W styczniu bieżącego roku do Chin dostarczono o 43 proc. więcej serwatki niż w analogicznym okresie 2010 roku - podaje FAMMU/FAPA.
Przeciętna cena wzrosła o 5 proc. do 1,346 tys. USD/t (988 EUR/t) względem tej z początku 2010 roku. Wszyscy wiodący eksporterzy serwatki zwiększyli wolumen wywozu, a z USA w pierwszym miesiącu bieżącego roku do Chin dostarczono 14,29 tys. ton tego produktu mleczarskiego, co stanowiło niemal 50% całego zapotrzebowania tego kraju na serwatkę w tym okresie.
Jednak to Unia Europejska najwięcej zarobiła na eksporcie serwatki do Chin, dostarczając 11,6 tys. ton (przede wszystkim z Francji, Niemiec, Holandii i Irlandii). Ta czwórka sprzedała swoją serwatkę za ponad 20 mln USD (14,4 mln EUR), podczas gdy USA mimo znacznie większego wolumenu ze sprzedaży swojej serwatki otrzymały łącznie 12 mln USD (w przeliczeniu 8,6 mln EUR).