Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA działa w dwóch głównych płaszczyznach:
- działalności wdrożeniowo-doradczej;
- analityczno-informacyjnej.
W tym artykule skupimy się na działaniach Fundacji jako jednostki wdrożeniowo-doradczej. FAPA zrealizowała ponad 600 projektów pomocowych na rzecz rolnictwa i rozwoju wsi o łącznej wartości 380 mln euro, w ramach takich programów jak Phare, RAPID, Struder2, INRED, SAPARD. Fundacja nieprzerwanie od 1992 r. do 2006 r. wspierała resort w realizacji Programu Phare, zarówno jako główna jednostka wdrażająca w okresie 1992-1999 jak i w latach 2000-2006 zapewniając kompleksowe wsparcie formalno-proceduralne Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi. FAPA uczestniczyła także w obsłudze komponentu Transition Facility – Środki Przejściowe na lata 2004 -2006 dla wsi i rolnictwa. FAPA z powodzeniem zrealizowała Program Aktywizacji Obszarów Wiejskich (PAOW), finansowany z kredytu zaciągniętego przez Rząd Polski w Banku Światowym.
Fundacja od roku 2004 pełni funkcje Instytucji Wdrażającej dla trzech działań Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006: 1.3 Szkolenia, 1.4 Wsparcie doradztwa rolniczego oraz 2.7 Pilotażowy Program Leader+. Zadania wdrożeniowe obejmują m.in. opracowywanie procedur, przeprowadzanie konkursów na realizację projektów na świadczenia usług szkoleniowych i usług doradczych dla rolników, przyjmowanie i weryfikacje wniosków o dofinansowanie realizacji projektów, przygotowanie charakterystyk projektów, list rankingowych projektów, przyjmowanie, ocenę i zatwierdzanie sprawozdań z realizacji przedsięwzięć, monitorowanie i nadzór nad realizacją projektów.
W ramach działania Wsparcie doradztwa rolniczego, w latach 2005-2007, FAPA zarządzała 33 projektami polegającymi na świadczeniu bezpłatnych usług doradczych dla rolników z terenu całej Polski. Ze szkoleń skorzystały 1 635 523 osoby.
W działaniu Szkolenia przeszkolono ponad 190 tys. rolników i członków ich rodzin zajmujących się rolnictwem. FAPA nadzoruje 118 projektów szkoleniowych, z których wg wstępnego planu skorzysta około 210 tys. uczestników.
W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Fundacja FAPA będzie podmiotem wdrażającym dla działania Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie. FAPA będzie odpowiedzialna za kompleksową obsługę konkursów na udzielanie dofinansowania, począwszy od informowania beneficjentów o warunkach pozyskania wsparcia finansowego, poprzez ogłaszanie i rozstrzyganie konkursów, aż po przeprowadzanie kontroli administracyjnej.
W działaniu 2.7 Pilotażowy Program Leader+ Fundacja wspierała proces tworzenia 167 Lokalnych Grup Działania (LGD), a obecnie w II Schemacie Programu, administruje realizację 149 projektów, w których LGD wdrażają Zintegrowane Strategie Rozwoju Obszarów Wiejskich na poziomie lokalnym. Do września 2008 r. planowane jest zamknięcie przez FAPA działania 2.7 Pilotażowy Program Leader+.
FAPA będąc liderem konsorcjum, wraz ze Związkiem Stowarzyszeń Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich, Centrum Doradztwa Rolniczego oraz Krajową Radą Izb Rolniczych, realizuje od 2006 r. zadanie pt. Kontynuacja Krajowej Sieci Leader+. Jest ono istotne z punktu widzenia wdrażania Pilotażowego Programu Leader+ oraz Osi Leader w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i szeroko pojętego rozwoju wsi. Polega ono na wparciu działań wdrożeniowych Pilotażowego Programu Leader+ w postaci budowania sieci połączeń i platformy wymiany doświadczeń pomiędzy Lokalnymi Grupami Działania, instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz rozwoju obszarów wiejskich na poziomie lokalnym, regionalnym oraz międzynarodowym. W ramach przedsięwzięcia realizowane są działania związane m.in. z organizacją warsztatów szkoleniowych i konferencji, prowadzeniem strony internetowej Krajowej Sieci Leader+; współpracą z Obserwatorium Leader+ w Brukseli, tworzeniem bazy Lokalny Grup oraz innych podmiotów zaangażowanych we wdrażanie projektów z zakresu rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich. Istotnym elementem projektu jest upowszechnianie informacji o interesujących przedsięwzięciach, przykładach ciekawych inicjatyw, innowacyjnych projektach współpracy z lokalnymi grupami działania z innych krajów UE, czyli tzw. dobrych praktyk w zakresie Programu Leader+ lub inicjatyw tego typu. Szczególnie przydatne są konkretne przykłady z innych państw, gdzie Lokalne Grupy Działania istnieją już od piętnastu lat, a w związku z tym posiadają większe doświadczenie. Ważnym elementem projektu jest wspieranie współpracy pomiędzy instytucjami publicznymi, prywatnymi oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz rozwoju wsi i rolnictwa. Pomimo, że zakończenie realizacji projektu Krajowej Sieci Leader+ przewidziane jest w lipcu 2008 r., dorobek Krajowej Sieci Leader+ powinien być kontynuowany i stanowić jeden z istotnych elementów Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich, a zdobyte doświadczenia konsorcjum realizującego ten projekt powinny zostać wykorzystane.
Fundacja posiada status instytucji upoważnionej do współpracy z partnerami europejskimi w zakresie wykonywania zadań finansowanych, w kraju i zagranicą, ze środków Unii Europejskiej. Status ten uzyskała w 2003 roku z ramienia Komisji Europejskiej. W 2006 r. FAPA realizowała projekt Polska pomoc dla reformowania sektora wsi i rolnictwa Mołdawii poprzez wspieranie rozwoju mołdawskich instytucji doradztwa rolniczego. We współpracy z Europejskim Ruchem Serbii i Ambasadą Polską w Belgradzie, Fundacja w roku 2007 zrealizowała wyjazd studyjny do Polski dla grupy serbskich rolników, w ramach projektu Europejska Wieś. Obydwa projekty były finansowane z Programu Polskiej Pomocy Zagranicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
Nowy projekt mikropożyczkowy FAPA realizowany w 2008 r.
Fundacja prowadząc Program Aktywizacji Obszarów Wiejskich (PAOW), wspierała Rząd Polski w wysiłkach podejmowanych na rzecz promowania mikroprzedsiębiorstw jako sposobu tworzenia i utrzymywania własnej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich. W ramach komponentu mikropożyczek, w województwie małopolskim, podkarpackim, kujawsko-pomorskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim finansowane były:
a)jednorazowe dotacje inwestycyjne na zakup środków trwałych dla pożyczkobiorców rozpoczynających własną, pozarolniczą działalność gospodarczą,
b)mikropożyczki dla nowych i już istniejących mikroprzedsiębiorstw,
c)usługi doradcze dla istniejących mikroprzedsiębiorstw, będących beneficjentami mikropożyczek oraz dla nowych mikroprzedsiębiorstw.
W ramach tego komponentu udzielono 4655 pożyczek dla mikroprzedsiębiorstw na łączną kwotę 56,06 mln zł.
FAPA dołożyła wszelkich starań, aby komponent mikropożyczki w ramach programu PAOW był dalej kontynuowany. Podjęte przez Fundację działania zaowocowały tym, że w nowym projekcie na realizację mikropożyczek, który został zatwierdzony decyzją Rady Ministrów, FAPA pełni rolę jednostki zarządzającej. Fundacja podpisała w kwietniu 2007 r. stosowną umowę o współpracy z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej, na realizację wspomnianego projektu oraz w styczniu 2008 r. umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK).
W pierwszym kwartale 2008 r., w wyniku ogłoszonych przetargów FAPA i BGK, wyłonią realizatorów usług w ramach projektu mikropożyczkowego. Nowy projekt realizowany będzie na terenie całego kraju, a nie jak poprzednio w wybranych 5 województwach.
5746451
1