Wkrótce unijne porozumienie ws. promocji produktów rolnych
3 grudnia 2015
Komisja Europejska wyraziła w środę nadzieję, że na spotkaniu 1 kwietnia dojdzie do porozumienia PE i krajów UE ws. rozporządzenia o środkach promocji produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w krajach trzecich. Regulacja mogłaby wówczas zostać przyjęta przed końcem kadencji PE.
Komisja Europejska wyraziła w środę nadzieję, że na spotkaniu 1 kwietnia dojdzie do porozumienia PE i krajów UE ws. rozporządzenia o środkach promocji produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w krajach trzecich. Regulacja mogłaby wówczas zostać przyjęta przed końcem kadencji PE.
24 marca ministrowie poparli kompromis zaproponowany przez grecką prezydencję ws. rozporządzenia dotyczącego promocji produktów rolnych. Opowiedzieli się za zwiększeniem udziału współfinansowania unijnego zamiast za utrzymaniem możliwości krajowego współfinansowania.
Zgodnie z ustaleniami ministrów maksymalne dofinansowanie unijne ma wynieść 75 proc. dla wszystkich programów i 85 proc. w przypadku kryzysu. Początkowo KE proponowała 50-60 proc. KE sugerowała, że utrzymanie krajowego dofinansowania wiązałoby się z ryzykiem niezgodności z unijnymi zasadami pomocy publicznej i zakłóceniami rynku wewnętrznego.
Obecnie programy są finansowane w 50 proc. ze środków UE, w 30 proc. z dopłat z budżetu krajowego, a w 20 proc. ze środków organizacji branżowych, w przypadku Polski zgromadzonych w Funduszach Promocji. Są to pieniądze zgromadzone przez przedsiębiorców i rolników i przeznaczone na promowanie danej branży.
KE proponując zmiany w promocji produktów rolnych chciała ułatwić pozyskiwanie unijnych środków na promocję i uprościć procedury. Najbardziej będą promowane programy skierowane do konsumentów z kilku krajów jednocześnie oraz do odbiorców pozaunijnych.