Wskaźnik koniunktury w handlu spadł do +1,8 pkt z +8,7 pkt w I kwartale - podał Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH. Wskaźnik ten był niższy w stosunku do średniej dla tego okresu dla ostatnich dziesięciu lat (wynosi ona +4,7).
"W ciągu kwartału zwiększyło się jednak saldo odpowiedzi na pytanie dotyczące zmiany ogólnej sytuacji przedsiębiorstw handlowych. Ogólna sytuacja przedsiębiorstw handlowych w II kwartale została przez nie oceniona jako dobra (saldo odpowiedzi na to pytanie wyniosło +18,1). 30,7 proc. badanych przedsiębiorstw uznało ogólną kondycję swojego przedsiębiorstwa za dobrą, 56,8 proc. ankietowanych za średnią, natomiast 12,6 proc. za słabą" - napisano w raporcie.
Z badań wynika, że w II kwartale w najlepszej sytuacji były przedsiębiorstwa handlowe działające branżach: drewna i materiałów budowlanych, wyrobów włókienniczych i odzieży, ryb oraz mięsa i wyrobów mięsnych. Natomiast w najtrudniejszej sytuacji były przedsiębiorstwa funkcjonujące w branżach artykułów wielobranżowych, wyrobów mleczarskich, jaj, olejów oraz książek, gazet i materiałów piśmiennych.
"Podobnie jak w poprzednim kwartale, możliwości poprawy sytuacji przedsiębiorstw handlowych ograniczały następujące czynniki: konkurencja, koszty zatrudnienia pracowników, niedostateczny popyt oraz powierzchnia sprzedaży" - napisano.