Jak podał Bank Gospodarki Żywnościowej, 2012 rok był dość trudny dla przetwórców mleka, szczególnie I półrocze charakteryzujące się spadkowymi tendencjami cen zbytu przetworów mleczarskich i nadal wysokimi kosztami zakupu mleka.
Niemniej, przychody branży nadal pozostawały w trendzie wzrostowym. Według danych GUS, w pierwszych trzech kwartałach 2012 r. wartość sprzedaży artykułów mlecznych przez firmy zatrudniające 50 osób i więcej zwiększyła się o 3% wobec analogicznego okresu 2011 roku. Oceniamy jednak, że przyrost ten napędzany był głównie eksportem. Potwierdzają to dane Pont Info wskazujące, że udział eksportu w przychodach firm z branży zwiększył się o prawie 2 punkty procentowe na przestrzeni 2012 roku.
Według informacji Ministerstwa Finansów (za MRiRW) w pierwszych dziesięciu miesiącach 2012 r. wartość wywozu artykułów mlecznych była o prawie 2% wyższa niż w analogicznym okresie 2011 r. i osiągnęła poziom 1135,7 mln euro. Ze względu na osłabienie złotego, przychody wyrażone w polskiej walucie wzrosły o prawie 7% do 4794,1 mln zł.
W ujęciu ilościowym eksport został zwiększony w przypadku większości przetworów mleczarskich, za wyjątkiem masła i produktów płynnych typu: jogurty, maślanka, których wolumen spadł w obu wypadkach o ponad 9% do odpowiednio 27,7 tys. t i 95,0 tys. ton.
Największy przyrost ilościowy odnotowano w odniesieniu do najważniejszego produktu eksportowego Polski, serów. W analizowanym okresie jego sprzedaż na rynki zagraniczne wzrosła o prawie 18% do 148,4 tys. ton. Było to możliwe dzięki m.in. ponad 2-krotnemu zwiększeniu dostaw na rynek rosyjski - z 8,1 tys. t w pierwszych dziesięciu miesiącach 2011 r. do 16,8 tys. t w 2012 roku. Silnie wzrosły także wysyłki do Niemiec - o 27% w relacji rocznej do 16,9 tys. t, spadły natomiast w przypadku naszego drugiego partnera handlowego z 2011 roku - Włoch (o 21%).
W analizowanym okresie istotnie większy niż rok wcześniej był także eksport serwatki - o 17%, łącznie 161,3 tys. t, choć w październiku tempo wzrostu wyhamowało. Warto jednak zwrócić uwagę, że serwatka jest produktem, którego wartość sprzedaży na rynki zagraniczne wzrosła w największym stopniu - o prawie 33% do 146,4 mln euro. Tym samym jej udział w wartości całego eksportu przetworów mleczarskich zwiększył się z 10% w 2011 r. do 13%.
Wolumen sprzedaży mleka w proszku wzrósł w tym czasie o 4,5% do 97,8 tys. t, ale już w samym październiku obniżył się o ponad 39%. W analizowanym miesiącu spadł też eksport jogurtów - o ponad 16%.
Oczekujemy, że koniec bieżącego roku nie przyniesie dużych zmian na rynku mleka. W I połowie 2013 r. eksport nadal może rosnąć, m.in. dzięki słabemu złotemu. Niemniej dynamika wzrostu prawdopodobnie wyhamuje, także ze względu na oczekiwane mniejsze przyrosty skupu i przetwórstwa mleka.
9488714
1