystrybucji owoców i
warzyw
niewprowadzonych do obrotu, organizacji i monitorowania procedury
przetargowej, kontroli
realizacji mechanizmu).