Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Większy eksport drobiu

5 stycznia 2016
Zdaniem ekspertów z Banku Gospodarki Żywnościowej, rok 2012 był kolejnym udanym okresem dla polskiego eksportu mięsa drobiowego. Potwierdza to wysoki wzrost dynamiki eksportu na poziomie 17% w relacji rocznej. Z kolei w okresie pięciu lat (2008-2012 r.) wolumen wywozu zwiększył się o 77 proc.
Opublikowane niedawno przez Ministerstwo Rolnictwa (MRiRW) statystyki na 2012 r. świadczą o 17% wzroście wolumenu wywozu mięsa drobiowego (o 75 tys. t) do poziomu 517 tys. t. Z kolei eksport żywego drobiu wynosił 13 tys. t, co oznacza 25% wzrost w skali roku. Warto przy tym zauważyć, że znaczna większość wywozu, ponad 80%, przeznaczona jest na rynek unijny. Naszym głównym partnerem handlowym są Niemcy, którzy w 2012 r. zaimportowali ok. 69% całego wyeksportowanego z Polski drobiu żywego (9 tys. t).
Z kolei w segmencie mięsa drobiowego ok. 18% wolumenu trafia do naszego sąsiada. W 2012 r. zaimportował on 92 tys. t mięsa drobiowego, o 11 tys. t więcej niż rok wcześniej, co oznacza 14% wzrost w skali roku. Kolejnym ważnym odbiorcą mięsa z ok. 10% udziałem w eksporcie (50 tys. t mięsa) są Czechy i Wielka Brytania. Dane dla tego drugiego kraju wskazują na silną tendencję wzrostową (wzrost o 16% w relacji rocznej do poziomu ok. 46 tys. t). Niemniej największą dynamikę wzrostu wywozu dla kategorii mięsa drobiowego w 2012 r. zanotowano dla Litwy i Hongkongu. Wolumen eksportu do tych krajów wrósł ponad dwukrotnie, o 13 tys. t, w skali roku. Niemniej, w wypadku tych krajów ich import nadal stanowi jedynie 4% całego wywozu.
Według danych IERGiŻ wywóz mięsa drobiowego i drobiu żywego w 2012 r. stanowił, podobnie jak rok wcześniej, ok. 34% produkcji krajowej. Wskazuje to na rosnącą konsumpcję mięsa drobiowego w kraju i stałe zainteresowanie polskim drobiem na rynkach zewnętrznych. Jak wynika z szacunkowych danych IERGiŻ w 2012 r. w Polsce nastąpił 2% wzrost konsumpcji mięsa drobiowego do poziomu 26kg/osobę w skali roku. Wzrost konsumpcji jak i znaczny wzrost eksportu wydaje się być spowodowany rosnącym zainteresowaniem konsumentów stosunkowo tańszym gatunkiem mięsa. Sprzedaż zagraniczna była dodatkowo wspierana przez korzystną relację kursu walutowego zł w stosunku do euro.
Przy obecnej raczej trudnej sytuacji ekonomicznej w krajach należących do strefy Euro, jak również spowalniającym tempie rozwoju gospodarczego w kraju, widzimy coraz większe zainteresowanie tańszym drobiem. Porównując ceny na poziomie cen żywca w kraju według MRiRW można zauważyć, że żywiec drobiowy przeznaczony na ubój w ostatnim kwartale 2012 r. było o 30% tańszy niż trzoda i 40% niż bydło. Również w handlu zagranicznym, polskie mięso drobiowe jest tańsze niż przeciętnie w UE, a tym bardziej w stosunku do rynku niemieckiego.



POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę