Polskie mikrofirmy są przygotowane na kryzys, a większość z nich wdrożyła procedury antykryzysowe dostosowując się do zmian rynkowych - wynika z badania zaprezentowanego w czwartek podczas wręczania nagród "Mikroprzedsiębiorca Roku 2013".
Z badania "Sposoby radzenia sobie z kryzysem w mikrofirmach" przygotowanego przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowym przy współudziale Microfinance Centre oraz TNS Polska wynika, że polski mikroprzedsiębiorca to osoba zorientowana w trendach ekonomicznych, doskonale znająca rynek i otoczenie własnego przedsiębiorstwa, a także świadoma niebezpieczeństw, jakie mogą mu grozić.
Jak mówił w czwartek prezes Microfinance Centre Grzegorz Galusek kryzys ekonomiczny dotyczy każdego sektora gospodarki, a w przypadku badanych firm ponad połowa wskazywała się, że odbił się on spadkiem obrotów i liczby klientów.
W raporcie czytamy, że trzy czwarte badanych przedsiębiorców podjęło jednak od początku 2012 r. zdecydowane działania antykryzysowe, a co drugi planuje przeprowadzić je do końca br.
Z badań wynika, że im większa firma, tym bardziej skłonna jest do podejmowania środków zaradczych: co druga planuje działania jeszcze przed pojawieniem się kryzysu lub też reaguje natychmiastowo w momencie jego wystąpienia. Firmy, aby przeciwdziałać skupiają się przede wszystkim na ograniczeniu kosztów ogólnych (61 proc. wskazań), w tym m.in. usług telekomunikacyjnych lub zmianie warunków lokalowych. 26 proc. firm stawia na działania związane z pracownikami, jednak, jak podkreślono, tylko 13 proc. z nich dotyczy zwolnień. Prawie połowa firm podejmujących działania antykryzysowe wdraża je głównie w obszarze zmian produktowych, co przejawia się we wprowadzaniu nowych usług bądź produktów, a także obniżce cen. "Zmiany w mniejszym stopniu dotyczą marketingu oraz procesów firmy" - wskazał Pol.
Galusek wskazał, że segment mikrofirm jest wyjątkowo zróżnicowany i można w nim zaobserwować odmienne postawy związane z kryzysem ekonomicznym. Jak mówił, 27 proc. badanych firm nastawiona jest na szanse rynkowe i częściej niż inni poszukuje ich w ekspansji. "Są to przedsiębiorstwa relatywnie młode, w dobrej kondycji i bardzo dynamiczne" - wskazał.
Niemal równie liczną grupą (26 proc.) są firmy nastawione tylko i wyłącznie na przetrwanie, których celem jest utrzymanie się na rynku; 22 proc. chce utrzymać obecną pozycję na rynku; 17 proc. kładzie nacisk na utrzymywanie dobrych stosunków z różnymi grupami interesariuszy; 8 proc. jest obojętnych na kryzys.
Ankietowani przedsiębiorcy są zdania, że obecna faza kryzysu znacznie bardziej daje się we znaki przedsiębiorcom, niż poprzednia, czyli z lat 2009-2010. Najmniej obawiają się jej firmy produkcyjne, a najbardziej handlowe.
Badanie "Sposoby radzenia sobie z kryzysem w mikrofirmach" zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 300 respondentów w kwietniu 2013 r.
Prezentacja badania odbyła się podczas gali wręczania nagród "Mikroprzedsiębiorca Roku 2013", której organizatorem była Fundacja Kronenberga, a patronat honorowy nad konkursem objął wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński.
Tytuł Mikroprzedsiębiorcy br. przypadł producentowi najszybszego procesora przemysłowego na świecie firmie Digital Core Design. Kapituła konkursu przyznała także trzy wyróżnienia, które otrzymały: Wytwórnia Lodów i Artykułów Spożywczych Michał Młynarczyk z Leszna, producent robotów dla przemysłu, wojska i AGD Robotics Inventions z Warszawy oraz firma Airoptic z Poznania, wytwarzająca sprzęt dla przemysłu i sektora medycznego.
Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowym działa od 1996 r., a jej celem jest wspieranie w imieniu banku prac na rzecz dobra publicznego w obszarach takich jak: edukacja, rozwój lokalny i ochrona dziedzictwa kulturowego
9429109
1