Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Więcej klientów zagranicznych w polskich e-sklepach

11 marca 2015
Cudzoziemcy coraz czꜶciej robić zakupy w polskich e-sklepach - podaje Newseria.pl. Najwięcej zamówień jest z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Rosji. Co trzeci z nich nabywa odzież i obuwie, a co szósty kupuje elektronikę i komputery. Zjawisko może spowodować dynamiczny rozwój rynku e-commerce szacowanego na 25 mld zł. Tylko w ubiegłym roku zamówienia zagraniczne wzrosły o 45 proc., a między innymi dzięki temu cały rynek wzrósł o 10-12 proc.

Obserwujemy gwałtowny wzrost e-commerce. Ostatnio we współpracy z firmą IPSOS przygotowaliœmy raport, który wskazuje Polskę jako jedno z nowych miejsc rozwoju zakupów transgranicznych, z silnym połączeniem z krajami takimi jak Wielka Brytania, Niemcy i Rosja ? mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Damien Perillat, dyrektor zarządzający PayPal.

Jak dodaje, jeszcze do niedawna rozwój następował tylko w jednym kierunku. Co roku rosła liczba Polaków kupujących online za granicą (robi to ponad 30 proc. konsumentów w Polsce). Nowym trendem jest pojawienie się obcokrajowców, którzy zaglądają do polskich e-sklepów. Niemcy stanowią 28 proc. takich klientów, dalsze miejsca zajmują Wielka Brytania i Rosja (odpowiednio 24 i 20 proc. kupujących).

 Obcokrajowcy kupują wszystko, co jest do kupienia online, a więc towary takie jak odzież, elektronika użytkowa, lecz także produkty cyfrowe  tłumaczy Perillat.  Polskie e-sklepy stają się liderami w swoich kategoriach, przykładem jest choćby Reserved w segmencie moda, Krakvet w segmencie produktów dla zwierząt czy Audioteka w sektorze multimediów. To oznaka dojrzałoœci rynku e-commerce w Polsce.

Według danych PayPal 36 proc. klientów z Niemiec zamawia odzież, obuwie i akcesoria, co szósty z nich kupuje elektronikę, komputery i urządzenia mobilne, a 17 proc. nabywa rzeczy związane z edukacją i rozrywką. Dwa główne powody wyboru takich zakupów, na które wskazujš obcokrajowcy, to oszczędnośœć pieniędzy oraz wygoda.

Ekspert podkreœśla, że w rozwoju handlu transgranicznego pomaga obecnośœć w UE. Polscy klienci majš dostęp do większej liczby e-sklepów i większego wyboru produktów, a polscy przedsiębiorcy do 500 mln konsumentów. Jak podkreœśla Perillat, 10 proc. firm prowadzi sprzedaż online, z tego co trzecia z nich przyjmuje zamówienia z innych krajów UE.

W tym roku polski rynek e-commerce będzie wart około 25 mld złotych. Wzrost będzie generowany przede wszystkim przez dwa obszary - zakupy mobilne i transgraniczne. Ubiegłoroczne dane PayPal mówią o 45-proc. zwroœcie zamówień zagranicznych w polskich e-sklepach. To dużo, ponieważ handel elektroniczny w Polsce roœnie w granicach 10-12 proc. rocznie. Zleceń zagranicznych przybywa znacznie szybciej niż zleceń krajowych ? zaznacza Damien Perillat.

W jego ocenie fluktuacje walutowe nie powodują spadku obrotów handlowych, a raczej zmianę miejsc dokonywania zakupów. Kiedy dolar zyskuje na wartoœci, więcej klientów kupuje w Wielkiej Brytanii i w Niemczech. Słaby złoty przyciąga klientów zagranicznych, choć polskie sklepy konkurują nie tylko ceną, lecz również jakośœcią usług i towarów.

 W badaniach przeprowadzonych wspólnie z firmą IPSOS mniej więcej jedna trzecia polskich konsumentów zadeklarowała, że robiła zakupy zagranicą. To mniej więcej tyle samo, co w Niemczech, ale mniej niż np. we Włoszech czy Hiszpanii, gdzie większośœć klientów to praktykuje ? tłumaczy Damien Perillat. Co ciekawe, polscy konsumenci bardzo często podkreœślają, że mają zamiar kupować w zagranicznych e-sklepach. Ten odsetek jest jednym z najwyższych w Europie.

Jedną z barier w handlu transgranicznym jest obawa konsumentów o wysokie koszty przesyłki lub też problemy z ewentualnym zwrotem lub wymianą towaru. Jak podkreśœla Perillat, właśœnie dlatego PayPal uruchomił usługę „Free Return Shipping", która umożliwia kupującemu odesłać daną pozycję za darmo, jeœli ma on wštpliwoœci co do zakupu lub nie spełnia on jego oczekiwań.

Bardzo ważne jest, by kupujący wiedzieli, że jeœli cokolwiek pójdzie nie tak, będą mogli w łatwy sposób odesłać towar do sklepu. Uruchomiliœmy usługę darmowego zwrotu przesyłki w Polsce, gdzie spotkała się ona z dobrym przyjęciem. Pozytywna jest nie tylko reakcja konsumentów, lecz także sprzedawców, bo to dodatkowa usługa i korzyœć, która oferują klientom za poœreśdnictwem PayPal ? podsumowuje Damien Perillat.

Newseria.pl

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę