Jak przypomina ,,Rzeczpospolita'', dania gotowe miały być czarnym koniem polskiego rynku spożywczego. Jednak na razie ich sprzedaż maleje. Pulpety, gołąbki czy fasolka po bretońsku - na polskim rynku dań gotowych nadal królują tradycyjne dania z mięsa i warzyw. Z ostatnich danych firmy badawczej Nielsen wynika jednak, że wydatki na nie maleją. Od lutego 2013 r. do stycznia 2014 r. wyniosły one niemal 350 mln zł - o 6 proc. mniej niż przed rokiem.
Wyhamowanie sprzedaży dań gotowych dziwi tym bardziej, że jeszcze kilka lat temu firmy spożywcze i analitycy typowali je jako produkty, które mają szanse być hitami polskiego rynku żywności. Prognozy te, jak zauważa Zbigniew Mendel, prezes firmy doradczej Mendel Company, brały się z faktu, że przeciętny Polak nadal zjada mniej dań gotowych niż mieszkańcy bardziej zamożnych krajów, m.in. Europy Zachodniej.
Na tle tradycyjnych dań gotowych dobrze radzi sobie mrożona pizza. Nielsen podaje, że od lutego 2013 r. do stycznia 2014 r. wydatki na nią wzrosły o 23,6 proc., do niemal 253 mln zł. Mrożone pizze korzystają na niesłabnącej u nas modzie na kuchnię włoską. Z badań firmy PMR wynika, że około 60 proc. Polaków je pizzę przynajmniej raz w miesiącu.